Vernissage & Artist Talk: Oh my Buddha
Xavier Mary
Data
Locatie
Prinsenbos GrimbergenGuldendal 20
1850 Grimbergen
Extra
Programma:
15u - toespraak door Eerste Schepen Philip Roosen, gevolgd door een drankje in de Donjon, Prinsenkasteel Grimbergen.
16u - artist talk tussen Xavier Mary en onafhankelijk onderzoeker en curator Pieter Vermeulen.
Plaatsen voor de artist talk zijn gratis maar beperkt en reserveren is noodzakelijk. De talk vindt plaats in het Engels.
Het oeuvre van Xavier Mary (°1982, Luik, woont en werkt in Brussel) laat een hybride vormentaal zien en bestaat voornamelijk uit monumentale sculpturen. De tonaliteit van de werken lijkt ergens te zweven tussen het oude, het gloednieuwe en het nog te komen.
Het sculptuur Oh my Buddha (2022) ontstond na een bezoek aan een Cambodjaans dorp van beeldhouwers in Kampong Thom. De kunstenaar besloot om een lokaal en handgemaakt Boeddhabeeld te transformeren in een soort digitale “avatar” met behulp van 3D-scans. De geometrische, sciencefictionachtige sculptuur van Mary staat in schril contrast met de traditionele uitstraling van de iconische Boeddha, zittend in zijn meditatieve houding. Oh my Buddha vormt een ironische knipoog naar de vele goedkope massageproduceerde beeldjes die vandaag alomtegenwoordig zijn. De sculptuur getuigt van een nostalgisch verlangen naar een voorbije wereld en spreekt over een eigentijds, en vooral Westers, verlangen naar rust, kalmte en meditatie. De verschillende lagen verf creëren een reflecterend effect waarin de kunstenaar het genre, maar vooral de maatschappij een spiegel voorhoudt.
Op zondag 25 februari vieren we de opening van deze presentatie met een artist talk tussen Xavier Mary en onafhankelijk onderzoeker en curator Pieter Vermeulen. Plaatsen voor de artist talk zijn gratis maar beperkt en reserveren is noodzakelijk. De talk zal plaatsvinden in het Engels.
---
Deze presentatie wordt gerealiseerd met de steun van galerie Baronian, Brussel en met dank aan de gemeente Grimbergen en Agentschap voor Natuur en Bos.
---
Pieter Vermeulen (°1983) is curator en docent in België. Hij is momenteel verbonden aan PXL-MAD (Media, Arts & Design faculteit) in Hasselt en Sint Lucas Antwerpen, waar hij cursussen geeft in hedendaagse kunst & theorie, artistiek onderzoek en zelforganisatie. Daarnaast is hij artistiek directeur van de universiteitsgalerie KRIEG?, waar hij solotentoonstellingen maakte samen met Julien Meert, Pilvi Takala, Wesley Meuris, Ryan Gander, Grace Ndiritu, Assaf Gruber en The Book Lovers.
Zijn teksten zijn gepubliceerd in talrijke hedendaagse kunsttijdschriften en catalogi. Samengestelde tentoonstellingen zijn o.a. The Seduction of the Bureaucrat (Kunsthal Mechelen, 2023), Tell Me Louder (La Cambre/HISK/KANAL Centre Pompidou, 2022), The HISK Affair (HISK, Brussel, 2021), Perpetual Travellers (SAVVY Contemporary, Berlijn, 2013), Wild Horses & Trojan Dreams (Marres, Maastricht, 2013) en Uncommonplaces (Extra City, Antwerpen, 2011). Vermeulen is een ICI Curatorial Intensive alumnus (New York City, 2011) en voormalig resident bij Vessel (Bari, 2011). Tussen 2013 en 2015 werkte Pieter als curator voor De Nieuwe Opdrachtgevers (Les Nouveaux Commanditaires/The New Patrons), waar hij professionele bemiddeling verzorgde voor openbare kunstopdrachten.
L’œuvre de Xavier Mary (°1982, Liège, vit et travaille à Bruxelles) se traduit dans un langage hybride de formes et se compose principalement de sculptures monumentales. La tonalité de ses œuvres oscille entre l’ancien, le tout nouveau et l’encore à venir.
La sculpture Oh my Buddha (2022) a vu le jour après la visite d’un village cambodgien de sculpteurs à Kampong Thom. L’artiste a décidé de transformer une statue de Bouddha locale et artisanale en une sorte « d’avatar » numérique à l’aide de scans 3D. La sculpture géométrique de Mary, qui s’apparente à de la science-fiction, contraste fortement avec l’aspect traditionnel de l’emblématique Bouddha, assis dans sa pose méditative. Oh my Buddha adresse un clin d’œil cynique aux nombreuses figurines bon marché produites en série, omniprésentes à l’heure actuelle. La sculpture respire la nostalgie d’un monde révolu et évoque le désir contemporain, et surtout occidental, de paix, de tranquillité et de méditation. Les différentes couches de peinture créent un effet de reflet par lequel l’artiste tend un miroir au genre, mais surtout à la société.
Le dimanche 25 février, nous célébrerons l'ouverture de cette présentation par un entretien entre Xavier Mary et chercheur indépendant et conservateur Pieter Vermeulen. Les places pour cette rencontre sont limitées et les réservations sont obligatoires.
