An Roovers
Tranquility in Time
Data
Locatie
Studio S Cc StrombeekGemeenteplein 1
1853 Strombeek-Bever
In september brengt Cc Strombeek 3 tentoonstellingen rond tekenkunst. De kunstenaars An Roovers, Obi Okigbo en Nel Maertens geven elk op een geheel eigen manier vorm aan het medium. De tentoonstellingen worden gebracht in het kader van de Brussels Drawing Week (14 -19 september), waarbij zoān 40 culturele instellingen in en rond Brussel hedendaagse tekenkunst in de kijker zetten.
An Roovers (1985, Tienen) is gefascineerd door natuur, traditie en geschiedenis. Haar intuïtieve sculpturale ingrepen laten zich het best omschrijvingen als driedimensionale tekeningen. Aarde/klei is de grondstof voor Roovers haar persoonlijk minimalistische oeuvre. Haar praktijk is procesmatig en circulair. Roovers gaat steeds aan de slag met de lokale grondstof in de regio waarin ze werkt, om uiteindelijk de sculpturen in hun oorspronkelijke vorm (aarde) naar hun locatie terug te brengen. Door het gebruik van organisch materiaal en de focus op traagheid, verstilling en tijd, genereert Roovers een bijzonder universum dat evenveel poëtisch als maatschappelijk geëngageerd is.

In CC Strombeek zijn door de kunstenares gestaag twee lijnen in aarde op de vloer van de tentoonstellingsruimte aangebracht. Als vanzelfsprekend, liggen zij bedachtzaam in de ruimte. Ingebed in een initiële leegte en met uiterste precisie geïntegreerd in het architecturale lijnenspel van de aanwezige lichtarmaturen, kolommen, nissen, hoogte, vloer en plafond. De gebalanceerde positionering van de lijnsculpturen creëert een geladen, haast zinderende ruimte tussen het kunstwerk, de architectuur en de toeschouwer. In de beleving wordt duidelijk dat niet enkel de objecten zelf, maar de hierdoor geactiveerde ruimte rondom rond evenveel ressorteert onder de poëzie van de sculptuur.
Roovers oeuvre schrijft zich in binnen een minimalistische esthetiek door een bewust gebruik van de lijn die terugkeert in zowel haar sculpturen, als werken op papier en keramiek. De rechte lijn is voor de kunstenares de sleutel tot een universele beeldtaal, een teken dat betekenis kan krijgen in relatie tot een ander element, zoals de ruimte of materiaal. Hiermee blijft haar werk ver weg van enige anekdotiek of definiĆ«rend (en dus gesloten) narratief. Er is iets meditatief aan die herhaling van de lijn; vergelijkbaar met een gedicht waarbij de ademhaling of spaties tussen woorden essentieel zijn voor de betekenis ervan. āIn mijn werk wil ik eigenlijk zoveel mogelijk uitschakelen. Ik wil geen verhalen vertellen, eerder wil ik een gevoel genereren, een verwondering, een verkennen of herkennen bewerkstelligen,ā legt Roovers uit.
Deze ongedefinieerde tussenruimte en haar mentale en fysieke beleving. Het herinnert aan de zintuiglijke ruimte van de waarneming die de Franse filosoof Maurice Merleau-Ponty ooit beschreef als het ĆŖtre au monde: het āeven vergetenā van de lange vertrouwdheid die we hebben met de dingen in de wereld die ons omringen. Met haar in situ werken, tracht Roovers een bewustzijn te creĆ«ren, van het hier en nu, ongedwongen, toch persistent, zet ze ons met haar werken aan tot verstilling en vertraging. De puurheid van het materiaal, de eenvoud en eerlijkheid van het werk, vergroot ons aandacht voor het detail en het default, zoals het scheuren, transformeren, krimpen en degraderen van de drogende klei. Een aanzet tot stille reflectie over het onbeminde: van schoonheid en fragiliteit over stilte en tijd, naar vergissingen, gebreken, gemis, ongenoegen, sociale ongelijkheid, begrip of onbegrip. Tranquility in Time, rust in tijd, een pretentieloze suggestie.
Het oeuvre van Roovers is existentieel, tijdloos en fenomenologisch. Evenveel is haar praktijk bijzonder eigentijds en maatschappelijk geƫngageerd. Aan haar uiteindelijke presentaties gaat steeds een omzichtig denk- en ontwikkelingsproces vooraf in dialoog met de lokale context. De aarde van de sculpturen in CC Strombeek haalde de kunstenares uit de nabijgelegen tuin van de Abdij van Grimbergen. Lagen van de typisch Vlaamse witte leemgrond zijn met een schop uitgegraven, en worden samen met hun inherente geschiedenis aan het publiek getoond om na afloop van de tentoonstelling opnieuw onder de grond te verdwijnen. Ook dit circulaire gegeven is doordrongen van een bewust in de wereld zijn. Het Westerse grondgebruik negeert typisch de intrinsieke geschiedenis en kwaliteiten van de grond waarop we leven, waarvan we leven. Het staat haaks op een meer duurzame, traditionele filosofie van werken mƩt in plaats van tegen de natuur; van langdurige en doordachte observatie in plaats van langdurige en onnadenkende arbeid.

