Resilience
Screening programma met videoās van Pauline Curnier Jardin, Juliette Blightman, Tourmaline, Ada M. Patterson & Castiel Vitorino Brasileiro.
Data
Locatie
Studio S Cc StrombeekGemeenteplein 1
1853 Strombeek-Bever
Extra
Vernissage: vr 25.10 | 18u - 21u
Openingsuren
Veerkracht is een term die typisch opkomt en relevant wordt in moeilijke of turbulente tijden. Het vormt momenteel een onderwerp van debat met een steeds groeiende belangstelling vanuit verschillende disciplines.
Het begrip āresilienceā, vrij vertaald als veerkracht of weerbaarheid, kent een groeiende aandacht vanuit verschillende disciplines. Vooral in de psychologie, volksgezondheid en geestelijk welzijn vormt het momenteel een centraal onderwerp van debat. Veerkracht is het vermogen van een systeem, organisatie of individu om te reageren op of te herstellen van een crisis, verstorend proces of grote verandering. Het is een term die daarom typisch opduikt en relevant wordt in tijden van onrust. De veelheid aan nieuwe uitdagingen vandaag door de snelle en vele opeenvolgende veranderingen en crises in het menselijk bestaan, dwingt ons te zoeken naar adequate antwoorden. Coherente manieren en strategieĆ«n zoals weerbaarheid om te reageren worden dan ook steeds relevanter. In onze directe omgeving, maar ook wereldwijd, zien we daden, gebaren en woorden van āresilienceā - zoals kracht, volharding, elasticiteit, doorzetting of koppigheid - als alternatieve antwoorden.
In Studio S toont RESILIENCE een screening met videowerken van kunstenaars Pauline Curnier Jardin, Castiel Vitorino Brasileiro, Juliette Blightman, Ada M. Patterson en Tourmaline. Als geheel brengt de screening een eigenzinnige kijk op het potentieel en de mogelijke betekenissen van āresilience,ā waarbij heersende entiteiten, structuren en representaties worden uitgedaagd. Het begrip wordt vooral verkend in relatie tot queer gemeenschappen en marginalisatie. Er wordt ingezoomd op de strategieĆ«n die voortkomen uit de ervaringen van specifieke culturele en subculturele groepen die te maken hebben met stress of uitsluiting. In deze context wordt ook het begrip āqueer thrivingā - als een concept dat verder gaat dan veerkracht - relevant. Bloei, in het bijzonder āqueer thriving,ā gaat verder dan herstel of genezing. Het is het overstijgen van het vroegere zelf; een vorm van groei, ontstaan uit tegenslag, die ingaat tegen sociale normen.
De screening wordt getoond in een scenografie met zitmeubilair ontworpen door de Franse textielontwerper en kunstenaar Emma CognƩ (woont en werkt in Brussel). Objecten en textiel die ze maakt, vaak van gebruikte materialen, vormen overgangen tussen binnen en buiten en openen nieuwe perspectieven en esthetische materialisaties van de ruimte.
Over de kunstenaars
Pauline Curnier Jardin (Ā°1980, Frankrijk, woont en werkt in Berlijn en Rome) is een artiest die werkt met installatie, performance, film en tekening. Ze won de Preis der Nationalgalerie (2019) en ontving de Villa Medici Residentie in Rome (2019/2020) en de Villa Romana Fellows in Firenze (2021).
Fireflies is een film uit 2021 gemaakt door Curnier Jardin in samenwerking met Feel Good Cooperative, een sociaal collectief opgericht in Rome in 2020 door de artiest, een architect en een groep Colombiaanse sekswerkers. Het project wilde ten tijde van de strenge Italiaanse lockdown ruimte creƫren voor expressie en financiƫle compensatie voor deze werkers, wiens dagelijks leven verbonden is met intimiteit en het buitenlandse lichaam. De huidige leden zijn Alexandra Lopez, Serena Olcuire, Pauline Curnier Jardin, Andrea, Alexandra Mapuchina, Gilda Star en Giuliana.
