Second Sight
Data
Locatie
Exporuimte Cc StrombeekGemeenteplein 1
1853 Strombeek-Bever
Extra
03.02
vernissage met performance AND FORM van Nienke Baeckelandt
23.04
finissage met performance Ariane Loze
04.02 en 22.04
verteluurtjes voor kinderen tussen de kunstwerken
11.02
KAAp workshop voor kinderen
12.03
Gratis rondleiding door curator Charlotte Crevits
Openingsuren
Second Sight brengt werk van vijf jonge kunstenaars die gevestigd zijn in BelgiĆ« samen: Nienke Baeckelandt, Hilde Borgermans, Nadia Guerroui, Ariane Loze en Lore Stessel. In hun werk brengen zij ode aan het onzichtbare dat ons omringt ā van een seconde, een lichtinval, een gebaar, tot psychologische begrippen en grotere, politieke structuren.
Hoewel de kunstenaars gebruik maken van verschillende media (schilderkunst, fotografie, sculptuur, licht, video), delen ze een gevoeligheid voor wat verborgen is. Met een minimalistische vormentaal of uitgepuurde keuzes brengen zij inhoudelijk gelaagd werk. We worden steeds meer overstelpt met inhoud en beelden door o.a. sociale media of reclame. Aandacht, nuance en intuĆÆtie lijken aan belang te verliezen en worden beperkende factoren bij het verwerken van informatie. De titel Second Sight wijst op āeen tweede blik.ā De expo dwingt tot verstilling: een herbekijken als een urgente reflectie over het heden.
Meer over de kunstenaars
Nienke Baeckelandt (°1989, Oostende, woont in Antwerpen) zoekt het spanningsveld op tussen intuĆÆtie en controle. Haar werken zijn telkens het resultaat van āconcentratiesā of āintensiteitenā van een momentopname. Locatiespecifieke installaties en beelden spelen op subtiele wijze met de waarneming van de toeschouwer. Ze wekt aandacht voor verborgen kleuren, objecten of begrippen. Kleurvlakken die alleen zichtbaar zijn vanuit een specifiek oogpunt, gesmolten transparante voorwerpen en licht gekleurde schaduwen. Huidige media en nieuwe technologieĆ«n stimuleren dat beelden in ƩƩn oogopslag geconsumeerd moeten worden. Baeckelandts beelden daarentegen doen vertragen.


Ariane Loze (°1988, Brussel, woont in Brussel) onderzoekt met haar camera het tot leven komen van een verhaal uit schijnbaar ongerelateerde beelden. In deze videoreeksen neemt ze alle rollen op zich: ze is tegelijk actrice, cameravrouw en regisseuse. Door de montage van de beelden ontwikkelt ze een fijngevoelige relatie tussen twee (of meerdere) personages en de architectuur. De video's plaatsen de toeschouwer in een actieve rol om een eigen verhaal te creëren uit de principes van filmmontage: shot en tegenshot, de veronderstelde continuïteit van beweging en de psychologische suggestie van een verhaal.

Lore Stessel (°1987, Leuven, woont in Brussel) onderzoekt in haar werk het raakvlak tussen fotografie en schilderkunst. In dit fysieke creatieproces maakt zij bewust ruimte voor āāhet ongelukā en āhet onvoorzieneā. Ook als onderwerp neemt het lijfelijke een belangrijke positie in. Een groot deel van haar oeuvre vloeit voort uit ontmoetingen met professionele dansers. Zij nodigt hen uit om voor haar lens vrij te dansen in een door hen uitgekozen plaats. Dans is een taal, zegt ze. Een taal zonder woorden die verhalen doet ontstaan. Een verhaal ontdaan van franjes, ontdaan van context. Een mogelijkheid tot essentie.

Het oeuvre van Hilde Borgermans (°1985, Maastricht, Nederland, woont in Gent) draait rond perceptie. Door middel van dieptewerking, (zelf)reflecties, suggesties en interpretaties bouwt de kunstenaar haar eigenzinnig universum op. Haar schilderijen en sculpturale werken bevatten veelal verwijzingen naar architectuur. Het lijnenspel verkent modernistische en minimalistische tradities, maar herinnert evenveel aan het huis waar de kunstenaar opgroeide. Tegenstellingen zoals het vlakke en het ruimtelijke, het reële en het hetgeen verzonnen is, het letterlijke en het figuurlijke, het frivole en het politieke, worden door Borgermans met elkaar verzoend waardoor verrassende betekenissen ontstaan.