Eenzelfde voorafgaand procesmatig karakter weerspiegelt zich in Roovers keramiek. Doorheen de jaren, reisde de kunstenares naar onder meer La Borne, Cornwall, Estland en Denemarken voor het produceren van haar keramische werken. Dit doet ze steeds samen met de lokale gemeenschap en met de plaatselijke grondstoffen in de regio waar ze verblijft, bij voorkeur met een traditionele houtoven. Gelang de gebruikte parameters (type klei, baktijd, temperatuur, ā¦) worden andere kleurschakering en texturen gegenereerd; glad of ongelijk van vorm en oppervlak, heel beheerst of net grillig. De gebakken klei is een herinnering aan het gestookte vuur en introduceert hiermee Roovers persoonlijke verhaal over vergankelijkheid, natuurfilosofie, cultuur, ambacht, consumptie en globalisatie.
De traagheid is een van de belangrijkste aspecten van Roovers praktijk. Tijd en duur zijn inherent aanwezig in het organische materiaal van de klei/aarde, alsook van het rituele maakproces en de zintuiglijke beleving van het werk. āWe leven in een beeldcultuur waarin alles heel snel gaat, we kijken binnen de kaders van een virtuele internet-zone. Ik wil een antwoord geven op deze consumptie. Door stil te staan bij onze grond die iedereen vanzelfsprekend vindt, onze relatie met de aarde en onze beperkte kennis ervan vandaag.ā
Met bijzondere dank aan Pater Johan en de Abdij van Grimbergen.




Installatie beelden door Kristien Daem.
Pers
En septembre, CC Strombeek prĆ©sente 3 expositions sur le dessin. Les artistes An Roovers, Obi Okigbo et Nel Maertens faƧonnent chacun le mĆ©dium Ć leur maniĆØre. Les expositions sont prĆ©sentĆ©es dans le cadre de la Brussels Drawing Week (14 -19 septembre), au cours de laquelle une quarantaine d'institutions culturelles bruxelloises et des alentours mettent le dessin contemporain Ć lāhonneur.
An Roovers (1985, Tirlemont) est fascinĆ©e par la nature, la tradition et lāhistoire. Des dessins tridimensionnels : telle est la meilleure maniĆØre de dĆ©finir ses interventions sculpturales intuitives. La terre/lāargile sert de matiĆØre premiĆØre Ć lāÅuvre minimaliste et personnelle de Roovers. Lāartiste travaille de maniĆØre procĆ©durale et circulaire. Elle utilise toujours la matiĆØre premiĆØre locale de la rĆ©gion où elle dĆ©ploie son art, avant de ramener les sculptures Ć la source sous leur forme originale (terre). En utilisant des matĆ©riaux organiques et en se concentrant sur la lenteur, lāimmobilitĆ© et le temps, Roovers donne naissance Ć un univers particulier, Ć la fois poĆ©tique et socialement engagĆ©.