Pauline Curnier Jardin en Feel Good Cooperative, video still van Fireflies, 2021. Met dank aan Artist en Feel Good Cooperative, met de steun van Jacqui Davies / PRIIMITIVE film, in samenwerking met HKW Berlin en CRAC Occitanie
Juliette Blightman (Ā°1980, Groot-BrittanniĆ«, woont en werkt in Londen) werkt met verschillende media zoals tekst, film, installatie en performance, die de alledaagsheid van het leven en diens geritualiseerde dimensies naast elkaar plaatsen. Door noties van radicale subjectiviteit en het persoonlijke en publieke te her-denken, worden Blightmans composities getypeerd door een objectiviteit die gradueel besmet raakt met het verglijden van de tijd. Haar werk was recentelijk te zien in Lafayette Anticipations, Parijs (2023), Haus am Waldsee, Berlijn (2023), Kƶlnischer Kunstverein, Keulen (2021), De Vleeshal, Middelburg (2021) en Fridericianum, Kassel (2020).
Blightman behaalde een doctoraat aan de Royal College of Art (GB) genaamd āRoom After Woolfā, een praktijkgebaseerd onderzoek naar de grenzen van domestieke ruimte, creatieve productie en gender.
Juliette Blightman, video still van Feux d'artifice/Burnout, 2023. Geluid door Wayne Binitie.
Castiel Vitorino Brasileiro (Ā°1996, BraziliĆ«, leeft en werkt op de aarde) beleeft Transmutatie als een onvermijdelijke roeping. Ze belichaamt, dribbelt met en duikt diep in haar Bantu ontologie. Ze beschouwt heling als een kostbaar moment van vrijheid en bestudeert spiritualiteit en intersoortelijk voorouderschap.
Haar artistieke repertoire omvat performance, video, fotografie, installatie en picturale praktijken. Ze beweegt zich op een breed spectrum dat algemene tradities in de wereld van kunst, heling, ontmoetingen, Afro-Braziliaanse spirituele praktijken en psycho-spirituele dimensies doorkruist. Haar beeldtaal daagt vooropgestelde kennis uit en ontmantelt dichotomieƫn tussen cultuur en natuur.
Ze exposeerde in o.a. Visual Arts Center aan University of Texas, Austin (2022), SAVVY Contemporary, Berlijn (2022), Pinacoteca de SĆ£o Paulo, SĆ£o Paulo (2022), 11de Berlin Biennial of Contemporary Art, Berlijn (2020) en Galeria Homero Massena, VitĆ³ria (2019).
Castiel Vitorino Brasileiro, video still van Maybe the calm is more important than freedom. E talvez eu nĆ£o esqueƧa daquela chuva, 2022.
Ada M. Patterson (Ā°1994, Barbados, woont en werkt in Rotterdam, Barbados en Londen) is een artiest en schrijver die werkt met maskerade, performance, poĆ«zie, textiel en video om een blik te werpen op hoe het vertellen van verhalen identiteitsvorming kan limiteren, bewerkstelligen of compliceren. Haar recente werk beschouwt rouw, archivering en het schrijven van elegieĆ«n als werktuigen voor een disruptie in de verdwijning van gemeenschappen, queer gemaakt door verscheidene ervaringen van crisis. Projecten van Ada M. Patterson waren te zien in het Leslie-Lohman Museum of Art, New York (2024), FOMU, Antwerpen (2024), The Barbican, Londen (2024), Textiel Museum, Tilburg (2023), Tate Britain, Londen (2022) en documenta 15, Kassel (2022).
Ada M. Patterson, video still van Bikkel, 2019. Gefilmd door Kamali van Bochove. Courtesy de artiest & Copperfield, Londen.
Tourmaline (Ā°1983, US, woont en werkt in Miami) is een artiest, filmmaker, schrijver en activist wiens praktijk de ervaring van black, queer en transgemeenschappen en hun capaciteit om een impact te hebben op de wereld, in de schijnwerper plaatst. Haar films en fotoās herschrijven de mainstream narratieven en culturele geschiedenis om enerzijds een paradigmashift op te wekken, anderzijds een toekomst te verbeelden die met meer plezier vervuld is. Tourmalines praktijk nodigt ons uit om onze opvattingen over wat mogelijk is fundamenteel om te vormen. Haar recente tentoonstellingen gingen door in Whitney Biennial, New York (2024), South London Gallery, Londen (2024), MUDAM, Luxembourg (2023), 59th International Art Exhibition of La Biennale di Venezia, VenetiĆ« (2022) en MoMA, New York (2021).
Tourmaline, video still van Pollinator, 2022.
Met dank aan Ellen de Bruijne Projects, Galerie Fons Welters, Galerie Isabella Bortolozzi, Mendes Wood DM, Chapter NY & Copperfield, Londen.
