Sam Durant: Proposal for Non-Aligned Monuments
Free Movement
Data
Locatie
Exporuimte Cc StrombeekGemeenteplein 1
1853 Strombeek-Bever
Openingsuren
“Dit project introduceert het concept van bewegingsvrijheid in een tijd waarin Europa worstelt met migratie uit zijn voormalige koloniën als gevolg van oorlog, economische ontbering en klimaatverandering. Het maakt ook een twintigste-eeuws sociaal-politiek idee van internationale samenwerking zichtbaar (...).” - Sam Durant
Cc Strombeek is verheugd om het nieuwe tentoonstellingsproject Proposal for Non-Aligned Monuments, Free Movement van de Amerikaanse, in Berlijn wonende kunstenaar Sam Durant (geb. 1961) aan te kondigen. Durant brak in de jaren '90 internationaal door met uitgesproken politiek en sociaal-geëngageerd werk. Uitgebreid onderzoek ligt aan de basis van zijn opzwepende dialoog met tumultueuze of vergeten gebeurtenissen uit het verleden die een nieuw licht werpen op de huidige sociale, politieke of culturele dynamiek.

De interactieve installatie Proposal for Non-Aligned Monuments, Free Movement (PNMFM) vormt het hart van de tentoonstelling. Ze is gewijd aan de Beweging van Niet-Gebonden Landen of de Non-Aligned Movement die ontstond in 1961 onder impuls van Egypte, Ghana, Joegoslavië, Indonesië en India. De beweging verenigde de landen die zich niet gebonden voelden aan de twee toenmalige machtsblokken tijdens de Koude Oorlog. De Afro-Aziatische groepering die grotendeels bestond uit ontwikkelingslanden sprak zich scherp uit tegen alle vormen van kolonialisme en imperialisme. De NAM fungeert op heden als een internationaal forum en bestaat uit 120 landen, die samen meer dan de helft van de wereldbevolking omspannen, en fungeert tot vandaag als een internationaal forum om gemeenschappelijke belangen te bespreken.
De installatie PNMFM is de meest recente uit de reeks Proposals for Monuments, een serie werken die Durant begon in 1999. Op een moment waarin de wereld zich in volle beweging bevindt, onthult Durant een nieuwe blik op het heden en opent tegelijkertijd mogelijkheden voor de toekomst. PNMFM verschijnt hier als een model en beklemtoont de rol van de verbeelding en bewegingsvrijheid. Het werk speelt in op de huidige behoefte aan nieuwe concepten, initiatieven en alternatieve wereldvisies.
'Another World is Possible', een slogan die de buitengevel van Cc Strombeek doorheen de tentoonstelling verlicht, reflecteert deze genereuze verkenning van de status quo.

De innemende video Trope, samengesteld uit persoonlijk archiefmateriaal van de kunstenaar, toont een scala aan iconoclastische acties over de grenzen heen van naties, culturen en tijdsperioden. Samen met een reeks nieuwe tekeningen illustreert de video Durants voortdurende interesse in monumenten en gedenktekens en hun precaire symbolische status in relatie tot maatschappelijke veranderingen. In een context van maatschappelijke polarisatie, religieus extremisme en desinformatie, introduceert Proposal for Non-Aligned Monuments, Free Movement een dosis humaniteit en nodigt de bezoeker uit tot (her)ontdekking en solidariteit.
Cc Content
Podcast - Resident 11: Sam Durant
Tentoonstellingsbrochure - Publieksbrochure Sam Durant
Tentoonstellingsbrochure - Kameleon - voor kinderen en gezinnen
Meer over PNMFM
Durants interesse in monumenten begon met Proposal for Monument at Altamont Raceway, Tracy, CA (1999): een verwijzing naar het wrede einde van het beruchte gratis concert en misschien wel het einde van een tijdperk van onrust.