Au centre culturel de Strombeek, lāartiste a tracĆ© deux lignes continues en terre sur le sol de la salle dāexposition. Comme une Ć©vidence, elles occupent lāespace de maniĆØre rĆ©flĆ©chie. Elles ont Ć©tĆ© incorporĆ©es dans le vide initial et intĆ©grĆ©es avec une extrĆŖme prĆ©cision dans le jeu de lignes architectural des luminaires, des colonnes, des niches, de la hauteur, du sol et du plafond. Le positionnement Ć©quilibrĆ© des sculptures linĆ©aires crĆ©e un espace chargĆ©, presque brĆ»lant, entre lāÅuvre dāart, lāarchitecture et le spectateur. LāexpĆ©rience montre clairement quāoutre les objets proprement dits, lāespace qui les entoure et qui en devient actif fait tout autant partie de la poĆ©sie de la sculpture.
LāÅuvre de Roovers sāinscrit dans une esthĆ©tique minimaliste grĆ¢ce Ć lāutilisation dĆ©libĆ©rĆ©e de la ligne, qui revient tant dans ses sculptures que dans ses Åuvres sur papier et ses cĆ©ramiques. Pour lāartiste, la ligne droite est la clĆ© qui ouvre la porte dāun langage visuel universel, un signe qui acquiert un sens quand il est mis en relation avec un autre Ć©lĆ©ment, comme lāespace ou la matiĆØre. Le travail de Roovers se distancie donc de toute narration anecdotique ou dĆ©terminante (et donc fermĆ©e). Cette rĆ©pĆ©tition de la ligne recĆØle un aspect mĆ©ditatifā; comparable Ć un poĆØme dans lequel la respiration ou les espaces entre les mots sont essentiels Ć leur signification. Ā«āDans le cadre de mon travail, je vise une dĆ©connexion maximale. Je ne cherche pas Ć raconter une histoire. Je veux plutĆ“t gĆ©nĆ©rer un sentiment, un Ć©merveillement, une exploration ou une reconnaissanceāĀ», explique An Roovers.
Cet espace intermĆ©diaire indĆ©fini et son expĆ©rience mentale et physique. Un rappel de lāespace sensoriel de la perception que le philosophe franƧais Maurice Merleau-Ponty a dĆ©crit comme lāĀ«āĆŖtre au mondeāĀ» : il sāagit dāĀ«āoublier un instantāĀ» la familiaritĆ© de longue date que nous avons avec les choses qui nous entourent. Au travers de ses Åuvres in situ, Roovers tente de susciter une prise de conscience de lāici et du maintenant. Sans nous forcer, bien quāavec insistance, elle nous invite Ć nous arrĆŖter et Ć ralentir. La puretĆ© du matĆ©riau, la simplicitĆ© et lāhonnĆŖtetĆ© de lāÅuvre renforcent lāattention que nous portons aux dĆ©tails et aux dĆ©fauts, notamment la dĆ©chirure, la transformation, le rĆ©trĆ©cissement et la dĆ©gradation de lāargile en train de sĆ©cher. Une invitation Ć mener une rĆ©flexion posĆ©e sur lāimpopulaire : de la beautĆ© et de la fragilitĆ© aux erreurs, aux dĆ©fauts, au manque, au mĆ©contentement, Ć lāinĆ©galitĆ© sociale, Ć la comprĆ©hension ou Ć lāincomprĆ©hension, en passant par le silence et le temps. Tranquility in Time, la tranquillitĆ© dans le temps : une suggestion sans prĆ©tention.
LāÅuvre de Roovers est existentielle, intemporelle et phĆ©nomĆ©nologique, mais aussi contemporaine et socialement engagĆ©e. Ses prĆ©sentations finales sont toujours prĆ©cĆ©dĆ©es dāun processus de rĆ©flexion et dāĆ©laboration minutieux, en dialogue avec le contexte local. Lāartiste sāest procurĆ© la terre destinĆ©e aux sculptures du centre culturel de Strombeek dans le jardin voisin de lāabbaye de Grimbergen. Des couches de terre limoneuse blanche typiquement flamande ont Ć©tĆ© dĆ©terrĆ©es Ć la pelle et sont prĆ©sentĆ©es au public accompagnĆ©es de leur histoire intrinsĆØque. Elles seront Ć nouveau enfouies sous terre Ć lāissue de lāexposition. Cette circularitĆ© recĆØle Ć©galement une forme dāĀ«āĆŖtre au mondeāĀ». Lāutilisation occidentale de la terre nĆ©glige gĆ©nĆ©ralement lāhistoire et les qualitĆ©s intrinsĆØques du sol sur lequel nous vivons, et qui nous fait vivre. Elle est en contradiction avec une philosophie traditionnelle plus durable, qui consiste Ć travailler avec la nature plutĆ“t que contre elle, Ć observer longtemps et de maniĆØre rĆ©flĆ©chie plutĆ“t quāĆ agir longtemps sans rĆ©flĆ©chir.