Ā«āRĆ©silienceāĀ» : un terme qui Ć©merge et prend tout son sens en pĆ©riode difficile ou agitĆ©e. Il fait actuellement dĆ©bat et suscite un intĆ©rĆŖt de plus en plus vif de la part de diverses disciplines
La notion de Ā« rĆ©silience Ā» retient de plus en plus souvent lāattention de diverses disciplines. Elle se trouve dĆ©sormais au cÅur de nombreux dĆ©bats, principalement dans les domaines de la psychologie, de la santĆ© publique et de la santĆ© mentale. La Ā« rĆ©silience Ā» dĆ©signe la capacitĆ© dāun systĆØme, dāune organisation ou dāun individu Ć affronter ou Ć surmonter une crise, un processus disruptif ou un changement majeur. Le terme est donc typiquement utilisĆ© en pĆ©riode de dĆ©sordre, oĆ¹ il prend tout son sens. La multitude de nouveaux dĆ©fis qui se posent aujourdāhui Ć la suite des nombreuses crises et Ć©volutions consĆ©cutives dans lāexistence humaine nous pousse Ć chercher des rĆ©ponses adĆ©quates. Les mĆ©thodes et stratĆ©gies de rĆ©action cohĆ©rentes, telles que la rĆ©silience, sont donc de plus en plus pertinentes. Dans notre environnement direct, mais aussi partout ailleurs dans le monde, des alternatives apparaissent sous la forme dāactes, de gestes et de mots de rĆ©silience : force, tĆ©nacitĆ©, Ć©lasticitĆ©, persĆ©vĆ©rance ou obstination.
Au Studio S, RESILIENCE prĆ©sente une projection dāÅuvres vidĆ©o des artistes Pauline Curnier Jardin, Castiel Vitorino Brasileiro, Juliette Blightman, Ada M. Patterson et Tourmaline. La prĆ©sentation dans son ensemble apporte une vision trĆØs personnelle du potentiel et des significations possibles de la Ā« rĆ©silience Ā», tout en remettant en question les entitĆ©s, les structures et les reprĆ©sentations dominantes. Le concept est spĆ©cifiquement Ć©tudiĆ© dans le contexte des communautĆ©s queer et de la marginalisation. Lāexposition sāattarde sur les stratĆ©gies qui Ć©mergent des expĆ©riences vĆ©cues par des groupes culturels et sous-culturels confrontĆ©s au stress ou Ć lāexclusion. Le concept de Ā« queer thriving Ā», qui dĆ©passe la simple idĆ©e de rĆ©silience, est Ć©galement pertinent dans ce contexte. LāĆ©panouissement, et en particulier le Ā« queer thriving Ā», va bien au-delĆ du rĆ©tablissement ou de la guĆ©rison. Il sāagit dāun dĆ©passement de soi, dāune forme dāĆ©volution nĆ©e de lāadversitĆ©, qui sāoppose aux normes sociales Ć©tablies.
La scĆ©nographie de la projection sera composĆ©e de siĆØges conƧus par lāartiste et designeuse textile franƧaise Emma CognĆ© (qui vit et travaille Ć Bruxelles). Les objets et les textiles quāelle crĆ©e, souvent Ć partir de matĆ©riaux usagĆ©s, constituent des Ć©lĆ©ments de transition entre lāintĆ©rieur et lāextĆ©rieur, qui ouvrent de nouvelles perspectives et offrent de nouvelles matĆ©rialisations esthĆ©tiques de lāespace.
SĆ©lection:
Pauline Curnier Jardin and Feel Good Cooperative
Fireflies (Luciole), 2021
Juliette Blightman
Feux d'artifice / Burnout, 2023
Castiel Vitorino Brasileiro,
Maybe the calm is more important than freedom
E talvez eu nĆ£o esqueƧa daquela chuva, 2022
Ada M. Patterson
Bikkel, 2019
Tourmaline
Pollinator, 2022
Biographie des artistes:
Pauline Curnier Jardin (Ā°1980, France, vit et travaille Ć Berlin et Ć Rome) est une artiste qui jongle entre lāinstallation, la performance, la vidĆ©o et le dessin. Elle a remportĆ© le Preis der Nationalgalerie (2019) et a dĆ©crochĆ© une rĆ©sidence Ć la Villa Medici de Rome (2019/2020) et Ć la Villa Romana de Florence (2021).