PNMFM vormt de meest recente iteratie uit een voortdurende reeks voorstellen voor monumenten, Proposals for Monuments. Door middel van sculpturale ontwerpen brengt de kunstenaar een persoonlijke ode aan omstreden bewegingen of gebeurtenissen waarvan hun impact in de geschiedenis in het algemeen wordt onderkend. Durants interesse in monumenten en gedenktekens begon zo in 1999 met Proposal for Monument at Altamont Raceway, Tracy, CA, verwijzend naar het vicieuze einde van het beruchte gratis concert en misschien wel het einde van een tijdperk van onrust.
De installatie Proposal for Non-Aligned Monuments, Free Movement (PNMFM) (2020) maakte deel uit van de groepstentoonstelling 'Mythologies - The Beginning and End of Civilizations' in ARoS, Aarhus, Denemarken.
Meer over Sam Durant
Sam Durant (geb. 1961, Seattle, leeft in Berlijn) nam deel aan talrijke internationale solotentoonstellingen en biënnales, waaronder Documenta (13), de Yokohama Triennial, de Biënnales van Venetië, Sydney, Busan, Liverpool, Panama en Whitney, en zijn werk maakt deel uit van publieke collecties wereldwijd. Durant wordt vertegenwoordigd door Blum & Poe (Los Angeles, New York, Tokyo) en Paula Cooper Gallery (New York).
Pers
RINGtv - Sam Durant stelt tentoon in CC Strombeek
RINGtv - Kleuters ontdekken expo Sam Durant in CC Strombeek
Knack - Artroze; cultuurjournalist Jan Braet over Sam Durant
HLN - Exporuimte Cc Strombeek opent opnieuw de deuren: Sam Durant stelt zijn werken tentoon
7 days in Belgium - The week in Belgium from 15 to 21 March
MO - Expo: Sam Durant: Proposal for Non-Aligned Monuments - Free Movement
De Zondag - Hommage aan Non-Aligned Movement
Het Nieuwsblad - Nieuwe expo opent zonder kunstenaar, die zit vast door coronareisverbod
De Standaard - Waarom zou een monument niet mobiel mogen zijn?
Metropolis M - Breek en Beweeg: Sam Durant in Cc Strombeek
HART magazine - Moment voor een utopie
Cultuur in Brussel - selectie van de week
Collecteurs - Interview (ENG) met Sam Durant
« Ce projet introduit le concept de liberté de circulation à un moment où l’Europe est confrontée aux migrations en provenance de ses anciennes colonies en raison de la guerre, des difficultés économiques et du changement climatique. Elle rend également visible une idée sociopolitique du XXe siècle de la coopération internationale (...) ». – Sam Durant
Le CC Strombeek a le plaisir d’annoncer le nouveau projet d’exposition « Proposal for Non-Aligned Monuments, Free Movement » de l’artiste américain, basé à Berlin, Sam Durant (né en 1961). Durant a percé au niveau international dans les années 1990 grâce à son œuvre aux accents politiques et socialement engagés très prononcés. Des recherches approfondies forment la base de son dialogue exaltant avec des événements tumultueux ou oubliés du passé qui jettent un nouvel éclairage sur les dynamiques sociales, politiques ou culturelles actuelles.

L’installation interactive Proposal for Non-Aligned Monuments, Free Movement (PNMFM) est au cœur de l’exposition. Elle est consacrée au Mouvement des pays non alignés (Non-Aligned Movement) qui a vu le jour en 1961, sous l’impulsion de l’Égypte, du Ghana, de la Yougoslavie, de l’Indonésie et de l’Inde. Le mouvement réunissait les pays qui ne se sentaient liés par aucun des deux blocs pendant la guerre froide. Le groupement afro-asiatique, composé en grande partie de pays en développement, s’est prononcé avec force contre toutes les formes de colonialisme et d’impérialisme. Aujourd’hui, le NAM se veut un forum international et regroupe 120 pays, soit plus de la moitié de la population mondiale, pour débattre d’intérêts communs.
