Hadassa Ngamba
CONFIGURATIONS
Data
23.10.2021 - 23.01.2022
Locatie
Studio S Cc StrombeekGemeenteplein 1
1853 Strombeek-Bever
Openingsuren
Het werk van Hadassa Ngamba bestaat uit schilderijen, tekeningen, fotografie, video, installaties en performance. In haar werk verwijst ze naar het onevenwicht in de Congolese samenleving en de schrijnende sociale en milieukwesties in de DRC door het gebruik van materialen die symbool staan voor het strategisch, kapitalistisch bewind over de grondstoffen in haar moederland. In haar sculpturen, installaties en performances probeert ze systemische ongelijkheden aan te vechten door het verwijzen naar elementen uit de (koloniale) geschiedenis, religie, dromen, cartografie en het lichaam.
Hadassa Ngamba bouwde een maquette van en voor haar tentoonstelling. Het is een ruimtelijke collage en/of een schaalmodel, een sculptuur en/of een denkruimte. De schilderijen en fotoās worden aangevuld met een geluidswerk (dat ze samen met haar broer, muzikant en geluidskunstenaar ontwikkelt en waar haar stem en het geluid van water samenkomen. De maquette heeft ze in verschillende kleuren geschilderd en omgeven met allerhande materialen, van documenten, leistenen tot en met verfborstels. Centraal in de tentoonstellingsruimte staat La Table Sereine (de serene tafel). āDe woorden komen van mijn leraar Frans in het zesde leerjaar. Hij vroeg ons naar metaforen achter de woorden. Bij āde serene tafelā antwoordde ik: een tafel waar filosofen aan zitten die universele antwoorden voor het overleven van de wereld bedenken.ā, en Hadassa Ngamba vervolgt: āNatuurlijk was er toen ook de religieuze opvoeding van mijn moeder. Nu denk ik een tafel als ideaal voor mensen, die overal ter wereld kan staan, waar oplossingen voor de humaniteit worden bedacht. Het is een tafel zonder vaste contouren, de vorm wordt niet esthetisch bepaald, maar gemodelleerd volgens een ideaalbeeld om tot reflectie te kunnen komen.ā
Ze vertelt ook over haar jeugdjaren in Bas-Congo (nu Kongo Central), de stad Vivi, aan de rechteroever van de Congostroom, gesticht door een expeditie onder leiding van Henry Morton Stanley. Zij speelde in de grote verlaten panden, wilde ze opruimen, het weer in orde brengen. Zo legt ze het nu uit. Toen was het een gevoel van falen, iets aan de situatie willen doen maar daarvoor de mogelijkheden niet hebben. Later, na haar studies criminologie en werkzaamheden als styliste wordt ze in 2017 voor de biĆ«nnale van Lubumbashi uitgenodigd; daarna volgt een residentie bij Wiels in Brussel en in 2019 een tweede opeenvolgende deelname aan de biĆ«nnale. De cartografie van Congo is dan al een belangrijk element in haar artistiek onderzoek. En zo definieert ze ook het gebruik van de term āconfiguratiesā.
Ze onderzoekt deze cartografie, door naar de regio terug af te reizen en de samenstelling van alle strategische elementen (politiek, sociaal, economisch, humanitair) die op een kaart samenkomen te memoriseren. āIedereen, alle Congolezen zouden die kennis moeten hebbenā, geeft ze aan. Net zoals in haar jeugdjaren bezoekt ze een reusachtig verlaten industrieel atelier. En opnieuw is er dat zelfde gevoel, hoe de ruimte het falen van het economisch systeem van haar land bij haar aanwakkert en hoe ze daar iets aan wil veranderen. En, merkt ze op, ābij een eerste bezoek aan de tentoonstellingsruimte in Strombeek was het ook alsof ik terug als klein meisje in die opslagplaats stond. Toen wist ik zeker dat ik vanuit mijn kindertijd en rond de configuraties wilde gaan werkenā.
