Wunderkammer x Needcompany
Data
Locatie
Cc StrombeekGemeenteplein 1
1853 Strombeek-Bever
Tickets
€24 Basisprijs Wunderkammer + Billy's Joy
€10 -21/dagstudent Wunderkammer + Billy's Joy
€21 Vriendenprijs Wunderkammer + Billy's Joy
Extra
Een ticket voor Billy's Joy op vr 19.4
geeft je ook gratis toegang
voor Wunderkammer op za 20.4
TIMING (t.b.c.):
16u
Myrthe van der Mark|Solina Lapsus
16u45
Gert Aertsen|Carlo Sampaolesi|Maarten Seghers
17u15
Carlo Sampaolesi
18u
Game KASK & Needcompany
18u30
video Alex Reynolds & Alma Söderberg (screening + in loop)
19u
Simon Lenski|Nicolas Rombouts|Chantal Acda
20u
Lukas De Clerck
20u30
BILLY'S JOY
20u45
video The Residents
(screening + in loop)
22u30
Nicolas Field
23u
Palmbomen II en Kaito Winse
Doorlopend:
installatie Shatha Afifi
installatie Fritz Welch
Wunderkammer, festival voor avontuurlijke muziek en meer, gaat voor haar 7e editie een nauwe samenwerking aan met Needcompany. Aanleiding is hun doortocht met de nieuwe voorstelling Billy’s Joy in Cc Strombeek in het kader van PeriferiK, die dit keer centraal in het festivalprogramma staat.
Voor deze editie legde curator Jan De Vroede zijn oor dus tegen de deur van kunstenaarshuis Needcompany. Daar ging de stem op om - in samenwerking - de line-up te inspireren op recente ontmoetingen met en verwonderingen door kunstenaars die enkel te vatten zijn in tegenspraak.
Het antoniem Hard and Tenderly is de titel van deze editie, maar ook van een track van het album ‘God in Three Persons’ van de iconische band The Residents - een perfecte parallel met Needcompany’s meest recente diptiek ‘Billy’s VIOLENCE’ en ‘Billy’s JOY’.

In 2020 herwerkten The Residents voor het Museum of Modern Art (MoMA) in New York ‘God in Three Persons’, hun conceptalbum uit 1988, tot een theatrale live act en een videowerk; een lang gedroomd project van The Residents en hun in 2018 overleden mede-oprichter Hardy Fox. Covid stond een Europese tournee in de weg. Nu, in april 2024, touren ze tot in the UK – lang niet meer en lang nog niet Europa. Wel screent Wunderkammer #7 op vraag van The Residents ‘God in Three Persons’ als eerbetoon aan Fox en de samenwerking met Needcompany in 2013 voor Grace Ellen Barkey’s ‘MUSH-ROOM’.
Carlo Sampaolesi geeft met ‘Richiamare’ een eerste inkijk in een nieuw werk voor accordeon en elektronica. Een ‘instant’ compositie gebaseerd op de onmogelijkheid zich ‘The French Suite No. 3’ van J.S. Bach te herinneren.
De ontmoeting die Maarten Seghers onlangs mocht hebben met de studenten van KASK in de vorm van een workshop rond muziek en performance resulteert in ‘Al MaNaMa’, een eenmalig lied dat zingt over een lied dat gezongen wordt.
‘On To Somewhere Near’ van Gert Aertsen is een klank-performance die zich steeds in ontmoeting met andere kunstenaars heruitvindt. Een verzoening tussen de elegantie van het object en haar meedogenloze zoektocht naar de grenzen van akoestiek.
Zelden was een videowerk in essentie zozeer een muziekstuk als in ‘La mano que canta’ van Alex Reynolds en Alma Söderberg. De onverbiddelijke vertaling van elke beweging naar muziek en elke vorm naar partituur, met een zintuiglijke afkeer van hiërarchie.
Low Life met Simon Lenski en Nicolas Rombouts omarmt de verwarring tussen muzikaliteit en performativiteit, deze keer in een improvisatie met special guest Chantal Acda.
Even radicaal als voorzichtig is de poëtische intensiteit van ‘The Telescopic Aulos of Atlas’ van Lukas De Clerck, een volgende stap in zijn verbeelding over de Aulos, een Grieks-Romeinse double-reeded double pipe. Een fundamenteel hedendaags klankonderzoek in een genereus gebaar naar een geschiedenis die het begin van het theater in zich draagt.
‘Billy’s Joy’ is een volgende stap in een antwoord van Needcompany op die geschiedenis. Na 'Billy’s Violence' is dit de nieuwe theatertekst van Victor Afung Lauwers, gebaseerd op zijn persoonlijke lezing van het volledige komische oeuvre van Billy Shakespeare. Ellende en vermaak in een onlosmakelijke wurggreep, op de beat van nieuwe muziek van Maarten Seghers.
Drummer Nicolas Field slaat net zo hard op de logica tot ze verdwijnt. Als meesterimprovisator ontrafelt hij virtuositeit halsstarrig en wringt de grootste output uit de kleinste input.
Het introspectieve videoconcert ‘can’t say no to a bruised peach’ resoneert als een zintuiglijk gesprek. De intuïtieve stemkunstenaar en percussionist Fritz Welch verdwaalt in het decor van zijn verleden en zingt voor de spinnen die het bewonen.
Het geluidswerk ‘The Act of Touch - A Resonance of World’s Ends’ werd door Shatha Afify opgebouwd uit klanken die 22 kunstenaars op 22 plekken in de wereld verzamelden binnen dezelfde 24 uur van 31 maart 2022. Een van de vele stappen in het werk van Afify dat een archief aan voorstellen tot een taal en tot een lied van de wereld uitbouwt. Een gigantisch gebaar dat resulteert in een haast onzichtbaar werk.
Myrthe van der Mark werkt op het snijvlak tussen beeldende kunst en performance. Momenteel loopt haar tentoonstelling ‘Girl lives in the village. Sculptress. If you must know.’ in Studio S, de exporuimte in de kelder van Cc Strombeek. Ze activeert haar werk met een performance samen met Solina Lapsus (Jan Laroy & Dieter Durinck).
Palmbomen II is de Amsterdamse muziekproducer en dj Kai Hugo. Hij heeft een voorliefde voor 60's psychedelische pop, Italodisco, antieke synthesizers en tropische temperaturen. Samen met zanger en multi-instrumentalist Kaito Winse, griot uit Burkina Faso, die eerder al eens te zien was in Wunderkammer met Avalanche Kaito, sluit hij deze Wunderkammer editie af met een stevig feestje.