La cĆ©ramique de Roovers repose aussi sur ce genre de processus prĆ©liminaire. Au fil du temps, lāartiste sāest notamment rendue Ć La Borne, en Cornouailles, en Estonie et au Danemark pour rĆ©aliser ses Åuvres en cĆ©ramique. Elle travaille toujours en collaboration avec la communautĆ© locale et utilise les matiĆØres premiĆØres de la rĆ©gion où elle sĆ©journe. Elle a de prĆ©fĆ©rence recours Ć un four Ć bois traditionnel. Les paramĆØtres utilisĆ©s (type dāargile, temps de cuisson, tempĆ©rature...) dĆ©terminent les couleurs et les textures gĆ©nĆ©rĆ©es : formes et surfaces lisses ou irrĆ©guliĆØres, maĆ®trisĆ©es ou fantaisistes. Lāargile cuite rappelle un feu quāon attise et introduit lāhistoire personnelle de Roovers sur la fugacitĆ©, la philosophie de la nature, la culture, lāartisanat, la consommation et la mondialisation.
La lenteur compte parmi les aspects fondamentaux de la pratique de Roovers. Le temps et la durĆ©e sont intrinsĆØquement prĆ©sents dans la matiĆØre organique de lāargile/la terre, ainsi que dans le rituel de fabrication et lāexpĆ©rience sensorielle de lāÅuvre. Ā«āNous vivons dans une culture de lāimage où tout va trĆØs vite, nous voyons les choses Ć travers les cadres dāune zone Internet virtuelle. Je veux apporter une rĆ©ponse Ć cette consommation. Commentā? En māintĆ©ressant Ć notre terreā; cette terre que tout le monde considĆØre comme acquise. En me penchant sur notre relation Ć la terre et nos connaissances limitĆ©es en la matiĆØre.āĀ»
Un merci tout particulier au PĆØre Johan et Ć lāabbaye de Grimbergen.




Installatie beelden door Kristien Daem.
Pers
In September, CC Strombeek presents 3 exhibitions on drawing. The artists An Roovers, Obi Okigbo and Nel Maertens each shape the medium in their own way. The exhibitions are presented as part of the Brussels Drawing Week (14 -19 September), in which about 40 cultural institutions in and around Brussels put contemporary drawing in the spotlight.
An Roovers (1985, Tienen) has a strong fascination for nature, tradition and history. Her intuitive sculptural interventions can best be described as three-dimensional drawings. Earth/clay constitutes the raw material for Roovers' personal minimalist oeuvre. Her practice is process-oriented and circular. Roovers consistently works with local raw materials from the region in which she happens to be working, ultimately returning the sculptures to their place of origin in their original form (earth). Through her use of organic materials and her focus on slowness, stillness and time, Roovers creates a remarkable universe that is as poetic as it is socially engaged.