Nadia Guerroui (1988, Toulouse, Frankrijk, woont in Brussel) maakt poƫtisch-abstract werk waarin ze alledaagse fenomenen uit een complexe, hedendaagse wereld filtert. Een gelaagd reflectieproces en experimenten met onconventionele materialen liggen aan de basis van haar creatieproces. Centraal staan: de dialoog die haar werk tot stand brengt met de toeschouwer en de ruimte, de eenvoud in keuze van materialen, texturen en vormen en een spel met perceptie. Dit samen geeft een minimalistische vormentaal. Haar artistieke praktijk is in staat het anekdotische te overstijgen. Als resultaat krijgt de verbeelding vrij spel.

Beelden: Lore Stessel, āSLOW FUSION #05ā, 2020, Courtesy van de kunstenaar; Nienke Baeckelandt, 'Tasteless', 2022 (foto: Jan Vandevyver); Nienke Baeckelandt, āDROP RACEā, 2023 (foto: Sophie Nuytten); Ariane Loze, āOur Cold Lovesā, 2022, Courtesy van de kunstenaar en Michel Rein Parijs / Brussel; Lore Stessel, installatiebeeld (foto: Sophie Nuytten); Hilde Borgermans, installatiebeeld (foto: Sophie Nuytten); Nadia Guerroui, 'Many nights and many lights (2011-2023)', Courtesy van de kunstenaar.
Pers
āIs dat nu kunst? - De expert dient de scepticus van antwoordā ā Hans-Maarten Post, Nieuwsblad
"Second Sight - Ode aan de subtiliteit" - Ines Minten, RandKrant
"Portret Kunstenares Ariane Loze" - Ines Minten, De Standaard
"Love me Tinder" - Gwennaƫlle Gribaumont, La Libre
Second Sight rĆ©unit les Åuvres de cinq jeunes artistes Ć©tablies en Belgique : Nienke Baeckelandt, Hilde Borgermans, Nadia Guerroui, Ariane Loze et Lore Stessel. Dans leur travail, elles rendent hommage Ć lāinvisible qui nous entoure ā dāune seconde, dāun angle de lumiĆØre ou dāun geste Ć des concepts psychologiques et Ć des structures politiques plus vastes.
Bien quāelles utilisent des supports diffĆ©rents (peinture, photographie, sculpture, lumiĆØre, vidĆ©o), les artistes partagent une sensibilitĆ© pour ce qui est cachĆ©. Ć travers un langage formel minimaliste ou des choix Ć©purĆ©s, elles signent une Åuvre au contenu stratifiĆ©. Nous sommes toujours plus submergĆ©s de contenus et dāimages, entre autres par le biais des mĆ©dias sociaux ou de la publicitĆ©. Lāattention, la nuance et lāintuition semblent perdre de leur importance et devenir des facteurs limitants dans le traitement de lāinformation. Le titre Ā«āSecond SightāĀ» suggĆØre, en ce sens, Ā«āun second regardāĀ». Lāexposition force Ć lāimmobilitĆ© : porter un second regard, comme une rĆ©flexion urgente sur le prĆ©sent.
En savoir plus sur les artistes
Nienke Baeckelandt (°1989, Ostende, vit Ć Anvers) recherche la zone de tension entre lāintuition et le contrĆ“le. Ses Åuvres sont toujours le rĆ©sultat des Ā«āconcentrationsāĀ» ou des Ā«āintensitĆ©sāĀ» dāun instantanĆ©. Les installations et les images crƩƩes spĆ©cialement pour le site font subtilement appel Ć la perception du spectateur. Lāartiste attire lāattention sur des couleurs, des objets ou des concepts cachĆ©s. Des zones de couleur uniquement visibles sous un angle prĆ©cis, des objets transparents qui fusionnent et des ombres lĆ©gĆØrement colorĆ©es. Les mĆ©dias actuels encouragent la consommation dāimages Ć la volĆ©e. Les images de Baeckelandt, en revanche, opposent une rĆ©sistance.