āIk ga een aantal fotoās uit 2018 voor de eerste keer op groot formaat tonen. Voor de fotoās had ik een traditionele staart uitvergroot en in beeld laten brengen. Het was een samenwerking met een Oegandese fotografeā. Op de fotoās combineert Hadassa Ngamba de vorm van haar vlechten en kapsel met hoe ze zich in het landschap plaatst, hoe haar lichaam zich tot de ruimte verhoudt. Hoe een schaduw op een muur, met de vegetatie in dialoog gaat, een reeks sanseveriaās langs een gebouw in Lubumbashi. Het is een vorm van visueel zinnen schrijven, een punt in het landschap worden. āTegelijkertijd wilde ik me ook tot de fotografe verhouden, met haar in dialoog gaan: ze is bovendien afkomstig uit een land dat de rijkdommen uit Congo leeg rooftā.
Dezelfde punten en configuratie-elementen verschijnen op haar eerste schilderijen, abstracte landschappen, de plattegrond van gememoriseerde territoria. Een stuk canvas in katoen wordt in ongelijke rasters verdeeld, deels rood, geel, blauw beschilderd. Andere āgebiedenā kleurt ze in met tot poeder vermalen mineralen (malachietgroen, bruinzwart cassiteriet, een tin-oxide), koffie en krijt. Potloodlijnen krijgen routenummers mee, andere kronkelen als rivieren.
In het atelier van Hadassa Ngamba ligt de identiteitskaart uit de jaren zestig van haar grootmoeder. Bij het vakje beroep heeft een ambtenaar āgetrouwdā ingevuld. Het ligt aan de basis van de performance Identity Simulacra (2020-2021) die ze recent in het Sonsbeekpark in Arnhem heeft uitgevoerd. (...) Geen stemmen dempen, vervormen of censureren ā om de belangrijke woorden van Saddie Choua over het zelfbeeld van vrouwen te citeren , āmaar de mogelijkheid hebben om na te denken, te analyseren en een mening te geven over wat het betekent om je geschiedenis te laten vastleggen, buiten het kader te kunnen tredenā daar gaat Identity Simulacra onder meer over. Haar grootmoeder, Tsasa Ernestine Ngamba, teelde gewassen en was bovendien dochter van het hoofd van het dorp, waar bepaalde traditionele functies en verantwoordelijkheden aan verbonden zijn. Haar beroep was dus niet āgetrouwdā. āToen wist ikā, zegt Hadassa Ngamba: āJe vais rĆ©parer cette erreurā. Ik ga deze fout herstellen. Haar performance in Arnhem, waarvan een video-adaptatie te zien is, draait rond het begrip āfalsificatieā, over de valsheid en onwaarheid van bepaalde opgelegde identiteiten en gesimuleerde boodschappen (van de kolonisator, de westerse concessiehouders van grondstoffen, maar ook van de machthebbers na de onafhankelijkheid die de bevolking āhoning om de mond smerenā). Een kopie waar geen origineel van bestaat. Tijdens de performance draagt ze het witte pak van de koloniale ambtenaar, opent zijn diplomatieke koffer, met obligaties en waardepapieren. Haar grootmoeder is haar kompas, de verbondenheid wordt om de tien meter gemarkeerd. Ze neemt een ovale spiegel en maakt zich op, net zoals de Himba-vrouwen uit Angola, met otjize, een mengsel van geitenvet, kruiden en oker. āHet gaat indirect ook over henā, vertelt ze me, āer zit een technologie achter hun esthetiek, nu worden ze als esthetische āobjectenā verkocht.ā Het louter beschrijven van de performance doet te kort aan de beleving. Hadassa Ngamba geeft mee dat ze nooit van tevoren repeteert en dat ze zich in het Sonsbeekpark alleen in een ruimte voelde, ondanks het talrijk aanwezige publiek. āIk maakte mysterieuze bewegingenā werd me later verteld. āEen geest en een ruimte veroveren, daar was het mij om te doen, een sigaar (Corps Diplomatique) aansteken en roken, de rook verspreiden, de plek uitroken, koffie uitstrooien, de industriĆ«le exploitatie en het misbruik verbeelden en het narratief omgooien, gewijde tijd en een gewijd lichaam geven. En daarom ook, past de performance bij mijn ideeĆ«n voor de tentoonstelling Configuratiesā.
