Billy's Joy
Needcompany
Data
Locatie
Schouwburg Cc StrombeekGemeenteplein 1
1853 Strombeek-Bever
Tickets
ā¬23 65+
ā¬10 -21/dagstudent
ā¬21 Vriendenprijs
ā¬22 Abo extra Westrand
ā¬10 Basisprijs Wunderkammer (zonder Billy's Joy)
Duur
1u45
Extra
in kader van PeriferiK, een samenwerking tussen Kaaitheater en drie cultuurhuizen in de periferie van de grootstad: Westrand, Cc Strombeek en CC De Factorij
plaatsen zijn ongenummerd
met je ticket voor Billy's Joy kan je gratis naar Wunderkammer x Needcompany
Needcompany's bewerking van de komedies van Shakespeare.
Op zaterdag 20.04 ingebed in een onvervalste Wunderkammer, het festival voor avontuurlijke muziek en meer. Voor de gelegenheid gecureerd door Jan De Vroede samen met Needcompany.
i.h.k.v. PeriferiK
Shakespeare is al meer dan 400 jaar een kunstenaar die voor controverses zorgt. Dan weer is hij de allergrootse ooit, dan weer wordt hij afgevoerd als een antisemitische mysoginist die vooral kickte op het bedenken van gewelddadige scenes. Daar ging het uitvoerig over in 'Billyās Violence'. In de achttiende eeuw verfoeide men het geweld en de donkere wendingen in zijn tragedies. Die werden dan ook schaamteloos herschreven. Romeo en Juliet leefden nog lang en gelukkig! Dat inspireerde Needcompany om Victor Afung Lauwers te vragen de komedies te lezen en te zien wat die nog kunnen betekenen in onze tijd - een tijd van grote controverses, vulgaire polemieken, cancel culture, structureel racisme, klimaatveranderingen, oorlog. Wat valt er nog te lachen? Is humor het wapen van de lafaard of een vorm van activisme?
āNa 'Billyās Violence', dat de tragedies behandelde, werd me gevraagd een komedie te schrijven naar de komedies van Shakespeare. Ik wilde schrijven over āverzoeningā. Het is een centraal thema in de komedies. Maar verzoening bleek onmogelijk zonder liefde! Dus trok ik Romeo, die āstar-crossād loverā, uit zijn tragische verhaal en bracht hem naar de plaats van onze komedie: Sprookjesland. Sprookjesland blijkt echter verscheurd en verwoest door fragmentatie. Aangekomen verliest Romeo zijn taal. Voortaan spreekt hij hybride Engels, of āGlobischā. Hij gaat op zoek naar zijn geliefde JULIET. Maar JULIET is verjaagd uit de Symbolische Orde, uit het bouwwerk van het verhaal zelf! Alsnog wil Romeo zijn narratief lot vervullen door zichzelf van kant te maken: hij wil zichzelf van kant maken om dat te overwinnen wat hem van JULIET scheidt in de dood (in de eerste plaats politieke verdeeldheid en global warming). Maarā¦ Romeo kan zichzelf niet van kant maken want hij zit in een komedie! Naakt en geĆÆsoleerd moet Romeo blijven zoeken naar de liefde, tot iemand hem eindigtā¦ Die iemand is Bolingbroke, later Henry IV uit de Koningsdramaās. Romeo wordt Richard II en zij delen elkaars lot: Romeo, vol liefde verstoten, en Richard, liefdeloos afgezet.
Een vloeibare komedie, een āHYSTORIEā, een uitputtingsslag. Er is iets rot in Sprookjesland!ā
- Victor Lauwers
Tekst Victor Afung Lauwers | Muziek Maarten Seghers | Creatie Jan Lauwers, Grace Ellen Barkey, Emily Hehl, Nao Albet, Gonzalo Cunill, Romy Louise Lauwers, Juan Navarro, Maarten Seghers, Meron Verbelen, Martha Gardner | Dramaturgie Elke Janssens | Technische leiding & licht Koen De Saeger | Geluid Ditten Lerooij | Uitvoering props & kostuums Charlotte SeeligmĆ¼ller | Techniek Jannes Dierynck, Raphael Noel, JĆ©rĆ©my Michel | Stagiair techniek Luca van het Groenewoud | Company manager Pieter DāHooghe | Productie Needcompany | Co-productie Impulstanz (Wenen), Perpodium, Le Quartz (Brest), The Shakespeare Festival (Gdansk), CC Brugge, Teatro Central (Sevilla)