Resilience: workshop, screening, lezing & debat
Dora GarcĆa, Juliette Blightman, Elen Braga, Mary Szydlowska, moderator: Sevie Tsampalla
Data
Locatie
Schouwburg Cc StrombeekGemeenteplein 1
1853 Strombeek-Bever
Tickets
Extra
PROGRAMMA | PROGRAM
11:00 - 13:30 workshop: Mary SzydÅowska, Between deep exhaustion and deep relaxation. In search for embodied states of resilience
(gratis, inschrijven noodzakelijk - free, registration is necessary)
14:30 - 15:15 lezing | lecture: Juliette Blightman, A Room after Woolf (2024)
15:30 - 17:00 film screening: Dora GarcĆa, (Revolution, fulfil your promise) Red Love (2024)
17:30 - 19:00 gemodereerd gesprek | moderated conversation by Sevie Tsampalla, met | with Juliette Blightman, Elen Braga, Dora GarcĆa, Mary SzydÅowska
(gratis - free)
Het gesprek achteraf vindt plaats in de Passage en is gratis bij te wonen. / Engels gesproken
The talk afterwards will take place in the Passage and is free to attend. / Takes place in English
Naar aanleiding van de zopas geopende tentoonstelling RESILIENCE, organiseert Cc Strombeek een dag gewijd aan het thema veerkracht en het belang ervan in queer gemeenschappen en politiek engagement.
Mary SzydÅowska, die onlangs in residentie was, zal een choreografische workshop geven en gedeelde onproductiviteit, sluimerende vermoeidheid en kortstondige manieren van samenkomen onderzoeken. In de namiddag presenteert Dora GarcĆa een preview van haar nieuwste film (Revolution, fulfil your promise) Red Love (2024). Juliette Blightman geeft een lezing over haar recente onderzoek naar de grenzen van huiselijke ruimte, creatieve productie en gender. De dag wordt afgesloten met een gesprek over veerkracht, gemodereerd door Sevie Tsampalla, tussen deze kunstenaars en Elen Braga, die momenteel een solotentoonstelling toont in Cc Strombeek.
Workshop: Mary SzydÅowska

Between deep exhaustion and deep relaxation. In search for embodied states of resilience
In deze choreografische workshop introduceert Mary SzydÅowska hun onderzoek naar een belichaamde staat van gedeelde on-productiviteit, sluimerende vermoeidheid en efemere wijzes van samenkomst. Hoe blijven we samen in verschil? Hoe komen we aan in ruimtes en hoe delen we ze? Lichamelijke oefeningen, technologieĆ«n van de blik en praktijken van deep listening helpen de deelnemers om regeneratieve stilte te ontdekken aan de hand van introverte collectieve kracht.
De workshop is voor iedereen toegankelijk, voornamelijk zij die zich als neurodivergent identificeren. Er is geen ervaring vereist.
De workshop maakt deel uit van Mary SzydÅowskaās onderzoek Cleaning Oracles, gerealiseerd met de steun van Vlaanderen.
Engels gesproken. Gratis, inschrijven noodzakelijk.
Lezing: Juliette Blightman