Deze tekst is een excerpt uit 'Grondstof, context, contour en sanseveriaās ā over de genese van Hadassa Ngambaās tentoonstelling', door Phillip Van den Bossche, geschreven naar aanleiding van de tentoonstelling en op basis van meerdere conversaties in de studio van Hadassa Ngamba.
In de pers
Fotografie door Kristien Daem en Anke De Backer
Le travail de Hadassa Ngamba (1993) se compose de peintures, dessins, photographies, vidĆ©os, installations et performances. Dans son travail, elle fait rĆ©fĆ©rence au dĆ©sĆ©quilibre de la sociĆ©tĆ© congolaise et aux problĆØmes sociaux et environnementaux angoissants en RDC Ć travers l'utilisation de matĆ©riaux qui symbolisent la domination stratĆ©gique et capitaliste sur les matiĆØres premiĆØres dans sa patrie. Dans ses sculptures, installations et performances, elle tente de dĆ©fier les inĆ©galitĆ©s systĆ©miques en se rĆ©fĆ©rant Ć des Ć©lĆ©ments de l'histoire (coloniale), de la religion, des rĆŖves, de la cartographie et du corps.
Hadassa Ngamba a construit une maquette de et pour son exposition : un collage spatial et/ou une modĆ©lisation Ć lāĆ©chelle, une sculpture et/ou un espace de rĆ©flexion. Les peintures et les photos sont accompagnĆ©es dāanimaux et dāune Åuvre sonore (quāelle a Ć©laborĆ©e avec son frĆØre, musicien et artiste sonore), dans laquelle sa voix se mĆŖle au bruit de lāeau. Elle a peint la maquette dans diffĆ©rentes couleurs et lāa entourĆ©e de toutes sortes de matĆ©riaux : documents, ardoises ou encore pinceaux. La Table Sereine trĆ“ne au centre de la salle dāexposition. Ā«āLes mots viennent de mon professeur de franƧais de sixiĆØme annĆ©e. Il nous a interrogĆ©s sur les mĆ©taphores que cachent les mots. Pour la ātable sereineā, jāai rĆ©pondu : une table oĆ¹ des philosophes prennent place afin de trouver des rĆ©ponses universelles pour la survie du monde.āĀ» Et Hadassa Ngamba ajoute : Ā«āĆ lāĆ©poque, il y avait bien sĆ»r aussi lāĆ©ducation religieuse de ma mĆØre. Aujourdāhui, je vois une table comme un idĆ©al pour les gens. Elle peut se trouver nāimporte oĆ¹ dans le monde et invite Ć la recherche de solutions pour lāhumanitĆ©. Cāest une table sans contours immuables, la forme nāest pas dĆ©finie esthĆ©tiquement, mais modelĆ©e selon une image idĆ©ale propice Ć la rĆ©flexion.āĀ»
Hadassa Ngamba raconte ses annĆ©es dāenfance dans le Bas-Congo (lāactuel Kongo Central), la ville de Vivi sur la rive droite du fleuve Congo, fondĆ©e lors dāune expĆ©dition emmenĆ©e par Henry Morton Stanley. Elle jouait dans les grands bĆ¢timents abandonnĆ©s, elle voulait les nettoyer, les remettre en ordre. Cāest comme Ƨa quāelle en parle aujourdāhui. Ć lāĆ©poque, il Ć©tait plutĆ“t question dāun sentiment dāĆ©chec, dāune volontĆ© de remĆ©dier Ć la situation sans avoir les moyens de le faire. Par la suite, aprĆØs avoir Ć©tudiĆ© la criminologie et travaillĆ© comme styliste, elle a Ć©tĆ© invitĆ©e Ć la Biennale de Lubumbashi en 2017. Sāen sont suivies une rĆ©sidence au Wiels Ć Bruxelles et une deuxiĆØme participation Ć la Biennale, en 2019. La cartographie du Congo constituait dĆ©jĆ un Ć©lĆ©ment fondamental de sa recherche artistique. Cāest ainsi quāelle dĆ©finit Ć©galement lāutilisation du terme Ā«āconfigurationsāĀ».