Ariane Loze (°1988, Bruxelles, vit Ć Bruxelles) utilise sa camĆ©ra pour Ć©tudier la maniĆØre dont des images a priori sans lien les unes avec les autres donnent naissance Ć une histoire. Dans ces sĆ©ries de vidĆ©os, Ariane campe tous les rĆ“les : elle est Ć la fois actrice, camerawoman et rĆ©alisatrice. Au travers du montage des images, elle instaure une relation entre deux personnages (ou plus) et lāarchitecture. Les vidĆ©os donnent un rĆ“le actif au spectateur, amenĆ© Ć inventer sa propre histoire sur la base des principes du montage cinĆ©matographique : champ-contrechamp, continuitĆ© prĆ©sumĆ©e du mouvement et suggestion psychologique dāune histoire.

Lore Stessel (°1987, Louvain, vit Ć Bruxelles) confronte la photographie Ć la peinture. Ce processus laisse de la place Ć Ā«ālāaccidentelāĀ» et Ć lāimprĆ©vu : le processus de dĆ©veloppement amĆØne donc lāimage picturale vers lāabstraction. Lāaspect physique et corporel occupe une place prĆ©pondĆ©rante, au niveau de la mĆ©thode de travail, mais aussi en tant que sujet. La quĆŖte du corps humain ou animal ainsi que la tension affĆ©rente avec lāenvironnement sont rĆ©currentes dans le travail de lāartiste. Pour Lore Stessel, le mouvement constitue la clĆ© de cette Ć©nigme, mais dans les petits gestes, dans les infimes nuances Ć©motionnelles quāinduit chaque mouvement.

LāÅuvre de Hilde Borgermans (°1985, Maastricht, Pays-Bas, vit Ć Gand) gravite autour de la perception. Lāartiste utilise la profondeur, les (auto)rĆ©flexions, les suggestions et les interprĆ©tations pour se construire un univers bien Ć elle. Bon nombre de ses tableaux et de ses Åuvres sculpturales contiennent des rĆ©fĆ©rences Ć lāarchitecture. Le jeu de lignes explore les traditions modernistes et minimalistes, tout en Ć©voquant la maison traditionnelle en torchis et Ć colombages où lāartiste a grandi. Borgermans mĆ©lange tout naturellement les opposĆ©s : le plat et le spatial, le rĆ©el et lāimaginaire, le propre et le figurĆ©, le futile et le politique. Elle rĆ©concilie les extrĆŖmes, en crĆ©ant ainsi de nouvelles significations particuliĆØres.

LāÅuvre de Nadia Guerroui (°1988, Toulouse, France, vit Ć Bruxelles) oscille en permanence entre la multiplicitĆ© et le vide. Lāartiste a elle-mĆŖme une formation dans le domaine du textile et son travail peut ĆŖtre dĆ©fini comme une recherche sur la transformation des matĆ©riaux sous lāinfluence de la lumiĆØre, de la nature et du temps. La simplicitĆ© de son travail en termes de forme devient elle-mĆŖme une qualitĆ© esthĆ©tique, et certaines piĆØces pourraient ĆŖtre qualifiĆ©es de rĆ©flexives ou dāautorĆ©fĆ©rentielles. Le choix de matĆ©riaux Ć©phĆ©mĆØres, naturels et abordables nāest pas le fruit du hasard. Nadia Guerroui a la capacitĆ© de crĆ©er, par son travail, une certaine intimitĆ© avec le spectateur.