Fireflies est un film de 2021 rĆ©alisĆ© par Curnier Jardin en collaboration avec Feel Good Cooperative, un collectif social fondĆ© Ć Rome en 2020 par lāartiste, un architecte et un groupe de travailleurs du sexe colombiens. Mis en place Ć lāĆ©poque du confinement strict en Italie, le projet visait Ć crĆ©er un espace dāexpression et Ć obtenir une compensation financiĆØre pour ces travailleurs, dont le quotidien est liĆ© Ć lāintimitĆ© et au corps Ć©tranger.
Les membres actuels sont Alexandra Lopez, Serena Olcuire, Pauline Curnier Jardin, Andrea, Alexandra Mapuchina, Gilda Star et Giuliana.
Pauline Curnier Jardin et Feel Good Cooperative, plan fixe de Fireflies, 2021. Merci Ć lāartiste et Ć Feel Good Cooperative. Avec le soutien de Jacqui Davies/PRIIMITIVE film, en collaboration avec la Maison des cultures et du monde (HKW) de Berlin et le CRAC Occitanie.
Juliette Blightman (Ā°1980, Royaume-Uni, vit et travaille Ć Londres) manie diffĆ©rents mĆ©dias (texte, film, installation et performance) qui juxtaposent la banalitĆ© du quotidien et ses dimensions ritualisĆ©es. En repensant les notions de subjectivitĆ© radicale, de personnel et de public, les compositions de Blightman dĆ©gagent une objectivitĆ© que le temps qui passe vient peu Ć peu contaminer. Lāartiste a rĆ©cemment exposĆ© Ć Lafayette Anticipations, Paris (2023), Haus am Waldsee, Berlin (2023), Kƶlnischer Kunstverein, Cologne (2021), De Vleeshal, Middelbourg (2021), et Fridericianum, Cassel (2020).
Blightman a obtenu un doctorat au Royal College of Art (Grande-Bretagne). Il sāagit dāune enquĆŖte pratique intitulĆ©e Ā«āRoom After WoolfāĀ» et qui explore les limites de lāespace domestique, de la production crĆ©ative et du genre.
Juliette Blightman, plan fixe de de Feux dāartifice/Burnout, 2023. Son par Wayne Binitie.
Castiel Vitorino Brasileiro (Ā°1996, BrĆ©sil, vit et travaille sur Terre) vit la transmutation comme un inexorable destin. Elle incarne son ontologie bantoue, lāexsude et sāen imprĆØgne totalement. Elle considĆØre la guĆ©rison comme un prĆ©cieux moment de libertĆ© et elle Ć©tudie la spiritualitĆ© ainsi que lāascendance interespĆØces.
Son rĆ©pertoire artistique sāĆ©tire de la performance aux pratiques picturales, en passant par la vidĆ©o, la photographie et lāinstallation. Elle Ć©volue dans un large spectre oĆ¹ sāentrecroisent les traditions gĆ©nĆ©rales du monde de lāart, de la guĆ©rison, des rencontres, des pratiques spirituelles afro-brĆ©siliennes et dāautres dimensions psychospirituelles. Son langage visuel remet en question les idĆ©es prĆ©conƧues et dĆ©construit les dichotomies entre la culture et la nature.
Lāartiste a notamment exposĆ© au Visual Arts Center de lāUniversitĆ© du Texas, Austin (2022), Ć SAVVY Contemporary, Berlin (2022), Ć la PinacothĆØque de lāĆtat de SĆ£o Paulo, SĆ£o Paulo (2022), Ć la 11e Biennale dāart contemporain de Berlin, Berlin (2020), et Ć la Galeria Homero Massena, VitĆ³ria (2019).
Castiel Vitorino Brasileiro, plan fixe de Maybe the calm is more important than freedom. E talvez eu nĆ£o esqueƧa daquela chuva, 2022.
Ada M. Patterson (Ā°1994, Barbade, vit et travaille Ć Rotterdam, Ć la Barbade et Ć Londres) est une artiste et Ć©crivaine qui utilise la mascarade, la performance, la poĆ©sie, les textiles et la vidĆ©o pour donner une idĆ©e de la maniĆØre dont la narration peut limiter, favoriser ou compliquer la formation de lāidentitĆ©. Ses Åuvres rĆ©centes considĆØrent le deuil, lāarchivage et lāĆ©criture dāĆ©lĆ©gies comme des outils capables de perturber la disparition des communautĆ©s que plusieurs expĆ©riences de crise ont rendues queer. Les projets dāAda M. Patterson ont Ć©tĆ© prĆ©sentĆ©s au Leslie-Lohman Museum of Art, New York (2024), au MusĆ©e de la photographie FOMU dāAnvers (2024), au Barbican Centre, Londres (2024), au MusĆ©e du textile de Tilbourg (2023), au Tate Britain de Londres (2022) et Ć Documenta 15, Kassel (2022).
