Michael Dean
Unfuckingtitled
Data
23.10.2021 - 23.01.2022
Locatie
Exporuimte Cc StrombeekGemeenteplein 1
1853 Strombeek-Bever
Openingsuren
Hallo,
Deze werken zijn gemaakt uit beton.
Deze werken zijn gegoten uit mijn vuisten,
de vuisten van mijn kinderen en hun moeder.
Deze werken zijn mijn kussen geschreven in
olijfolie, bestrooid met cement.
Deze werken schrijven de oevers en de grenzen
uit van een met zwaard bewapende intimiteit en
een beschermde intimiteit.
For fuck sake.
Michael
Over de kunstenaar
Michael Dean (b. 1977, Newcastle Upon Tyne) is een Britse kunstenaar. Hij woont en werkt in Londen, waar hij in 2001 afstudeerde aan Goldsmiths University of London. Hij werd genomineerd voor de Turner Prize in 2016 en incorporeert verschillende technieken, zoals beeldhouwkunst, schrijven en typografie in zijn praktijk.
Steeds terugkerende materialen zijn beton, staal, MDF, wat lijkt op afval (blikjes, gescheurde pagina's, plastiek zakken) en gepersonaliseerde tape. Hij onderzoekt de relatie tussen tekst en het tastbare, door de mogelijkheden van taal driedimensionaal te verbeelden. Zo plaatst hij zijn eigen woorden in de ruimte, zowel met sculpturen als met de kiss-prints die in de tentoonstelling te zien zijn. Op de schijnbaar achteloos achtergelaten papierresten is zijn hoogst persoonlijk alfabet te lezen en op de ramen schilderde hij met een boek en witte verf de letters 'ffff', de begin klank in 'fuck sake'.
Intimiteit en het menselijk lichaam zijn steeds terugkerende referenties in Dean's praktijk. De reeks in Cc Strombeek ziet hij als een representatie van het moment waarop de zee de 'shore', de kustlijn raakt. Zo is er ook een raakpunt tussen ons menselijk lichaam en de buitenwereld, een onzichtbare grens waar wat intiem is, een innerlijke wereld is, de (harde) buitenwereld raakt. Deze grens bakent hij af door de figuren te bedekken met afgietsels van vuisten, zijn eigen vuisten, de vuistjes van zijn kinderen en de moeder van zijn kinderen. Zo worden ze een schild, een bescherming of afscherming. Een van de figuren knuffelt zichzelf, een verwijzing naar een scĆØne uit de film Fahrenheit 451, een belangrijke inspiratiebron voor de kunstenaar. Een andere figuur is de grootte van een van zijn zonen en loopt naar een bal gemaakt uit papier toe. De centrale figuren omhelzen elkaar en hebben kleine hangslotjes op zich bevestigd, een verwijzing naar de liefdesslotjes die geliefden aan een brug bevestigen. De figuren houden 13 rode rozen vast, die doorheen de tentoonstelling langzaam drogen.
Het samenkomen van twee uitersten, vuisten en lippen, sculpturen en prints was het uitgangspunt voor deze tentoonstelling. Bovenal wenst de kunstenaar de ervaring aan de bezoeker toe, het kijken naar, voelen in en bewegen door de ruimte die hij geconcipieerd heeft.
Ring TV maakte twee reportages naar aanleiding van de opening waar we de kunstenaar even aan het woord horen:
Fotografie door Kristien Daem en Anke De Backer
Met dank aan Mendez Wood DM, Herald St London en PROGRETTO
Bonjour,
Ces Åuvres sont faites de bĆ©ton.
Ces Åuvres sont moulĆ©es Ć partir de mes poings,
des poings de mes enfants et de leur mĆØre.
Ces Åuvres sont mes baisers Ć©crits Ć lāhuile dāolive,
saupoudrĆ©s de ciment. Ces Åuvres Ć©crivent les rivages
et les frontiĆØres dāune intimitĆ© armĆ©e dāune Ć©pĆ©e et
dāune intimitĆ© protĆ©gĆ©e.
For fuck sake.
Michael
Ć propos de l'artiste
Michael Dean (nĆ© en 1977 Ć Newcastle Upon Tyne) est un artiste britannique. Il vit et travaille Ć Londres, oĆ¹ il a obtenu son diplĆ“me de l'universitĆ© Goldsmiths de Londres en 2001. Il a Ć©tĆ© nommĆ© pour le Turner Prize en 2016 et incorpore diverses techniques dans sa pratique, comme la sculpture, l'Ć©criture et la typographie.
