
Billy's Joy
Needcompany
Data
Locatie
Schouwburg Cc StrombeekGemeenteplein 1
1853 Strombeek-Bever
Tickets
€23 65+
€10 -21/dagstudent
€21 Vriendenprijs
€22 Abo extra Westrand
Extra
in kader van PeriferiK, een samenwerking tussen Kaaitheater en drie cultuurhuizen in de periferie van de grootstad: Westrand, Cc Strombeek en CC De Factorij
plaatsen zijn ongenummerd
Billy's Joy, Needcompany's bewerking van de komedies van Shakespeare, ingebed in een ondervervalste Wunderkammer, ons festival voor avontuurlijke muziek en meer. Voor de gelegenheid mee gecureerd door Needcompany. Check later de website en socials voor de line-up.
i.h.k.v. PeriferiK
Shakespeare is al meer dan 400 jaar een kunstenaar die voor controverses zorgt. Dan weer is hij de allergrootse ooit, dan weer wordt hij afgevoerd als een antisemitische mysoginist die vooral kickte op het bedenken van gewelddadige scenes. Daar ging het uitvoerig over in 'Billy’s Violence'. In de achttiende eeuw verfoeide men het geweld en de donkere wendingen in zijn tragedies. Die werden dan ook schaamteloos herschreven. Romeo en Juliet leefden nog lang en gelukkig! Dat inspireerde Needcompany om Victor Afung Lauwers te vragen de komedies te lezen en te zien wat die nog kunnen betekenen in onze tijd - een tijd van grote controverses, vulgaire polemieken, cancel culture, structureel racisme, klimaatveranderingen, oorlog. Wat valt er nog te lachen? Is humor het wapen van de lafaard of een vorm van activisme?
“Na 'Billy’s Violence', dat de tragedies behandelde, werd me gevraagd een komedie te schrijven naar de komedies van Shakespeare. Ik wilde schrijven over ‘verzoening’. Het is een centraal thema in de komedies. Maar verzoening bleek onmogelijk zonder liefde! Dus trok ik Romeo, die ‘star-cross’d lover’, uit zijn tragische verhaal en bracht hem naar de plaats van onze komedie: Sprookjesland. Sprookjesland blijkt echter verscheurd en verwoest door fragmentatie. Aangekomen verliest Romeo zijn taal. Voortaan spreekt hij hybride Engels, of ‘Globisch’. Hij gaat op zoek naar zijn geliefde JULIET. Maar JULIET is verjaagd uit de Symbolische Orde, uit het bouwwerk van het verhaal zelf! Alsnog wil Romeo zijn narratief lot vervullen door zichzelf van kant te maken: hij wil zichzelf van kant maken om dat te overwinnen wat hem van JULIET scheidt in de dood (in de eerste plaats politieke verdeeldheid en global warming). Maar… Romeo kan zichzelf niet van kant maken want hij zit in een komedie! Naakt en geïsoleerd moet Romeo blijven zoeken naar de liefde, tot iemand hem eindigt… Die iemand is Bolingbroke, later Henry IV uit de Koningsdrama’s. Romeo wordt Richard II en zij delen elkaars lot: Romeo, vol liefde verstoten, en Richard, liefdeloos afgezet.
Een vloeibare komedie, een ‘HYSTORIE’, een uitputtingsslag. Er is iets rot in Sprookjesland!”
- Victor Lauwers
Tekst Victor Afung Lauwers | Muziek Maarten Seghers | Creatie Jan Lauwers, Grace Ellen Barkey, Emily Hehl, Nao Albet, Gonzalo Cunill, Romy Louise Lauwers, Juan Navarro, Maarten Seghers, Meron Verbelen, Martha Gardner | Dramaturgie Elke Janssens | Technische leiding & licht Koen De Saeger | Geluid Ditten Lerooij | Uitvoering props & kostuums Charlotte Seeligmüller | Techniek Jannes Dierynck, Raphael Noel, Jérémy Michel | Stagiair techniek Luca van het Groenewoud | Company manager Pieter D’Hooghe | Productie Needcompany | Co-productie Impulstanz (Wenen), Perpodium, Le Quartz (Brest), The Shakespeare Festival (Gdansk), CC Brugge, Teatro Central (Sevilla)

Ontdek meer

The Golden Stool, or the story of Nana Yaa Asantewaa
Toneelhuis, LOD muziektheater, Gorges Ocloo

Noche
Alma Söderberg (Cullberg Ballet)