Elle dĆ©cide dāapprofondir ses recherches sur la cartographie du Bas-Congo, de retourner dans la rĆ©gion et de mĆ©moriser la composition de tous les Ć©lĆ©ments stratĆ©giques (politiques, sociaux, Ć©conomiques, humanitaires) qui apparaissent sur une carte. Ā«āTout le monde, tous les Congolais devraient en avoir connaissanceāĀ», estime-t-elle. Comme dans sa jeunesse, elle visite un immense atelier industriel Ć lāabandon. Et encore une fois, elle est prise de ce mĆŖme sentiment : lāespace ravive en elle lāĆ©chec du systĆØme Ć©conomique de son pays et elle veut changer la donne. Ā«āQuand jāai visitĆ© pour la premiĆØre fois la salle dāexposition de Strombeek, je me suis revue, enfant, dans cet entrepĆ“t. Jāai alors su avec certitude que je voulais travailler sur la base de mon enfance et des configurations.āĀ»
Ā«āJe vais montrer pour la premiĆØre fois plusieurs photos de 2018 en grand format. Pour les photos, jāavais fait agrandir et reprĆ©senter une queue traditionnelle, en collaboration avec une photographe ougandaise.āĀ» Sur les photos, Hadassa Ngamba associe la forme de ses tresses et de sa coiffure Ć sa position dans le paysage, au rapport entre son corps et lāespace. La maniĆØre dont une ombre sur un mur entre en dialogue avec la vĆ©gĆ©tation, une sĆ©rie de sansevierias le long dāun immeuble Ć Lubumbashi. Cāest une forme dāĆ©criture visuelle de la phrase. Devenir un point dans le paysage. Ā«āJe voulais aussi me mettre en rapport avec la photographe, entrer en dialogue avec elle. Il faut savoir quāelle vient dāun pays qui pille les richesses du Congo.āĀ»
Les mĆŖmes points et Ć©lĆ©ments de configuration apparaissent sur ses premiers tableaux, des paysages abstraits, la carte de territoires mĆ©morisĆ©s. Un morceau de toile en coton est divisĆ© en grilles inĆ©gales, partiellement peintes en rouge, jaune et bleu. Elle colore dāautres Ā«āzonesāĀ» avec des minĆ©raux rĆ©duits en poudre (vert malachite, brun-noir cassitĆ©rite, oxyde dāĆ©tain), du cafĆ© et de la craie. Des lignes au crayon se voient assorties de numĆ©ros de route, dāautres serpentent comme des riviĆØres.
Hadassa Ngamba conserve dans son atelier la carte dāidentitĆ© de sa grand-mĆØre, datant des annĆ©es 1960. Un fonctionnaire a inscrit Ā«āmariĆ©eāĀ» dans la case Ā«āprofessionāĀ». Cette mention a inspirĆ© la performance Identity Simulacra (2020-2021) que lāartiste a rĆ©cemment prĆ©sentĆ©e dans le parc Sonsbeek dāArnhem. (...) Ne pas Ć©touffer, dĆ©former ou censurer les voix (pour reprendre les mots essentiels de Saddie Choua sur lāimage que les femmes ont dāelles-mĆŖmes), Ā«āmais avoir la possibilitĆ© de penser, dāanalyser et de donner une opinion sur ce que signifie faire immortaliser son histoire, ĆŖtre capable de sortir des sentiers battusāĀ». VoilĆ notamment le message dāIdentity Simulacra. Sa grand-mĆØre, Tsasa Ernestine Ngamba, cultivait des plantes et Ć©tait la fille du chef du village, ce qui sāaccompagnait de certaines fonctions et responsabilitĆ©s traditionnelles. Sa profession nāĆ©tait donc pas Ā«āmariĆ©eāĀ». Ā«āCāest alors que jāai suāĀ», explique Hadassa Ngamba. Ā«āJe vais rĆ©parer cette erreur.āĀ» Sa performance Ć Arnhem, dont elle prĆ©pare une adaptation vidĆ©o, porte sur le concept de Ā«āfalsificationāĀ», sur la faussetĆ© et le mensonge de certaines identitĆ©s imposĆ©es et de simulacres de messages (du colonisateur, des concessionnaires occidentaux de matiĆØres premiĆØres, mais aussi des dirigeants post-indĆ©pendance qui ont Ā«āpassĆ© de la pommadeāĀ» aux citoyens). Une copie dont il nāexiste pas dāoriginal. Durant la performance, elle porte le costume blanc du fonctionnaire colonial, elle ouvre sa valise diplomatique, remplie dāobligations et dāeffets de commerce. Sa grand-mĆØre est sa boussole, le lien est marquĆ© tous les dix mĆØtres. Elle prend un miroir ovale et elle se maquille comme les femmes Himba en Angola : en appliquant de lāotjize, un mĆ©lange de graisse de chĆØvre, dāherbes et dāocre. Ā«āIndirectement, Ƨa parle dāelles aussiāĀ», māexplique-t-elle. Ā«āLeur esthĆ©tique cache un aspect technologique. On les vend aujourdāhui comme des āobjetsā esthĆ©tiques.