Open Studio: Bárbara Prada
Residentie #10
Data
Locatie
De School van GaasbeekDonkerstraat 30
1750 Lennik
Extra
Bárbara Prada (geboren in 1990 in Lima, Peru en woont in Brussel, België) omschrijft zichzelf als een ecofeministische kunstenares. Veel van Prada's werk tot nu toe verkent onze relatie met voeding en hoe het onze sociale ecologie en identiteit kan bepalen. Ze beschouwt samenwerkingen als een strategie voor conversatie. Aan de ene kant is het een oerverbinding, aangezien voedsel ons als soort in stand houdt. Anderzijds is voedsel interessant als artistiek materiaal en als communicatiemiddel. Bárbara Prada studeerde Beeldende Kunst aan de Universiteiten van Salamanca en Barcelona, en vervolgens aan LUCA School of Arts en KASK in Gent.
Tijdens haar residentie in de School van Gaasbeek in juni, zal Prada werken aan de ontwikkeling van het project Appropriation & Reappropriation. Met de focus op een van de vele problemen van de klimaatnoodsituatie, zal ze reflecteren over zowel de drijfveren als de impact van de vierde industriële revolutie (4IR). Prada onderzoekt waar de drang van het industrialisme, in een poging om de problemen van zijn eigen creatie op te lossen, ons naartoe zal leiden en hoe dit onze relatie met en gehechtheid aan de identiteit en geschiedenis van de natuurlijke wereld zal beïnvloeden.
Kippeneieren zonder kippen, in het laboratorium gekweekte hamburgers en robotbestuivers: de ongetwijfeld briljante technologische "oplossingen" van Silicon Valley (en andere innovatiehubs) voor de milieuproblemen van vandaag. Deze problemen zijn echter fundamenteel publiek van aard, en de stormloop van privé-investeerders resulteert in een complexe wisselwerking tussen duurzaamheidsdoelstellingen en toe-eigeningsrisico's.
De residentie wordt gesteund door de Spaanse Ambassade, het FabLab van Lissabon en Flanders State of Art.
Bárbara Prada zal het eindresultaat van de residentie presenteren op Wunderkammer Festival dat op 1 oktober 2022 plaatsvindt in Cc Strombeek.
Bárbara Prada (née en 1990 à Lima, Pérou et vit à Bruxelles, Belgique) se décrit comme une artiste écoféministe. Une grande partie du travail de Prada jusqu'à présent a exploré notre relation avec la nourriture et comment elle peut définir notre écologie sociale et notre identité. Elle considère les collaborations comme une stratégie de conversation. D'une part, le lien est primordial, puisque la nourriture est ce qui nous permet de subsister en tant qu'espèce. D'autre part, la nourriture est intéressante comme matériau artistique et comme moyen de communication. Bárbara Prada a étudié les arts visuels aux universités de Salamanque et de Barcelone, puis à la LUCA School of Arts et au KASK de Gand.
Pendant sa résidence à l'école de Gaasbeek en juin, Prada travaillera au développement du projet Appropriation & Reappropriation. En se concentrant sur l'un des nombreux problèmes de l'urgence climatique, elle réfléchira à la fois aux moteurs et à l'impact de la quatrième révolution industrielle (4IR). Prada explore où la volonté de l'industrialisme, en cherchant à résoudre les problèmes de sa propre création, nous mènera et comment cela aura un impact sur notre relation et notre attachement à l'identité et à l'histoire du monde naturel.
Œufs sans poules, hamburgers produits en laboratoire et pollinisateurs robotisés : les "solutions" technologiques sans aucun doute brillantes de la Silicon Valley (et d'autres pôles d'innovation) aux problèmes environnementaux actuels. Ces problèmes sont toutefois fondamentalement publics par nature, et la ruée des investisseurs privés entraîne une interaction complexe entre les objectifs de durabilité et les risques d'appropriation.
La résidence est soutenue par l'ambassade d'Espagne, le FabLab de Lisbonne et le Flanders State of Art. Bárbara Prada présentera le résultat final de la résidence au Wunderkammer Festival qui se tiendra au Cc Strombeek le 1er octobre.
Bárbara Prada (°1990, Lima, Peru and lives in Brussels, Belgium) describes herself as an ecofeminist artist. Much of Prada’s work to date has explored our relationship with food and how it can define our social ecology and identity. She considers collaborations as a strategy for conversation. On the one hand, the connection is primal, since food is what sustains us as a species. On the other hand, food is interesting as an artistic material and as a communication device. Bárbara Prada studied Visual Arts at the Universities of Salamanca and Barcelona, and then at LUCA School of Arts and KASK in Ghent.
During her residency at the School of Gaasbeek in June, Prada will work on the development of the project Appropriation & Reappropriation. Focusing on one of the many issues of the climate emergency, she will reflect on both the drivers and the impact of the fourth industrial revolution (4IR). Prada explores where the drive of industrialism, in seeking to solve the problems of its own creation, will lead us and how this will impact our relationship with and attachment to the identity and history of the natural world.
Chicken-free eggs, lab-grown burgers, and robotic pollinators: the undoubtedly brilliant technological “solutions” of Silicon Valley (and other innovation hubs) to the environmental problems of today. These problems are however fundamentally public in nature, and the rush of private investors results in a complex interplay between sustainability goals and appropriation risks.
The residency is supported by the Spanish Embassy, the FabLab of Lisbon and Flanders State of Art. Bárbara Prada will present the final outcome of the residency at Wunderkammer Festival to be held at Cc Strombeek on October 1st.