De Wand | Jay Ramier
Data
Locatie
Foyer Cc StrombeekGemeenteplein 1
1853 Strombeek-Bever
Jay Ramier, geboren Jacky Ramier, is een multidisciplinaire en autodidactische kunstenaar, een beeldend kunstenaar die schilderkunst, video-installaties en muziek mengt, een hoofdrolspeler in de Europese "Urban-Art" scene.
Vertrekkend vanuit zijn roots, de CaraĆÆbische cultuur en geschiedenis, interesseert hij zich in de representatie van zwarten in de eurocentrische Franse sociale en culturele ruimten. Zijn verhaal omvat de hele Pan-Afrikaanse diaspora, van de West-Afrikaanse kust tot het Amerikaanse continent, en rust evenzeer op zijn beproevingen en strijd als op zijn gevoel voor humor, verzet en creativiteit, vertegenwoordigd door zijn muziek en zijn onconventioneel taalgebruik. Zijn groteske en metaforische werk, dat de oude populaire beeldtaal vermengt met het hedendaagse Pop-concept, lijkt sterk gecontamineerd door hedendaagse elementen.
Jay is een van de eerste generatie graffitischrijvers, met Skki @ en Ash2 richtte hij de Badbc (Bad boy crew) op die de Europese graffitiscene sterk beĆÆnvloedt. Door hun inzicht in de sociologische context en de invloed hiervan op het creatieve en esthetische proces, ontwikkelden ze al vroeg hun eigen gevoeligheid en stijl, waarbij ze de voorkeur gaven aan de expressie boven de vorm. Beschouwd als de avant-garde van de graffitikunst of stedelijke kunst hebben ze jongere graffitikunstenaars geĆÆnspireerd om hun werk te tonen in andere ruimtes dan de straten van de stad en om een breder publiek te bereiken.
Jays interesse in hedendaagse praktijken heeft hem ertoe gebracht gebruik te maken van computertoepassingen en andere technologieƫn. Hij heeft altijd interesse getoond voor R&B muziek, en aangezien hij een expert is op het vlak van zwarte muziek post-21ste eeuw en een echte hip-hopkenner, gebruikt hij zijn kennis van de jaren '80 en '90 regelmatig in zijn werken.
Jay Ramier is medeoprichter van en levert een bijdrage aan vele lokale tijdschriftprojecten, zoals het eerste internationale hiphopfanzine Zulu Letters (Parijs), het eerste straatkunstmagazine Backjumps (Berlijn). Hij is artistiek directeur en medewerker van het conceptuele project Afrikadaa, een tijdschrift dat in 2010 werd gecreƫerd en dat zich richt op Afrikaanse kunstenaars en meer. Hij publiceerde ook een boek Mouvement. Du terrain vague au Dance-floor 1984-89 en hij werkt momenteel aan zijn eerste monografie die in 2015 verschijnt. In zijn laatste werk richt Jay Ramier zich op zijn voorouderlijke erfenis, uitgaande van de weinige familie-elementen die hij heeft gevonden.
Jay Ramier, geboren Jacky Ramier, is een multidisciplinaire en autodidactische kunstenaar, een beeldend kunstenaar die schilderkunst, video-installaties en muziek mengt, een hoofdrolspeler in de Europese "Urban-Art" scene.
Vertrekkend vanuit zijn roots, de CaraĆÆbische cultuur en geschiedenis, interesseert hij zich in de representatie van zwarten in de eurocentrische Franse sociale en culturele ruimten. Zijn verhaal omvat de hele Pan-Afrikaanse diaspora, van de West-Afrikaanse kust tot het Amerikaanse continent, en rust evenzeer op zijn beproevingen en strijd als op zijn gevoel voor humor, verzet en creativiteit, vertegenwoordigd door zijn muziek en zijn onconventioneel taalgebruik. Zijn groteske en metaforische werk, dat de oude populaire beeldtaal vermengt met het hedendaagse Pop-concept, lijkt sterk gecontamineerd door hedendaagse elementen.
Jay is een van de eerste generatie graffitischrijvers, met Skki @ en Ash2 richtte hij de Badbc (Bad boy crew) op die de Europese graffitiscene sterk beĆÆnvloedt. Door hun inzicht in de sociologische context en de invloed hiervan op het creatieve en esthetische proces, ontwikkelden ze al vroeg hun eigen gevoeligheid en stijl, waarbij ze de voorkeur gaven aan de expressie boven de vorm. Beschouwd als de avant-garde van de graffitikunst of stedelijke kunst hebben ze jongere graffitikunstenaars geĆÆnspireerd om hun werk te tonen in andere ruimtes dan de straten van de stad en om een breder publiek te bereiken.
