Extra Muros: Louise Lawler
Louise Lawler, Birdcalls, 1972-81
Als nieuw extra muros project en bij wijze van inhuldiging van een toekomstige samenwerking opent Cc Strombeek een eerste presentatie in de Plantentuin te Meise. Het iconisch werk Birdcalls van Louise Lawler zal er te horen en zien zijn van 10 oktober tot en met 14 januari.
Bij zorgvuldig luisteren, en met behulp van de door de kunstenaar aangebrachte tekst, merk je op dat het niet om willekeurige vogelgeluiden gaat, maar om de namen van kunstenaars. De oplijsting bestaat uit namen die in de grote Westerse museumcollecties de canon uitmaken, zoals oa. Vito Acconci, Dan Graham, Ed Ruscha en Lawrence Weiner. Elke naam wordt een unieke sound die inspeelt op het fonetische karakter of op de lettergrepen van de naam. Sommige namen worden vaak herhaald en sommigen zijn moeilijk te verstaan. Het werk, dat door de kunstenaar op steeds andere wijzen opgesteld wordt (zowel binnen als buiten, of zelfs gepubliceerd op een audiocassette door Tellus, een audiomagazine dat je kon bestellen via post), kan op veel verschillende manieren geĆÆnterpreteerd worden: als een aanklacht tegen de machtsverhoudingen in de kunstwereld, als een observatie van de nieuwe vermengingen van het exotische en het inheemse of als een conceptuele benadering van sculptuur: een verrassende samenkomst van geluid, ruimte en de aandacht van de toeschouwer.
Met dank aan de Plantentuin Meise, Galerie Greta Meert en de LeWitt Collection.
Louise Lawler, Birdcalls, 1972-81
En tant que nouveau projet extra muros et en guise d'inauguration d'une future collaboration, Cc Strombeek ouvre une premiĆØre prĆ©sentation au Jardin botanique de Meise. Vous pourrez y voir et entendre lāÅuvre emblĆ©matique de Louise Lawler, Birdcalls du 10 octobre au 14 janvier.
Lorsque vous Ć©coutez attentivement, et Ć l'aide du texte fourni par l'artiste, vous remarquez qu'il ne s'agit pas de bruits d'oiseaux alĆ©atoires, mais de noms d'artistes. La liste se compose de noms qui forment le canon dans les principales collections des musĆ©es occidentaux, tels que, entre autres, Vito Acconci, Dan Graham, Ed Ruscha et Lawrence Weiner. Chaque nom devient un son unique qui joue sur le caractĆØre phonĆ©tique ou les syllabes du nom. Certains noms sont souvent rĆ©pĆ©tĆ©s et certains sont difficiles Ć comprendre. L'Åuvre, qui est arrangĆ©e par l'artiste de diffĆ©rentes maniĆØres (tant Ć l'intĆ©rieur qu'Ć l'extĆ©rieur, ou encore publiĆ©e sur une cassette audio par Tellus, un magazine audio que l'on peut commander par courrier), peut ĆŖtre interprĆ©tĆ©e de diffĆ©rentes maniĆØres : comme un rĆ©quisitoire contre les relations de pouvoir dans le monde de l'art, comme constat des nouveaux mĆ©langes de l'exotique et de l'indigĆØne ou comme approche conceptuelle de la sculpture: une surprenante convergence du son, de l'espace et de l'attention du spectateur.
Merci Ć le Jardin Botanique, Meise, Galerie Greta Meert et la LeWitt Collection.
Louise Lawler, Birdcalls, 1972-81
As a new extra muros project and by way of inauguration of a future collaboration, Cc Strombeek opens a first presentation in the Botanic Garden in Meise. Louise Lawler's iconic work Birdcalls will be heard and seen from October 10 to January 14.
When you listen carefully, and with the help of the text provided by the artist, you notice that these are not random bird sounds, but the names of artists. The list consists of names that form the canon in the major Western museum collections, such as, among others Vito Acconci, Dan Graham, Ed Ruscha and Lawrence Weiner. Each name becomes a unique sound that plays on the phonetic character or syllables of the name. Some names are often repeated and some are difficult to understand. The work, which is arranged by the artist in ever different ways (both inside and outside, or even published on an audio cassette by Tellus, an audio magazine that you could order by mail), can be interpreted in many different ways: as an indictment against the power relations in the art world, as an observation of the new mixtures of the exotic and the indigenous or as a conceptual approach to sculpture: a surprising convergence of sound, space and the attention of the spectator.
With thanks to the Botanic Garden, Meise, Galerie Greta Meert and the LeWitt Collection.