De workshop wordt gevolgd door een lezing van Juliette Blightman over A Room After Woolf, haar praktijkgebaseerde onderzoek naar de grenzen van huiselijke ruimte, creatieve productie en gender. Blightman voltooide onlangs haar PhD aan het Royal College of Art in Londen.
Haar onderzoek gaat na hoe hedendaagse kunstpraktijken, in het bijzonder hun belichaamde ervaringen van creatieve productie en fysieke ruimte, nieuw licht kunnen werpen op Virginia Woolfs A Room of One's Own (1929). Het doctoraat brengt werk en methodes van kunstenaars aan de hand van huiselijke ruimtes en kamers in kaart. Blightman gebruikt hierboor verschillende feministische strategieƫn om dominante culturele verwachtingen en normen qua genderrollen bloot te leggen en hun snijpunten te laten zien, in het bijzonder met betrekking tot werk en huiselijke arbeid.
Engels gesproken
Screening: Dora GarcĆa
Vervolgens in het programma een primeur: een vertoning van de nieuwe film (Revolution, fulfil your promise) Red Love (2024) van Dora GarcĆa.
āMaak van jouw liefde een wapen.ā Deze film herleest de geschriften van de Sovjet-revolutionaire en seksuele activiste Alexandra Kollontai, die gaan over vrouwelijke seksualiteit en emancipatie, het afschaffen van de kernfamilie en de nood om āhart en geest te veranderenā. Deze film traceert een ingewikkeld web van connecties tussen het 20ste-eeuwse Europese marxistische feminisme en het 21ste-eeuwse Latijns-Amerikaanse transfeminisme, tussen persoonlijke en collectieve rouw, tussen de talrijke manieren om het vrouwelijke te begrijpen, en tussen de melancholische blik op ontgoocheling en de furieuze, tedere en veeleisende hoop dat de Revolutie, eindelijk, zijn belofte nakomt.
(Revolution, fulfil your promise) Red Love (2024) is verwant met Red Love (2023). Klank en beeld van de originele footage van Red Love werden volledig gehermonteerd en er werd veel nieuw archiefmateriaal toegevoegd. Dit gebaar draagt bij tot de urgentie van militante bewegingen en traceert tegelijkertijd met zorg diens historische afstamming.
De film is het resultaat van acht jaar onderzoek in de Moskouse Engels-Marx-Lenin archieven en verschillende persoonlijke, familiale, historische en activistische archieven in Mexico en Latijns-Amerika. Dit is een collectief werk dat door een team van onderzoekers en artiesten van verschillende nationaliteiten werd geleverd. Het werk treedt zo in de voetsporen van militante cinema, toont haar geschiedenis en kijkt tegelijk verder in de toekomst.
Spaans, Duits en Russisch gesproken, Engelse ondertitels, BE/NO, 2024, 95ā
Eerbare Vernoeming bij Burning Lights Competition, Visions du RƩel 2024


Gemodereerd gesprek
We eindigen de dag in de Passage met een gesprek tussen Juliette Blightman, Elen Braga, Dora GarcĆa, Mary SzydÅowska en moderator Sevie Tsampalla.
Vertrekkende van de notie veerkracht gaan ze in dialoog over onderwerpen zoals liefde, vriendschap en feministische perspectieven op intimiteit en collectieve weerstand vanuit de marges. Hun verschillende perspectieven doorkruisen elkaar en geven ons zo inkijk in bredere vragen die hedendaagse kunstpraktijken en artistiek onderzoek onderbouwen.
Engels gesproken

Sevie Tsampalla (°1977, geboren in Kos, Griekenland; woont en werkt in Brussel) is een curator en onderzoekster. Haar praktijk bevindt zich op de kruispunten van hedendaagse kunst, cureren en activisme in de publieke ruimte. Met een langdurige interesse voor collaboratieve processen is ze betrokken bij kunstenaarscollectieven en projecten die zoeken naar vernieuwde relaties in/met de publieke ruimte vanuit een feministische invalshoek. Haar doctoraatsonderzoek onderzocht hoe grootschalige tentoonstellingen kunnen worden herdacht door noties van ācommoningā, nl. collectieve praktijken die de stad herdenken, en ecologische verbeelding voorbij het kapitalisme.
Tsampalla was betrokken bij het cureren van Spaces of Possibility, Triƫnnale Brugge, 2024; Biƫnnale van Liverpool, 2016; Track, S.M.A.K. Gent, 2012 en groepstentoonstellingen in o.a. Trophy Room (Liverpool), Pianofabriek (Brussel), AirSpace Gallery (Stoke-on-Trent), Castlefield Gallery (Manchester).
à l'occasion de l'exposition RESILIENCE qui vient d'ouvrir ses portes, le Cc Strombeek organise une journée consacrée au thème de la résilience et à son importance dans les communautés queer et l'engagement politique.
Mary SzydÅowska, qui Ć©tait rĆ©cemment en rĆ©sidence, apportera un atelier chorĆ©graphique et explorera l'improductivitĆ© partagĆ©e, la fatigue dormante et les modes Ć©phĆ©mĆØres de rassemblement. L'aprĆØs-midi, Dora GarcĆa prĆ©sentera en avant-premiĆØre son dernier film (Revolution, fulfill your promise) Red Love (2024). Juliette Blightman prĆ©sentera une confĆ©rence sur ses recherches rĆ©centes concernant les limites de l'espace domestique, la production crĆ©ative et le genre. La journĆ©e se terminera par un dĆ©bat sur la rĆ©silience entre ces artistes et Elen Braga, qui prĆ©sente actuellement une exposition solo au Cc Strombeek, animĆ© par Sevie Tsampalla.
Atelier: Mary SzydÅowska