Images: Lore Stessel, āSLOW FUSION #05ā, 2020, Courtesy de l'artiste; Nienke Baeckelandt, 'Tasteless', 2022 (photo: Jan Vandevyver); Nienke Baeckelandt, āDROP RACEā, 2023 (photo: Sophie Nuytten); Ariane Loze, āOur Cold Lovesā, 2022, Courtesy de l'artiste et de Michel Rein Paris/Bruxelles; Lore Stessel, installation (photo: Sophie Nuytten); Hilde Borgermans, installation (photo: Sophie Nuytten); Nadia Guerroui, āMany nights and many lights (2011-2023)', Courtesy de l'artiste.
Pers
āIs dat nu kunst? - De expert dient de scepticus van antwoordā ā Nieuwsblad
"Second Sight - Ode aan de subtiliteit" - Randkrant
Second Sight brings together work by five young artists based in Belgium: Nienke Baeckelandt, Hilde Borgermans, Nadia Guerroui, Ariane Loze and Lore Stessel. In their work, they pay tribute to the invisible that surrounds us - from a fraction of time, an incidence of light or a gesture, to psychological concepts and larger political structures.
Although the artists employ different media (painting, photography, sculpture, light, video), they share a sensitivity to what is hidden. With a minimalist language of form or pared-down artistic choices, they produce work layered with meaning. We are increasingly overwhelmed with content and images on social media or in advertising. Attention, nuance and intuition seem to lose their importance and become limiting factors when processing information. The title Second Sight refers to 'a second glance.' The exhibition compels stillness: a revisiting as an urgent reflection on the present.
More about the artists
Nienke Baeckelandt (b. 1989, Ostend, based in Antwerp) seeks the field of tension between intuition and control. Her works are always the result of "concentrations" or "intensities" of a snapshot. Site-specific installations and sculptures subtly play with the viewer's perception. She draws attention to hidden colours, objects or concepts. Areas of colour visible only from a specific point of view, fused transparent objects and light-coloured shadows. Current media and new technologies encourage that images should be consumed at a glance. Baeckelandt 's images, on the other hand, encourage a slowing down.


Ariane Loze (b. 1988, Brussels, based in Brussels) researches the coming to life of a story out of seemingly unrelated images with her camera. In this series of videos, she takes on all roles; she is at once actress, camerawoman, and director. Through the editing of the images, she develops a sensitive relationship between two (or more) characters and the architecture. The videos put the spectator in the active role of creating his/her own story out of the basic principles of film editing: shot and counter-shot, the presumed continuity of movement, and the psychological suggestion of a narrative.

In her work, Lore Stessel (b. 1987, Leuven, based in Brussels) explores the interface between photography and painting. In this physical process of creation, she consciously makes room for 'the accidental' and 'the unforeseen'. As a subject, the corporeal also occupies an important position. Much of her oeuvre results from encounters with professional dancers. She invites them to dance freely in front of her lens in a place of their choosing. For her dance is a language. A language without words that gives birth to stories. A story stripped of frills, stripped of context. The possibility of a return to the essential.

The work of Hilde Borgermans (b. 1985, Maastricht, Netherlands, based in Ghent) revolves around perception. Through depth perception, (self)reflections, suggestions and interpretations, the artist builds her idiosyncratic universe. Her paintings and sculptural works mostly contain references to architecture. The interplay of lines explores modernist and minimalist traditions, but equally recalls the house where the artist grew up. Contrasts such as the flat and the spatial, the real and the imagined, the literal and the figurative, the frivolous and the political, are reconciled by Borgermans, giving rise to surprising new meanings.

Nadia Guerroui (b. 1988, Toulouse, France, based in Brussels) creates poetic-abstract work in which she explores everyday phenomena and concepts from our complex contemporary world. An intense reflection process and experiments with unconventional materials underpin her creative process. The dialogue her work establishes between the viewer and the space, the simplicity in the choice of materials, textures and forms and the play of perception are essential and give rise to a minimalist formal language. Her works manage to transcend the personal and the anecdotal by opening up freely to different levels of meaning and imagination.

Images: Lore Stessel, āSLOW FUSION #05ā, 2020, Courtesy of the artist; Nienke Baeckelandt, 'Tasteless', 2022 (photo: Jan Vandevyver); Nienke Baeckelandt, āDROP RACEā, 2023 (photo: Sophie Nuytten); Ariane Loze, āOur Cold Lovesā, 2022, Courtesy of the artist and Michel Rein Paris / Brussels; Lore Stessel, installation view (photo: Sophie Nuytten); Hilde Borgermans, installation view (photo: Sophie Nuytten); Nadia Guerroui, āMany nights and many lights (2011-2023)', Courtesy of the artist.
Pers
āIs dat nu kunst? - De expert dient de scepticus van antwoordā ā Nieuwsblad
"Second Sight - Ode aan de subtiliteit" - Randkrant
Ontdek meer