In CC Strombeek, the artist has patiently laid out two lines of soil on the floor of the exhibition space. They are thoughtfully positioned in the space. Embedded in an initially empty space and integrated with utmost precision into the architectural line pattern of the present light fixtures, columns, niches, height, floor and ceiling. The balanced positioning of the line sculptures creates a charged, almost vibrant space between the artwork, the architecture and the viewer. In the actual experience of the work, it becomes quite apparent that not only the objects themselves, but also the space around them, activated by the objects, is just as much a part of the poetic dimension of the sculpture.
Rooversā oeuvre inscribes itself within a minimalist aesthetic through a conscious use of the line, a line that recurs in both her sculptures and works on paper and ceramics. For the artist, the straight line is a key to a universal visual language, a sign that can acquire meaning through its relationship with other elements, such as space or material. As such, her work remains far removed from any anecdotal or defining (and therefore closed) narrative. The repetition of the line has a meditative quality to it; it is comparable to poetry, where the rhythm of breathing or the spaces between words play an essential role in the overall meaning. "In my work, I actually want to eliminate as much as possible. I don't want to tell stories, but rather generate a feeling, a feeling of awe, affect a sense of exploring or recognising," explains Roovers.
This undefined in-between space and its mental and physical experience reminds of the sensory space of perception described by the French philosopher Maurice Merleau-Ponty as the ĆŖtre au monde: the " momentary forgetting " of our profound familiarity with the things in the world that surround us. With her works in situ, Roovers tries to create an awareness of the here and now; in an unconstrained yet persistent manner, she instils stillness and quietude in the viewer. The purity of the material, the simplicity and sincerity of the work, heightens our attention to details and defaults as they appear through the cracking, transforming, shrinking and deteriorating of the drying clay. It is an invitation to quiet reflection on the unloved that takes us from beauty and fragility, through silence and time, to mistakes, shortcomings, absence, discontent, social inequality, understanding or misunderstanding. Tranquillity in Time, an unpretentious suggestion.
Roovers' oeuvre is existential, timeless and phenomenological. At the same time, her practice is highly contemporary and socially engaged. Her finished presentations are always preceded by a careful thought and elaboration process that engages with the specific local context. The artist sourced the soil for the sculptures in CC Strombeek from the nearby garden of Grimbergen Abbey. Layers of typical Flemish white loam soil were dug up with a shovel and are presented ātogether with their inherent historyā to the public, only to return to the ground after the end of the exhibition. This aspect of circularity is also imbued with a conscious being-in-the-world. The Western use of land typically ignores the intrinsic history and qualities of the land we live on and from. It is at odds with a more sustainable, traditional philosophy of working with nature rather than against it, of sustained and thoughtful observation rather than sustained and thoughtless labour.

The same preliminary process-based approach is evident in Roovers' ceramics. Over the years, the artist has travelled to places such as, among others, La Borne, Cornwall, Estonia and Denmark to create her ceramic works. She invariably does this together with the local community, using local raw materials from the region in which she is staying, and preferably with a traditional wood-fired oven. Depending on the chosen parameters (type of clay, firing time, temperature, etc.), various colours and textures are obtained; either controlled or irregular, smooth or uneven in shape and surface. The fired clay reminds of the burning fire and introduces Roovers' personal story of transience, natural philosophy, culture, craft, consumption and globalisation.
Slowness is one of the most significant aspects in Roovers' practice. Time and duration are intrinsically present in the organic material of the clay/earth, as well as in the ritualistic creation process and the sensory experience of the work. "We live in a visual culture in which everything is happening very quickly, our gaze is fixed within the framework of a virtual Internet zone. I would like to provide an answer to this consumption. By reflecting on our soil that everyone takes for granted, our relationship with the earth and our limited knowledge of it today."
With special thanks to Father Johan and the Abbey of Grimbergen




Installatie beelden door Kristien Daem.
Pers
Ontdek meer