Dans ce workshop chorĆ©graphique, Mary SzydÅowska prĆ©sente leurs recherches sur les Ć©tats incarnĆ©s d'improductivitĆ© partagĆ©e, la fatigue persistante et les faƧons Ć©phĆ©mĆØres de se rĆ©unir. Comment restons-nous ensemble dans la diffĆ©rence, comment arrivons-nous dans les espaces et comment les partageons-nous ? En se dĆ©plaƧant entre les pratiques somatiques, les technologies du regard et les pratiques de deep listening, les participants seront invitĆ©s Ć explorer la tranquillitĆ© rĆ©gĆ©nĆ©ratrice Ć travers la force collective introvertie.
L'invitation est ouverte à tous, en particulier à ceux qui s'identifient comme neurodivergents. Aucune expérience n'est requise.
Le workshop fait partie de la recherche Cleaning Oracles de Mary SzydÅowska, soutenue par le gouvernement flamand.
En anglais
Lecture: Juliette Blightman

L'atelier sera suivi d'une lecture de Juliette Blightman sur A Room After Woolf, son enquête pratique sur les limites de l'espace domestique, de la production créative et du genre. Mme Blightman a récemment terminé son doctorat au Royal College of Art de Londres.
Ses recherches portent sur la maniĆØre dont les pratiques artistiques contemporaines, plus particuliĆØrement leurs expĆ©riences incarnĆ©es de production crĆ©ative et dāespace physique, peuvent apporter un nouvel Ć©clairage au roman Une chambre Ć soi (1929) de Virginia Woolf. La thĆØse de doctorat de Juliette Blightman rĆ©pertorie les pratiques et les mĆ©thodes des artistes en fonction des piĆØces et des espaces domestiques. Lāartiste emprunte diverses stratĆ©gies fĆ©ministes pour mettre en Ć©vidence les attentes et les normes culturelles dominantes en termes de rĆ“les de genre et montrer leurs points dāintersection, en particulier en ce qui concerne le travail et les tĆ¢ches mĆ©nagĆØres.
En anglais
Projection: Dora GarcĆa
Le programme prĆ©voit ensuite une premiĆØre : la projection du nouveau film (RĆ©volution, tiens ta promesse) Red Love (2024) de Dora GarcĆa.
Ā« Faites de votre amour une arme. Ā» Ce film offre une lecture des Ć©crits de la rĆ©volutionnaire soviĆ©tique et militante fĆ©ministe Alexandra KollontaĆÆ, qui traitent de la sexualitĆ© et de lāĆ©mancipation des femmes, de lāabolition de la famille nuclĆ©aire et de la nĆ©cessitĆ© de Ā« changer les cÅurs et les mentalitĆ©s Ā». Ce film trace un rĆ©seau complexe de connexions entre le fĆ©minisme marxiste europĆ©en du XXe siĆØcle et le transfĆ©minisme latino-amĆ©ricain du XXIe siĆØcle, entre le deuil personnel et collectif, entre les innombrables maniĆØres dāapprĆ©hender le fĆ©minin, et entre le regard mĆ©lancolique de la dĆ©sillusion et lāespoir tenace, tendre et exigeant que la RĆ©volution tienne enfin sa promesse.
(Revolution, fulfil your promise) Red Love (2024) fait Ć©cho Ć Red Love (2023). Le son et lāimage des sĆ©quences originales de Red Love ont Ć©tĆ© entiĆØrement remastĆ©risĆ©s et complĆ©tĆ©s par de nouveaux documents dāarchives. Ce geste participe Ć lāurgence des mouvements militants, tout en retraƧant soigneusement leur chronologie.
Ce film est le fruit de huit annĆ©es de recherche dans les archives dāEngels, Marx et LĆ©nine Ć Moscou, ainsi que dans diverses archives personnelles, familiales, historiques et activistes au Mexique et en AmĆ©rique latine. Cette Åuvre collective, rĆ©alisĆ©e par une Ć©quipe de chercheurs et dāartistes de diffĆ©rentes nationalitĆ©s, sāinscrit dans la droite ligne du cinĆ©ma militant. Elle prĆ©sente lāhistoire de ce dernier et jette un regard prospectif sur lāavenir.
En espagnol, en allemand et en russe, sous-titres anglais, BE/NO, 2024, 95ā
Mention dāhonneur lors de la Burning Lights Competition, Visions du RĆ©el 2024