Wunderkammer, festival of adventurous music and more, will be collaborating closely with Needcompany for its 7th edition. This came about because they are passing through with their new performance Billy's Joy in Strombeek as part of PeriferiK, which this time is central to the festival programme.
For this edition, curator Jan De Vroede pressed his ear against the door of the artists’ house Needcompany. It was from here that the idea came to collaborate and base the line-up on recent encounters with and admiration for artists who can only be grasped in contradiction.
Hard and Tenderly is the title of this edition, but also of a track from the album ‘God in Three Persons’ by the iconic band The Residents – a perfect parallel with Needcompany’s most recent diptych ‘Billy’s VIOLENCE’ and ‘Billy’s JOY’.

With ‘Richiamare’, Carlo Sampaolesi gives us a first glimpse of a new work for accordion and electronica. An instant composition based on the impossibility of remembering J.S. Bach’s ‘The French Suite No. 3’.
Maarten Seghers’ recent encounter with KASK students in the form of a workshop on music and performance has resulted in ‘Al MaNaMa’, a one-off song that sings of a song that is being sung.
‘On To Somewhere Near’ by Gert Aertsen is a sound performance that constantly reinvents itself in encounters with different artists. A reconciliation between the elegance of the object and its relentless search for the limits of acoustics.
Seldom has a video work essentially been a piece of music in the way that ‘La mano que canta’ by Alex Reynolds and Alma Söderberg is. The inexorable translation of every movement into music and every form into the score, with a sensory aversion to hierarchy.
Low Life with Simon Lenski and Nicolas Rombouts embraces the confusion between musicality and performativity, this time in an improvisation with special guest Chantal Acda.
As radical as it is cautious is the poetic intensity of ‘The Telescopic Aulos of Atlas’ by Lukas De Clerck, a next step in his visualisation of the Aulos, a Greek-Roman double-reeded double pipe. A fundamental contemporary exploration of sound in a generous gesture towards a history that carries within it the beginning of theatre.
'Billy’s Joy’ is the next step in Needcompany's response to that history. After 'Billy’s Violence' this is the new play by Victor Afung Lauwers, based on his personal reading of the entire comic oeuvre of Billy Shakespeare. Misery and entertainment in an inseparable stranglehold, to the beat of new music by Maarten Seghers.
Drummer Nicolas Field hits logic just as hard until it disappears. As a fellow improviser, he obstinately unravels virtuosity and wrings the biggest output out of the smallest input.
The introspective video concert ‘can’t say no to a bruised peach’ resonates like a sensory conversation. The intuitive voice artist and percussionist Fritz Welch loses himself in the décor of his past and sings for the spiders who inhabit it.
The sound work ‘The Act of Touch - A Resonance of World’s Ends’ is constructed by Shatha Afify out of sounds that 22 artists from 22 places in the world collected within the same 24-hours of 31 March 2022. One of the many steps in Afify’s work that constructs an archive of suggestions into a language and into a song of the world. A gigantic gesture that results in an almost invisible work.
Myrthe van der Mark works on the cutting edge between visual art and performance. Her exhibition ‘Girl lives in the village. Sculptress. If you must know.’ Is currently running at Studio S, the exhibition space in the basement of Cc Strombeek. She activates her work with a performance together with Solina Lapsus (Jan Laroy & Dieter Durinck).
Palmbomen II is the Amsterdam-based music producer and DJ Kai Hugo. He has a predilection for 60's psychedelic pop, Italodisco, antique synthesizers and tropical temperatures. Together with singer and multi-instrumentalist Kaito Winse, griot from Burkina Faso, who previously appeared at Wunderkammer with Avalanche Kaito, he rounds off this Wunderkammer with a serious party.










Ontdek meer
body is stretched, holding one breath
Lien Thys en Tim Bogaert