āĀ» Peindre avec une queue de cheval (et non en peindre une). Une simple description de la performance ne rend pas justice Ć lāexpĆ©rience. Hadassa Ngamba ne rĆ©pĆØte jamais Ć lāavance. Dans le parc Sonsbeek, elle sāest sentie seule, malgrĆ© le public nombreux. Ā«āJāai fait des mouvements mystĆ©rieuxāĀ», māavoue-t-elle plus tard. Ā«āJe voulais conquĆ©rir un esprit et un espace. Allumer un cigare (Corps Diplomatique) et le fumer, disperser la fumĆ©e, enfumer lāendroit, rĆ©pandre du cafĆ©, reprĆ©senter lāexploitation industrielle et les abus, chambouler le rĆ©cit, crĆ©er un moment sacrĆ© et un corps sacrĆ©. La performance cadre donc avec les idĆ©es que jāai pour lāexposition Configurations.āĀ»
Ce texte est un extrait de MatiĆØre premiĆØre, contexte, contour et sansevierias : la genĆØse de lāexposition dāHadassa Ngamba, Ć©crit par Phillip Van den Bossche en rĆ©ponse Ć l'exposition et basĆ© sur plusieurs conversations dans l'atelier d'Hadassa Ngamba.
Dans la presse
Photographie par Kristien Daem et Anke De Backer
The work of Hadassa Ngamba (1993) consists of paintings, drawings, photography, video, installations and performance. In her work she refers to the imbalance in Congolese society and the distressing social and environmental issues in the DRC through the use of materials that symbolise the strategic, capitalist rule over raw materials in her motherland. In her sculptures, installations and performances she tries to challenge systemic inequalities by referring to elements from (colonial) history, religion, dreams, cartography and the body.
Hadassa Ngamba built a model of, and for, her exhibition. It is a spatial collage and/or a scale model, a sculpture and/or a thinking space. The paintings and photographs are complemented with animals, a sound work (which she developed together with her brother, who is a musician and sound artist) in which her voice and the sound of water are brought together. She painted the model in different colours and surrounded it with all kinds of materials, from documents and slates to paint brushes. At the centre of the exhibition space is La Table Sereine (The Serene Table). "The words are from my sixth-grade French teacher. He asked us about metaphors that lie behind words. When I heard 'the serene table', I answered: a table around which philosophers gather to devise universal answers for the survival of the world.", and Hadassa Ngamba continued: "Of course, at that time there was also my mother's religious upbringing. Now I think of a table as an ideal for people, one that can stand anywhere in the world, where solutions for humanity are devised. It is a table without fixed contours; the shape is not determined aesthetically, but shaped according to an ideal image so as to facilitate reflection.ā
Hadassa Ngamba tells of her childhood years in Bas-Congo (now Kongo Central), the town of Vivi, on the right bank of the Congo River, founded by an expedition led by Henry Morton Stanley. She played in the large, abandoned buildings, wanted to clean them up, put them back in order. That is how she explains it now. At the time, it emerged from a sense of failure, wanting to do something about the situation but not having the means to do so. Later, after studying criminology and working as a stylist, she was invited to the Lubumbashi Biennale in 2017, followed by a residency at Wiels in Brussels and a second consecutive participation in the Biennale in 2019. By that time, the cartography of Congo is already a key element in her artistic research. And that is also how she defines the use of the term 'configurations'.