Ada M. Patterson, plan fixe de Bikkel, 2019. FilmƩ par Kamali van Bochove. Courtesy l'artiste & Copperfield, Londres.
Tourmaline (Ā°1983, Ćtats-Unis, vit et travaille Ć Miami) est une artiste, rĆ©alisatrice, Ć©crivaine et activiste dont la pratique met en lumiĆØre lāexpĆ©rience des communautĆ©s noires, queer et trans ainsi que leur capacitĆ© Ć avoir un impact sur le monde. Ses films et ses photographies rĆ©Ć©crivent les rĆ©cits dominants et lāhistoire culturelle afin, dāune part, dāenclencher un changement de paradigme et, dāautre part, dāentrevoir un avenir plus radieux. Les Åuvres de Tourmaline nous invitent Ć revoir fondamentalement nos conceptions de ce qui est possible. Lāartiste a rĆ©cemment exposĆ© Ć la Whitney Biennial, New York (2024), Ć la South London Gallery, Londres (2024), au MUDAM, Luxembourg (2023), Ć la 59e exposition internationale dāart de La Biennale di Venezia, Venise (2022), et au MoMA, New York (2021).
Tourmaline, plan fixe de Pollinator, 2022.
Grace Ć Ellen de Bruijne Projects, Galerie Fons Welters, Galerie Isabella Bortolozzi, Mendes Wood DM, Chapter NY & Copperfield, Londres.
Resilience is a term that typically surfaces and becomes relevant in troubled or turbulent times. It is currently a topic of debate with an ever-growing interest from various disciplines.
The concept of resilience, which refers to adaptability or persistence, is gaining increasing attention across various disciplines. It has become a central topic of debate, particularly in psychology, public health, and mental well-being. Resilience represents the capacity of a system, organisation, or individual to respond to and recover from a crisis, disruptive process, or significant change. It is a term that typically gains relevance during times of upheaval. The many new challenges we face today, driven by the rapid succession of changes and crises in human life, compel us to seek effective responses. Coherent strategies, such as resilience, for addressing these challenges are becoming increasingly important. In both our immediate environment and globally, we observe actions, gestures, and expressions of 'resilience'āsuch as strength, tenacity, elasticity, perseverance, and stubbornnessāas alternative responses. At Studio S, RESILIENCE features a screening of video works by artists Pauline Curnier Jardin, Castiel Vitorino Brasileiro, Juliette Blightman, Ada M. Patterson, and Tourmaline.
Overall, the screening offers an idiosyncratic perspective on the potential meanings of 'resilience,' challenging prevailing entities, structures, and representations. The concept is particularly explored in relation to queer communities and marginalisation. The screening focuses on strategies that arise from the experiences of specific cultural and subcultural groups facing stress or exclusion. In this context, the notion of queer thrivingāan idea that surpasses resilienceāalso becomes significant. Thriving, especially 'queer thriving,' goes beyond mere recovery or healing; it involves transcending the former selfāa form of growth born from adversity that defies social norms.
The screening is presented in a scenography with seating designed by French textile designer and artist Emma CognƩ (lives and works in Brussels). Objects and textiles she creates, often from recycled materials, bridge interior and exterior spaces and open new perspectives on and aesthetical materialisations of space.
Selection:
Pauline Curnier Jardin and Feel Good Cooperative
Fireflies (Luciole), 2021
Juliette Blightman
Feux d'artifice / Burnout, 2023
Castiel Vitorino Brasileiro,
Maybe the calm is more important than freedom
E talvez eu nĆ£o esqueƧa daquela chuva, 2022
Ada M. Patterson
Bikkel, 2019
Tourmaline
Pollinator, 2022
More about the artists:
Pauline Curnier Jardin (Ā°1980, Frankrijk, lives and works in Berlin and Rome) is an artist working across installation, performance, film and drawing. She is the winner of the 2019 Preis der Nationalgalerie (2019) and recipient of the Villa Medici Residency in Rome (2019/2020) and the Villa Romana Fellows in Florence (2021).