Les matĆ©riaux rĆ©currents qu'il utilise comprennent le bĆ©ton, l'acier, le MDF, des objets qui ressemblent Ć des dĆ©chets (boĆ®tes de conserve, pages dĆ©chirĆ©es, sacs en plastique) et du ruban adhĆ©sif personnalisĆ©. Il explore la relation entre le texte et le tangible en reprĆ©sentant les possibilitĆ©s du langage en trois dimensions. Il place ainsi ses propres mots dans l'espace, tant avec des sculptures qu'avec les empreintes de baisers qui sont prĆ©sentĆ©es dans l'exposition. Sur les morceaux de papier apparemment nĆ©gligĆ©s, on peut lire son alphabet trĆØs personnel, et sur les fenĆŖtres, il a peint les lettres "ffff", le son initial de "fuck sake", avec un livre et de la peinture blanche.
L'intimitĆ© et le corps humain sont des rĆ©fĆ©rences rĆ©currentes dans la pratique de Dean. Il considĆØre la sĆ©rie de Cc Strombeek comme une reprĆ©sentation du moment oĆ¹ la mer touche le rivage. De la mĆŖme maniĆØre, il existe un point de contact entre notre corps humain et le monde extĆ©rieur, une frontiĆØre invisible oĆ¹ ce qui est intime, un monde intĆ©rieur, touche le monde extĆ©rieur (dur). Il marque cette frontiĆØre en recouvrant les figures de moulages de poings, ses propres poings, les poings de ses enfants et de la mĆØre de ses enfants. Ils deviennent ainsi un bouclier, une barriĆØre ou une protection. L'un des personnages s'Ć©treint lui-mĆŖme, en rĆ©fĆ©rence Ć une scĆØne du film Fahrenheit 451, une inspiration majeure pour l'artiste. Une autre figure a la taille d'un de ses fils et se dirige vers une balle en papier. Les personnages centraux s'embrassent et ont de petits cadenas attachĆ©s Ć eux, en rĆ©fĆ©rence aux cadenas d'amour que les amoureux attachent Ć un pont. Les personnages tiennent 13 roses rouges, qui sĆØchent lentement tout au long de l'exposition.
La rencontre de deux extrĆŖmes, poings et lĆØvres, sculptures et gravures, a Ć©tĆ© le point de dĆ©part de cette exposition. L'artiste souhaite avant tout que le visiteur fasse l'expĆ©rience, regarde, ressente et se dĆ©place dans l'espace qu'il a conƧu.
Ring TV a rĆ©alisĆ© deux reportages Ć l'occasion du vernissage dans lesquels on entend l'artiste s'exprimer :
Photographie de Kristien Daem et Anke De Backer
Merci Ć Mendez Wood DM, Herald St London et PROGRETTO
Hello,
These works are made out of concrete.
These works are cast from my fists,
the fists of my children and their mother.
These works are my kisses written
in olive oil, dusted with cement.
These works write out the shores
and borders of a sword wielding
intimacy and an intimacy shielded.
For fuck sake.
Michael
About the artist
Michael Dean (b. 1977, Newcastle Upon Tyne) is a British artist. He lives and works in London, where he graduated from Goldsmiths University of London in 2001. He was nominated for the Turner Prize in 2016 and incorporates various techniques into his practice, such as sculpture, writing and typography.
The recurring materials he uses include concrete, steel, MDF, objects that look like garbage (cans, torn pages, plastic bags) and personalised tape. He explores the relationship between text and the tangible, by representing the possibilities of language three-dimensionally. In this way, he places his own words in space, both with sculptures and with the kiss-prints on display in the exhibition. On the seemingly carelessly left behind scraps of paper his highly personal alphabet can be read. He also painted with a book and white paint the letters āffffā on the windows, the beginning sound in 'fuck sake'.
Intimacy and the human body are recurring references in Dean's practice. He sees the series in Cc Strombeek as a representation of the moment when the sea touches the shore. In the same way, there is a point of contact between our human body and the outside world, an invisible boundary where what is intimate, an inner world, touches the (hard) outside world. He marks out this boundary by covering the figures with casts of fists, his own fists, the fists of his children and the mother of his children. Thus they become a shield, a defence or protection. One of the figures hugs himself, a reference to a scene from the film Fahrenheit 451, a major inspiration for the artist. Another figure is the size of one of his sons and is walking towards a ball made of paper. The central figures embrace each other and have small padlocks attached to them, a reference to the love locks that lovers attach to a bridge. The figures hold 13 red roses, which slowly dry throughout the exhibition.
The coming together of two extremes, fists and lips, sculptures and prints was the starting point for this exhibition. Above all, the artist wishes the visitor to experience, to look at, to feel and move through the space he has conceived.
Ring TV made two video reports on the occasion of the opening in which we hear the artist speak:
Photography by Kristien Daem and Anke De Backer
With thanks to Mendez Wood DM, Herald St London and PROGRETTO