She decides to research the cartography of Bas-Congo in greater detail, to travel back to the region and to memorise the combination of all the strategic elements (political, social, economic, humanitarian) that are brought together on a map. "Everyone, all Congolese people should have this knowledge," she says. Just like in her childhood, she visits a huge abandoned industrial workshop. And again, there is that same feeling, as the space stirs up in her the failure of her country's economic system and her desire to do something about it. And, she remarks, "on my first visit to the exhibition space in Strombeek, it was also as if I was that little girl standing in that warehouse again. That is when I knew for sure that I wanted to work from my childhood and engage with configurations".
"I am going to present a number of photographs from 2018 in large format for the first time. For the photos, I had a traditional hair tail enlarged and photographed. It was a collaboration with a Ugandan photographer". In the photographs, Hadassa Ngamba combines the shape of her braids and hairstyle with the way in which she positions herself in the landscape, with the way in which her body relates to the space. With the way a shadow on a wall interacts with the vegetation, a row of sansevierias along a building in Lubumbashi. It is a form of writing visual sentences, becoming a point in the landscape. "At the same time, I wanted to relate to the photographer, to enter into a dialogue with her: besides, she is from a country that is plundering the riches of the Congo".
The same points and configurative elements appear in her first paintings, abstract landscapes, the map of memorised territories. A piece of cotton canvas is divided into unequal grids, partly painted in red, yellow and blue. Other 'areas' are coloured in with minerals ground into powder (malachite green, brown-black cassiterite, a tin oxide), coffee and chalk. Pencil lines are given route numbers, others meander like rivers.
Lying around in Hadassa Ngamba's studio is the identity card of her grandmother from the 1960s. An official entered 'married' in the box for occupation. It formed the inspiration of the performance Identity Simulacra (2020-2021) which she recently performed in Arnhem's Sonsbeek Park. To inhabit the absence of the dominant image, or rather, to address the story from the lioness' point of view. (...) What Identity Simulacra is about, among other things, is not the muting, distorting or censoring of voices - to quote Saddie Choua's important words about women's self-image - "but about having the opportunity to think, analyse and express an opinion about what it means to have your history recorded, to be able to step outside the box".Her grandmother, Tsasa Ernestine Ngamba, grew crops and was the daughter of the village chief. As such, she assumed several traditional roles and responsibilities. In other words, her profession was not 'married'. "That's when I knew," says Hadassa Ngamba, āJe vais rĆ©parer cette erreurā. I'm going to correct this mistake. Her performance in Arnhem, of which she is showing a video adaptation, revolves around the concept of 'falsification', about the falsity and falsehood of certain imposed identities and simulated messages (of the colonisers, the Western concessionaires of raw materials, but also of the post-independence rulers who led the population up the garden path). A copy of which there is no original. During the performance, she wears the white suit of the colonial official, opens his diplomatic suitcase, containing bonds and securities. Her grandmother is her compass, their bond is marked every ten metres. She takes an oval mirror and, like the Himba women of Angola, applies otjize, a mixture of goat fat, herbs and ochre to her face. "It is indirectly about them too," she tells me, "there is a technology underlying their aesthetics, and now they are being sold as aesthetic 'objects'." Painting with a ponytail (and not the painting of it). Merely describing the performance does not do the experience justice. Hadassa Ngamba points out that she never rehearses beforehand and that she felt quite alone in the space in Sonsbeek Park, despite the large audience present. "I made mysterious movements", I was told later. "Conquering a mind and a space, that's what I was all about, lighting a cigar (Corps Diplomatique) and smoking it, spreading the smoke, smoking the place out, scattering coffee around, depicting the industrial exploitation and the abuse and overturning the narrative, offering sacred time and a sacred body. And that is why the performance fits in with my ideas for the exhibition Configuraties".
This text is an excerpt from 'Raw material, context, contour and sansevierias ā about the genesis of Hadassa Ngamba's exhibition', written by Phillip Van den Bossche in response to the exhibition and based on several conversations in Hadassa Ngamba's studio.
Press
Photography by Kristien Daem and Anke De Backer