Conversation modƩrƩe
La journĆ©e se terminera dans le Passage avec une conversation entre Juliette Blightman, Elen Braga, Dora GarcĆa, Mary SzydÅowska et de la modĆ©ratrice Sevie Tsampalla. Au dĆ©part de la notion de Ā« rĆ©silience Ā», elles engageront le dialogue sur des sujets tels que la marginalisation, les formes de rĆ©sistance collective et les amitiĆ©s fĆ©ministes. Leurs diffĆ©rentes perspectives, ainsi que les questions plus larges qui sous-tendent leur art, se recouperont et nous fourniront un aperƧu des pratiques et de la recherche artistiques contemporaines.
En anglais

Sevie Tsampalla (°1977, nĆ©e Ć Kos, GrĆØce ; vit et travaille Ć Bruxelles) est commissaire dāexpositions et chercheuse. Son travail se situe Ć la croisĆ©e de lāart contemporain, de la curation et de lāactivisme dans lāespace public. Adepte de longue date des processus collaboratifs, Sevie Tsampalla sāimplique dans des collectifs dāartistes et des projets qui cherchent Ć Ć©tablir de nouvelles relations dans/avec lāespace public, dans une perspective fĆ©ministe. Dans le cadre de sa thĆØse de doctorat, elle sāest intĆ©ressĆ©e Ć la maniĆØre de repenser les expositions Ć grande Ć©chelle Ć travers des notions de Ā« commoning Ā», cāest-Ć -dire des pratiques collectives qui rĆ©inventent la ville, et en faisant primer lāimagination Ć©cologique sur le capitalisme.
Sevie Tsampalla a notamment Ć©tĆ© commissaire de Spaces of Possibility, Ć la Triennale de Bruges (2024) ; de la Biennale de Liverpool ; de Track, au S.M.A.K. de Gand (2012) ; mais aussi de diverses expositions collectives, notamment Ć la Trophy Room (Liverpool), Ć la Pianofabriek (Bruxelles), Ć lāAirSpace Gallery (Stoke-on-Trent) et Ć la Castlefield Gallery (Manchester).
On the occasion of the recently opened exhibition RESILIENCE, CC Strombeek is organizing a day dedicated to the theme of resilience and its importance in queer communities and political engagement.
Mary SzydÅowska, who was recently in residence, brings a choreographic workshop and explores shared unproductivity, dormant fatigue and ephemeral modes of coming together. In the afternoon, Dora GarcĆa premieres her latest film ā(Revolution, fulfill your promise) Red Love (2024).ā Juliette Blightman presents a lecture on her recent research into the boundaries of domestic space, creative production and gender. The day concludes with a debate on resilience between these artists, as well as artist Elen Braga who currently has a solo exhibition at CC Strombeek, moderated by Sevie Tsampalla.
Workshop: Mary SzydÅowska

