Maëlle Dufour
Oyas, 2024
Data
Locatie
Vijver Cc StrombeekGemeenteplein 1
1853 Strombeek-Bever
Cc Strombeek verwelkomt deze zomer nieuw werk van Maëlle Dufour. De zes keramische jerrycans in de vijver liggen in het verlengde van haar sculptuur 'Sonar', een werk dat ze samen met Horst Expo maakte en dat tot begin september in het Asiat Park te zien is.
Dufour is geïnteresseerd in water en de ecologie die ermee samenhangt. Net zoals het water in 'Sonar' micro-organismen voedt en algen huist, verwijzen de jerrycans naar de traditionele irrigators die in bloembakken worden geplaatst om planten druppelsgewijs water te geven. Deze objecten in de vorm van jerrycans worden in bepaalde landen gebruikt om water op te slaan. Water is een zeldzaam goed geworden, dat op de beurs genoteerd staat op dezelfde manier als olie.
Ecosystemen en levende organismen worden bedreigd door vervuiling en menselijke, exploitatieve industrieën.
De jerrycan, een klassiek industrieel gebruiksvoorwerp, refereert aan de bergen plastic afval in zee maar ook aan de omstreden fossiele brandstoffen die het gewoonlijk bevat.
Keramiek geeft daarentegen een organische indruk en haar uitzonderlijke glazuur lijkt overgroeiend schuim, mos, algen en waterplanten te zijn. Ze liggen in suspense tussen drijven en zinken in het water.
Le Cc Strombeek accueille une nouvelle œuvre de Maëlle Dufour, cet été. Les six jerrycans en céramique installés dans l’étang s’inscrivent dans le prolongement de sa sculpture ‘Sonar’, une œuvre coproduite avec Horst Expo et visible dans l’Asiat Park jusqu’au début du mois de septembre.
Maëlle Dufour s’intéresse à l’eau et à l’écologie qui lui est associée. Tout comme l’eau de ‘Sonar’ nourrit des micro-organismes et abrite des algues, les jerrycans renvoient aux irrigateurs artisanaux que l’on place dans les jardinières pour arroser les plantes goutte à goutte. Ces objets, qui ont la forme de jerrycans, sont utilisés pour stocker l’eau dans certains pays. L’eau est devenue une denrée rare, cotée en Bourse au même titre que le pétrole.
Les écosystèmes et les organismes vivants sont menacés par la pollution et l’exploitation industrielle humaine.
Le jerrycan, accessoire industriel classique, évoque les montagnes de déchets plastiques qui finissent dans la mer, mais aussi les combustibles fossiles controversés qu’il contient généralement.
À l’inverse, la céramique revêt une dimension organique et son émaillage exceptionnel ressemble à un manteau d’écume, de mousse, d’algues et de plantes aquatiques qui semblent hésiter: flotter ou couler?
During the summer, Cc Strombeek is hosting new work by Maëlle Dufour. The six ceramic jerrycans installed in the pond are a continuation of her sculpture 'Sonar', a work co-produced with Horst Expo and on display in Asiat Park until early September.
Dufour is interested in water and the ecology associated with it. Just as the water in 'Sonar' feeds micro-organisms and harbours algae, the jerrycans are reminiscent of the homemade irrigators used in window boxes to water plants drop by drop. These objects, shaped like jerrycans, are used to store water in certain countries. Water has become a scarce resource, quoted on the stock market like oil.
Ecosystems and living organisms are threatened by pollution and human industrial exploitation.
The jerrycan, a classic industrial utensil, evokes the mountains of plastic waste that end up in the sea, but also the controversial fossil fuels that it usually contains.
Ceramics, on the other hand, take on an organic dimension, and their exceptional glaze resembles a coat of foam, moss, algae and aquatic plants that seem to hesitate: to float or to sink?