C’est l’itération la plus récente de la série « Proposals for Monuments », une série d’œuvres que Durant a entamée en 1999. À une époque où le monde est en pleine mutation, Durant porte un nouveau regard sur le présent, tout en initiant des possibilités pour l’avenir. PNMFM apparaît, à cet égard, comme un modèle et met l’accent sur le rôle de l’imagination et de la liberté de circulation. L’œuvre répond au besoin actuel de nouveaux concepts, de nouvelles initiatives et de visions alternatives du monde. Another World is Possible, un slogan qui illumine la façade extérieure du CCS tout au long de l’exposition, reflète cette généreuse exploration du statu quo.

L’engageante vidéo Trope, assemblée à partir des archives personnelles de l’artiste, dépeint une série d’actions iconoclastes à travers les nations, les cultures et les époques. Avec une série de nouveaux collages, la vidéo illustre l’intérêt continu de Durant pour les monuments et les mémoriaux et leur statut symbolique précaire par rapport au changement social. Dans un contexte de polarisation sociale, d’extrémisme religieux et de désinformation, Proposal for Non-Aligned Monuments, Free Movement apporte une dose d’humanité et invite le visiteur à la (re)découverte et à la solidarité.
En savoir plus sur PNMFM
L’intérêt de Durant pour les monuments a commencé avec la Proposal for Monument at Altamont Raceway, Tracy, CA (1999), faisant référence à la fin cruelle du tristement célèbre concert gratuit et peut-être la fin d’une ère de troubles. En 2017, ce qui est devenu la sculpture publique la plus controversée de Durant, Scaffold (2012), a elle-même fait l’objet de protestations et a été enterrée cérémoniellement par des membres de la communauté du Dakota après son installation dans le jardin de sculptures du Minnesota, au Walker Arts Center. Créée à la suite du retrait de sa sculpture publique, la série d’œuvres s’est développée autour de l’iconoclasme et de l’étude personnelle que l’artiste a consacrée au pouvoir des symboles.
L’installation Proposal for Non-Aligned Monuments, Free Movement (PNMFM) (2020) a fait partie de l’exposition de groupe « Mythologies —The Beginning and End of Civilizations » à ARoS, Aarhus, Danemark.
En savoir plus sur Sam Durant
Sam Durant (né en 1961 à Seattle, vit à Berlin) a participé à de nombreuses expositions personnelles et biennales internationales, dont Documenta 13, la Triennale de Yokohama, les Biennales de Venise, Sydney, Busan, Liverpool, Panama et Whitney. Ses œuvres s’invitent dans de nombreuses collections publiques, dans le monde entier. Durant est représenté par Blum & Poe (Los Angeles, New York, Tokyo) et la Paula Cooper Gallery (New York).
Presse
RINGtv - Sam Durant stelt tentoon in CC Strombeek
RINGtv - Kleuters ontdekken expo Sam Durant in CC Strombeek
Knack - Artroze; cultuurjournalist Jan Braet over Sam Durant
HLN - Exporuimte Cc Strombeek opent opnieuw de deuren: Sam Durant stelt zijn werken tentoon
7 days in Belgium - The week in Belgium from 15 to 21 March
MO - Expo: Sam Durant: Proposal for Non-Aligned Monuments - Free Movement
De Zondag - Hommage aan Non-Aligned Movement
Het Nieuwsblad - Nieuwe expo opent zonder kunstenaar, die zit vast door coronareisverbod
De Standaard - Waarom zou een monument niet mobiel mogen zijn?
Metropolis M - Breek en Beweeg: Sam Durant in Cc Strombeek
HART magazine - Moment voor een utopie
Cultuur in Brussel - selectie van de week
Collecteurs - Interview (ENG) met Sam Durant
“This project brings forward the concept of free movement at a time when Europe is struggling with migration from its former colonies due to war, economic deprivation and climate change. It also makes visible a twentieth century socio-political idea for international cooperation (...).” - Sam Durant
Cc Strombeek is happy to announce the new exhibition project Proposal for Non-Aligned Monuments, Free Movement by the American artist Sam Durant (b. 1961, currently living in Berlin). In the 1990s, Durant won international acclaim with his outspoken politically and socially engaged work. Extensive research underlies his provocative dialogue with tumultuous or forgotten events from the past that casts a new light on the current social, political or cultural dynamics.