Jays interesse in hedendaagse praktijken heeft hem ertoe gebracht gebruik te maken van computertoepassingen en andere technologieƫn. Hij heeft altijd interesse getoond voor R&B muziek, en aangezien hij een expert is op het vlak van zwarte muziek post-21ste eeuw en een echte hip-hopkenner, gebruikt hij zijn kennis van de jaren '80 en '90 regelmatig in zijn werken.
Jay Ramier is medeoprichter van en levert een bijdrage aan vele lokale tijdschriftprojecten, zoals het eerste internationale hiphopfanzine Zulu Letters (Parijs), het eerste straatkunstmagazine Backjumps (Berlijn). Hij is artistiek directeur en medewerker van het conceptuele project Afrikadaa, een tijdschrift dat in 2010 werd gecreƫerd en dat zich richt op Afrikaanse kunstenaars en meer. Hij publiceerde ook een boek Mouvement. Du terrain vague au Dance-floor 1984-89 en hij werkt momenteel aan zijn eerste monografie die in 2015 verschijnt. In zijn laatste werk richt Jay Ramier zich op zijn voorouderlijke erfenis, uitgaande van de weinige familie-elementen die hij heeft gevonden.
Jay Ramier, geboren Jacky Ramier, is een multidisciplinaire en autodidactische kunstenaar, een beeldend kunstenaar die schilderkunst, video-installaties en muziek mengt, een hoofdrolspeler in de Europese "Urban-Art" scene.
Vertrekkend vanuit zijn roots, de CaraĆÆbische cultuur en geschiedenis, interesseert hij zich in de representatie van zwarten in de eurocentrische Franse sociale en culturele ruimten. Zijn verhaal omvat de hele Pan-Afrikaanse diaspora, van de West-Afrikaanse kust tot het Amerikaanse continent, en rust evenzeer op zijn beproevingen en strijd als op zijn gevoel voor humor, verzet en creativiteit, vertegenwoordigd door zijn muziek en zijn onconventioneel taalgebruik. Zijn groteske en metaforische werk, dat de oude populaire beeldtaal vermengt met het hedendaagse Pop-concept, lijkt sterk gecontamineerd door hedendaagse elementen.
Jay is een van de eerste generatie graffitischrijvers, met Skki @ en Ash2 richtte hij de Badbc (Bad boy crew) op die de Europese graffitiscene sterk beĆÆnvloedt. Door hun inzicht in de sociologische context en de invloed hiervan op het creatieve en esthetische proces, ontwikkelden ze al vroeg hun eigen gevoeligheid en stijl, waarbij ze de voorkeur gaven aan de expressie boven de vorm. Beschouwd als de avant-garde van de graffitikunst of stedelijke kunst hebben ze jongere graffitikunstenaars geĆÆnspireerd om hun werk te tonen in andere ruimtes dan de straten van de stad en om een breder publiek te bereiken.
Jays interesse in hedendaagse praktijken heeft hem ertoe gebracht gebruik te maken van computertoepassingen en andere technologieƫn. Hij heeft altijd interesse getoond voor R&B muziek, en aangezien hij een expert is op het vlak van zwarte muziek post-21ste eeuw en een echte hip-hopkenner, gebruikt hij zijn kennis van de jaren '80 en '90 regelmatig in zijn werken.
Jay Ramier is medeoprichter van en levert een bijdrage aan vele lokale tijdschriftprojecten, zoals het eerste internationale hiphopfanzine Zulu Letters (Parijs), het eerste straatkunstmagazine Backjumps (Berlijn). Hij is artistiek directeur en medewerker van het conceptuele project Afrikadaa, een tijdschrift dat in 2010 werd gecreƫerd en dat zich richt op Afrikaanse kunstenaars en meer. Hij publiceerde ook een boek Mouvement. Du terrain vague au Dance-floor 1984-89 en hij werkt momenteel aan zijn eerste monografie die in 2015 verschijnt. In zijn laatste werk richt Jay Ramier zich op zijn voorouderlijke erfenis, uitgaande van de weinige familie-elementen die hij heeft gevonden.
Ontdek meer
