Expo / Museumcultuur Expo 2018-2019


De vormelijke en thematische evolutie die Raoul De Keyser (1930-2012) in zijn schilderkunst doormaakte, wordt weerspiegeld in een 50-tal grafische drukwerken die hij in de loop van zijn carrière maakte. Deze werken kunnen min of meer chronologisch opgedeeld worden op basis van de gehanteerde technieken. Afgezien van een occasionele lithografie, maakte hij tijdens de periode 1967-1976 zeefdrukken terwijl hij in de jaren 1980 en vroege jaren 1990 vooral met linosneden experimenteerde. In 2004 vervaardigde hij zijn enige ets en op het einde van zijn carrière maakte hij opnieuw enkele zeefdrukken.

Daarnaast vertoont het drukwerk van De Keyser een geleidelijke autonomisering. De meeste vroege prenten kunnen nog worden beschouwd als reproducties of als grafische equivalenten of varianten van schilderijen. Maar in de loop van de jaren 1970 ging De Keyser intensiever samenwerken met drukkers. Voortaan was hij betrokken bij alle stappen van het drukproces en benutte hij tevens veel meer de specifieke mogelijkheden van de diverse grafische technieken. Verder zette De Keyser de reproductielogica op zijn kop door bijvoorbeeld extreem kleine oplagen te drukken. Sommige zeefdrukken, linosneden en etsen bewerkte hij manueel met aquarel waardoor ze opnieuw tot unieke werken worden getransformeerd.

OPENING 24.10.2018, 20u
Bekijk het volledige openingsprogramma 


Deze tentoonstelling Raoul De Keyser in Print werd samengesteld door Wouter De Vleeschouwer en Steven Jacobs. 

Wouter De Vleeschouwer behaalde in 2014 het diploma van Master in de Kunstwetenschappen aan de Universiteit Gent met een thesis over het drukwerk van Raoul De Keyser. Hij werkte als assistent-curator mee aan de overzichtstentoonstelling van De Keyser, getiteld oeuvre, in S.M.A.K. Gent (september 2018-februari 2019).

Steven Jacobs publiceerde uitvoerig over de relatie tussen film en beeldende kunst in tijdschriften als Art Journal, History of Photography, Journal of Architecture, Millennium Film Journal, October en De Witte Raaf. Hij is voorts auteur van onder meer The Wrong House: The Architecture of Alfred Hitchcock (2007) en Framing Pictures: Film and the Visual Arts (2011). Hij publiceerde meerdere essays over De Keyser in diverse catalogi en ook de monografieën Raoul De Keyser: Paintings 1980-1999 (2000) en Raoul De Keyser: Retour 1964-2006 (2007). Hij doceert aan Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen.

Ter gelegenheid van deze tentoonstelling wordt een publicatie uitgegeven bij MER. Paper Kunsthalle die het grafische drukwerk van De Keyser samenbrengt.

 

 

logo

 

Deze tentoonstelling loopt parallel met de museale overzichtstentoonstelling van Raoul De Keyser, oeuvre, in S.M.A.K. Gent van 22 september 2018 tot 27 januari 2019. 



Gerelateerde events