In this choreographic workshop, Mary SzydÅowska introduces their research on embodied states of shared unproductivity, lingering fatigue and ephemeral ways of coming together. How do we stay together within difference, how do we arrive to spaces and how do we share them? Moving between somatic practices, technologies of gaze and practices of deep listening, the participants will be invited to explore regenerative quietness through introverted collective strength.
The invitation is open to everyone, especially to those identifying as neurodivergent. No previous experience in embodied practices is required.
The workshop is part of the ongoing research Cleaning Oracles by Mary SzydÅowska, supported by The Flemish Government.
English spoken
Lecture: Juliette Blightman

The workshop will be followed by a lecture by Juliette Blightman on A Room After Woolf, her practice-based investigation into the boundaries of domestic space, creative production, and gender. Blightman recently completed her PhD at the Royal College of Art, London.
Her research explores how a consideration of contemporary artists' practices, in particular their embodied experiences of creative production and physical space, might shed new light on Virginia Woolf's A Room of One's Own (1929). The PhD maps artists' work and methodologies onto specific domestic spaces/rooms as a means of locating them within the home; it also uses various feminist strategies to straddle and unpick dominant cultural expectations and norms of gender roles, particularly with regards to work and domestic labour.
English spoken
Screening: Dora GarcĆa
Next in the programme is a scoop: a screening of the new film (Revolution, fulfil your promise) Red Love (2024) by Dora GarcĆa.
Turn your love into a weapon. This film reads Soviet revolutionary and sexual activist Alexandra Kollontaiās writings on female sexuality and emancipation, on the abolition of the family and the need to āchange hearts and mindsā. This reading traces a complex web of connections between 20th century European Marxist feminism and 21st century Latin American transfeminisms, between personal and collective mourning, between a myriad of ways of understanding the feminine, and between the melancholic gaze of disenchantment and the furious, tender, and imperious demand that the Revolution, finally, fulfil its promise.
(Revolution, fulfil your promise) Red Love (2024) is the sister film to Red Love (2023). The sounds and images from the original footage of Red Love have been completely re-edited, and a wealth of new archive material has been added, which is clearly inscribed with the urgency of militancy while tracing careful historical genealogies.
This film is the result of 8 years of research going from Moscow Engels-Marx-Lenin archives to multiple personal, familiar, historical and activist archives in Mexico and Latin America. It is a collective work made by a team of researchers and artists of different nationalities. It wants to inscribe itself in the urgency of the tradition of militant film while at the same time tracing careful historical genealogies and projecting into the future.
Spanish, German & Russian spoken, English subtitles, BE/NO, 2024, 95ā.
Special Mention Burning Lights CompetitionVisions du RƩel 2024.


Moderated conversation
We close the day in the Passage with a conversation between Juliette Blightman, Elen Braga, Dora GarcĆa and Mary SzydÅowska, moderated by Sevie Tsampalla.
Starting from the notion of resilience, they discuss topics such as love, friendship, feminist takes on intimacy and collective resistance from the margins. Their different perspectives intersect, providing us with insights into broader questions that underpin contemporary art practices and artistic research.
English spoken

Sevie Tsampalla (°1977, born in Kos, Greece; lives and works in Brussels) is a curator and researcher. Her practice is at the intersections of contemporary art, curating and activism in public space. With a long-standing interest in collaborative processes, she is involved in artist collectives and projects seeking renewed relationships in/with public space from a feminist perspective. Her doctoral research explored how large-scale exhibitions can be reimagined through notions of commoning, i.e. collective practices that reimagine the city, and ecological imagination beyond capitalism.
Tsampalla was involved in curating Spaces of Possibility, Triennial Bruges, 2024; Liverpool Biennial, 2016; Track, S.M.A.K. Ghent, 2012 and group exhibitions at Trophy Room (Liverpool), Pianofabriek (Brussels), AirSpace Gallery (Stoke-on-Trent), Castlefield Gallery (Manchester), among others.
Ontdek meer

Workshop: Mary Szydlowska
Between deep exhaustion and deep relaxation. In search for embodied states of resilience.