Fireflies is a 2021 film by Pauline Curnier Jardin in collaboration with Feel Good Cooperative, a social collective founded by the artist, an architect and a group of Colombian sex workers in Rome in 2020. During the severe Italian lockdown the project created a space of expression and financial compensation for these Roman workers whose daily life is linked to intimacy and to the foreign body.
The current members are Alexandra Lopez, Serena Olcuire, Pauline Curnier Jardin, Andrea, Alexandra Mapuchina, Gilda Star en Giuliana.
Pauline Curnier Jardin and Feel Good Cooperative, video still Fireflies, 2021. Thanks to the Artist and Feel Good Cooperative, with the support of Jacqui Davies / PRIIMITIVE film, in collaboration with HKW Berlin andCRAC Occitanie.
Juliette Blightman (Ā°1980, UK, lives and works in London) works with various media and forms her paintings, drawings, performances, films, installations and texts juxtapose the ordinariness of everyday life and its ritualized dimensions. Rethinking notions of radical subjectivity and the personal and public, Blightman's compositions are characterized by an objectivism that is gradually infected with the minute and shifting experience of passing time.
Her artworks have been exhibited internationally, including Lafayette Anticipations, Paris (2023), Haus am Waldsee, Berlin (2023), Kƶlnischer Kunstverein, Cologne (2021), De Vleeshal, Middelburg (2021) and Fridericianum, Kassel (2020).
Blightman has completed a PhD titled āRoom After Woolfā at the Royal College of Art (UK), a practise based investigation into the boundaries of domestic space, creative production, and gender.
Juliette Blightman, video still Feux d'artifice/Burnout, 2023. Sound by Wayne Binitie
Castiel Vitorino Brasileiro (Ā°1996, Brazil, lives and works on planet Earth) lives Transmutation as an inevitable destiny. She dribbles, incorporates and dives into her Bantu ontology. She takes healing as a perishable moment of freedom and studies and builds interspecific spirituality and ancestry.
Her pieces are articulated between performance, video, photography, installation, situation
and pictorial practices, moving in an open spectrum between traditions common to the field of art, healing, encounter, macumba and other psychic-spiritual activities. Her imagery causes cognitive shifts that dilute dichotomies between culture and nature.
She exhibited at the Visual Arts Center at University of Texas, Austin (2022), SAVVY Contemporary, Berlin (2022), Pinacoteca de SĆ£o Paulo, SĆ£o Paulo (2022), 11de Berlin Biennial of Contemporary Art, Berlin (2020) and Galeria Homero Massena, VitĆ³ria (2019).
Castiel Vitorino Brasileiro, video still Maybe the calm is more important than freedom. E talvez eu nĆ£o esqueƧa daquela chuva, 2022.
Ada M. Patterson (Ā°1994, Barbados, lives and works in Rotterdam, Barbados and London) is an artist and writer working with masquerade, performance, poetry, textiles and video, looking at the ways storytelling can limit, enable and complicate identity formation. Her recent work considers grief, elegy writing and archiving as tools for disrupting the disappearance of communities queered by different experiences of crisis.
Recent and upcoming projects include: Leslie-Lohman Museum of Art, New York (2024), FOMU, Antwerp (2024), The Barbican, London (2024), Textiel Museum, Tilburg (2023), Tate Britain, London (2022) and documenta 15, Kassel (2022).
Ada M. Patterson, video still Bikkel, 2019. Filmed by Kamali van Bochove. Courtesy of the Artist & Copperfield, London.
Tourmaline (Ā°1983, US, lives and works in Miami) is an artist, filmmaker, writer, and activist whose practice highlights the experiences of Black, queer, and trans communities and their capacity to impact the world. Her films and photographs rewrite mainstream narratives and cultural histories to initiate a paradigm shift and imagine a more pleasure-filled future. Tourmalineās practice invites us to fundamentally reshape our beliefs about what is possible.
Recent projects were presented at the Whitney Biennial, New York (2024), South London Gallery, London (2024), MUDAM, Luxembourg (2023), 59th International Art Exhibition of La Biennale di Venezia, Venice (2022) and MoMA, New York (2021).
Tourmaline, video still Pollinator, 2022.
Thanks to Ellen de Bruijne Projects, Galerie Fons Welters, Galerie Isabella Bortolozzi, Mendes Wood DM, Chapter NY & Copperfield, London.