Programme de l'événement :
15h - discours du premier échevin Philip Roosen, suivi d'un apéritif au Donjon, Prinsenkasteel Grimbergen
16h - rencontre entre Xavier Mary et Pieter Vermeulen.
Les places pour la rencontre avec l'artiste sont gratuites mais limitées et la réservation est nécessaire. La rencontre se déroulera en anglais.
---
Cette présentation est réalisée avec le soutien de la galerie Baronian, à Bruxelles, et grâce à la commune de Grimbergen ainsi qu’à l’Agence flamande pour la Nature et la Forêt (Agentschap voor Natuur en Bos).
Pieter Vermeulen (B. 1983) est un conservateur et un conférencier basé en Belgique. Il est actuellement rattaché à l’école d’art PXL-MAD (faculté des médias, des arts et du design) à Hasselt (BE) ainsi qu’à l’école d’art Sint Lucas à Anvers (BE), où il enseigne l’art contemporain et la théorie, la recherche artistique et l’auto-organisation. Il est également directeur artistique de la galerie universitaire KRIEG?, où il a proposé des expositions solos avec Julien Meert, Pilvi Takala, Wesley Meuris, Ryan Gander, Grace Ndiritu, Assaf Gruber et The Book Lovers.
Ses textes sont parus dans de nombreux magazines et catalogues d’art contemporain. Parmi les expositions qu’il a organisées, citons The Seduction of the Bureaucrat (Kunsthal Mechelen, 2023), Tell Me Louder (La Cambre/HISK/KANAL Centre Pompidou, 2022), The HISK Affair (HISK, Bruxelles, 2021), Perpetual Travellers (SAVVY Contemporary, Berlin, 2013), Wild Horses & Trojan Dreams (Marres, Maastricht, 2013) et Uncommonplaces (Extra City, Anvers, 2011). Vermeulen est un ancien élève du programme Curatorial Intensive d’ICI (New York City, 2011) et un ancien résident de Vessel (Bari, 2011). Entre 2013 et 2015, Pieter a travaillé comme curateur pour De Nieuwe Opdrachtgevers (Les Nouveaux Commanditaires/The New Patrons) : il assurait une médiation professionnelle dans le cadre des commandes d’art public.
The oeuvre of Xavier Mary (b. 1982, Liège, lives and works in Brussels) reveals a hybrid language of forms and consists mainly of monumental sculptures. The tonality of the works seems to hover somewhere between the old, the brand new and what is to come.
The sculpture Oh my Buddha (2022) was created after a visit to a Cambodian village of sculptors in Kampong Thom. The artist decided to transform a local and handmade Buddha statue into a kind of digital "avatar" using 3D scans. Mary's geometric, science fiction-like sculpture contrasts sharply with the traditional look of the iconic Buddha, sitting in his meditative pose. Oh my Buddha constitutes an ironic nod to the many cheap mass-produced figurines that are ubiquitous today. The sculpture testifies to a nostalgic longing for a bygone world and speaks of a contemporary, and especially Western, desire for peace, tranquility and meditation. The different layers of paint create a reflective effect in which the artist holds up a mirror to the genre, but most importantly to society.
On Sunday 25th February, we celebrate the opening of this presentation with an artist talk between Xavier Mary and independent researcher and curator Pieter Vermeulen. Places are limited and booking is essential.
Event programme:
3pm - speech by First Alderman Philip Roosen, followed by an aperitif at the Donjon, Prinsenkasteel Grimbergen.
4pm - meeting between Xavier Mary and Pieter Vermeulen.
Places for the artist talk are free but limited and booking is required. The talk will take place in English.
---
This presentation is made possible with the support of Gallery Baronian, Brussels and thanks to the municipality of Grimbergen and Agency for Nature and Forest.
Pieter Vermeulen (B. 1983) is a curator and lecturer based in Belgium. He is currently affiliated to PXL-MAD (Media, Arts & Design faculty) in Hasselt (BE) and St Lucas School of Arts in Antwerp (BE), teaching courses in contemporary art & theory, artistic research and self-organization. In addition, he is the artistic director of the university gallery KRIEG?, where he made solo exhibitions together with Julien Meert, Pilvi Takala, Wesley Meuris, Ryan Gander, Grace Ndiritu, Assaf Gruber and The Book Lovers.
His writings have been published in numerous contemporary art magazines and catalogues. Curated exhibitions include The Seduction of the Bureaucrat (Kunsthal Mechelen, 2023), Tell Me Louder (La Cambre/HISK/KANAL Centre Pompidou, 2022), The HISK Affair (HISK, Brussels, 2021), Perpetual Travellers (SAVVY Contemporary, Berlin, 2013), Wild Horses & Trojan Dreams (Marres, Maastricht, 2013) and Uncommonplaces (Extra City, Antwerp, 2011). Vermeulen is a ICI Curatorial Intensive alumnus (New York City, 2011) and former resident at Vessel (Bari, 2011). Between 2013 and 2015, Pieter worked as a curator for De Nieuwe Opdrachtgevers (Les Nouveaux Commanditaires/The New Patrons), providing professional mediation for public art commissions.