The interactive installation Proposal for Non-Aligned Monuments, Free Movement (PNMFM) is the heart of the exhibition. The work is dedicated to the Non-Aligned Movement, which was founded in 1961 at the instigation of Egypt, Ghana, Yugoslavia, Indonesia and India. The movement was joined by countries that were not formally aligned with any of the two major power blocs at the time of the Cold War. The Afro-Asian group included mainly developing countries and at the time sharply criticized all forms of colonialism and imperialism. To date, the NAM counts over 120 countries, which together make up more than half of the world’s population. The organization functions as an international forum to discuss common interests.
Proposal for Non-Aligned Monuments, Free Movement is the most recent installation from the series Proposals for Monuments, on which Durant started to work in 1999. At a time the world is in full movement, Durant allows a new view of the present, while at the same time opening up possibilities for the future. PNMFM emerges as a model and emphasizes the role of the imagination and freedom of movement. The work tunes in to the current need for new concepts, initiatives and alternative world views. Another World is Possible, a slogan that lights up the façade of Cc Strombeek while the exhibition is on, reflects this generous exploration of the status quo.

The captivating video Trope, consisting of personal archive material from the artist, features a range of iconoclastic actions that span nations, cultures and eras. Together with a new series of collages, the video illustrates Durant’s incessant interest in monuments and memorials, and their precarious symbolic status with regard to social change. In the context of social polarization, religious extremism and disinformation, Proposal for Non-Aligned Monuments, Free Movement introduces a dose of humanity, while at the same time inviting the visitor to engage in (re)discovery and solidarity.
More on PNMFM
Durant’s interest in monuments started with Proposal for Monument at Altamont Raceway, Tracy, CA (1999): a reference to the cruel end of the infamous free concert, an event that perhaps also meant the end of an era of turmoil. In 2017 there was protest against what up till then was perhaps Durant’s most controversial sculpture, Scaffold (first version 2012). After its installation in Minnesota Sculpture Garden in Walker Arts Center, the work ended up being buried ceremoniously by members of the Dakota community. In the wake of the removal of the public sculpture, the series Proposals for Monuments saw the light of day: a series of works about iconoclasm, based on personal research by the artist into the power of symbols.
The installation Proposal for Non-Aligned Monuments, Free Movement (PNMFM) (2020) was on view at the group exhibition Mythologies – The Beginning and End of Civilizations in ARoS, Aarhus, Denmark.
More on Sam Durant
Sam Durant (b. 1961, Seattle, currently living in Berlin) participated in numerous international solo exhibitions and biennales, including the documenta (13), the Yokohama Triennial, the Venice, Sydney, Busan, Liverpool, Panama and Whitney Biennales, and his work is now part of public collections around the world. Durant is represented by Blum & Poe (Los Angeles, New York, Tokyo) and Paula Cooper Gallery (New York).
Press
RINGtv - Sam Durant stelt tentoon in CC Strombeek
RINGtv - Kleuters ontdekken expo Sam Durant in CC Strombeek
Knack - Artroze; cultuurjournalist Jan Braet over Sam Durant
HLN - Exporuimte Cc Strombeek opent opnieuw de deuren: Sam Durant stelt zijn werken tentoon
7 days in Belgium - The week in Belgium from 15 to 21 March
MO - Expo: Sam Durant: Proposal for Non-Aligned Monuments - Free Movement
De Zondag - Hommage aan Non-Aligned Movement
Het Nieuwsblad - Nieuwe expo opent zonder kunstenaar, die zit vast door coronareisverbod
De Standaard - Waarom zou een monument niet mobiel mogen zijn?
Metropolis M - Breek en Beweeg: Sam Durant in Cc Strombeek
HART magazine - Moment voor een utopie
Cultuur in Brussel - selectie van de week
Collecteurs - Interview (ENG) met Sam Durant
Ontdek meer

