Double Bill: Leandro Katz
Inside Out | Film
Naar aanleiding van zijn solotentoonstelling in Cc Strombeek selecteerde Sam Durant twee kortfilms van Leandro Katz (Buenos Aires, 1938) voor het Inside Out-filmprogramma i.s.m. Argos.
Leandro Katz is een Amerikaans-Argentijns beeldend kunstenaar, schrijver-dichter en filmmaker. Zijn werk neemt vaak de vorm aan van langdurige projecten gebaseerd op historisch en antropologisch onderzoek. Voorbeelden zijn The Catherwood Project, een fotografische reconstructie van de expedities van John Lloyd Stephens en Frederick Catherwood van de Maya sites in Centraal-Amerika en Mexico; The Day Youāll Love Me, een meditatie over Ernesto āCheā Guevaraās arrestatie en executie in Bolivia in 1967; en Vortex, een 22 jaar durend onderzoek over de sociale en literaire geschiedenis van de rubberindustrie in regio van de Putumayorivier, ƩƩn van de zijrivieren van de Amazone.
Paradox
De koloniale voetafdruk in Centraal- en Zuid-Amerika is ƩƩn van de centrale themaās in Katzā werk en vormt ook de insteek van de documentaire kortfilm Paradox uit 2001. Hierin portretteert Katz de bananenindustrie in de onmiddellijke omgeving van de archeologische site Quirigue in Guatemala. Katz schetst een indringend beeld van de krampachtig bezige loonslaven die het onmiddellijke slachtoffer zijn van een transnationale wereldeconomie. De confrontatie tussen de hoogstaande precolumbiaanse Mayacultuur en de sombere realiteit van vandaag maakt van Paradox een uitdrukkelijk manifest over ƩƩn van de belangrijkste paradoxen van het Latijns-Amerikaanse continent: de overvloedige natuurlijke hulpbronnen brachten de regio vaker politieke instabiliteit, armoede, uitbuiting en tirannie dan welvaart of stabiliteit.
The Visit
Naast documentaire films maakte Katz sinds het midden van de jaren ā70 ook verschillende experimentele narratieve films. De metafysische, absurdistische thriller The Visit uit 1986 vertelt het verhaal van een achtervolging tussen twee personages, zonder dat de kijker deelgenoot wordt van het plot. Door de afwijkende narratieve gevoeligheid, de nadruk op de dramatiek van het moment en het voelbare plezier in onverklaarbare situaties illustreert The Visit Katzā levenslange interesse in de semiotiek. De dialectiek tussen kijken en lezen, realiteit en representatie, waarneming en betekenis vormt het uitgangspunt voor inmiddels bijna 50 jaar denken over en in film.
Deze online filmscreening wordt georganiseerd in samenwerking met Argos, centrum voor audiovisuele kunsten. De film zal ter beschikking worden gesteld via hun website van 23 april (9u) tot 30 april (9u).
Dans le cadre de son exposition personnelle au Cc Strombeek, Sam Durant a sĆ©lectionnĆ© deux courts mĆ©trages de Leandro Katz (Buenos Aires, 1938). La projection est organisĆ©e en collaboration avec Argos, centre d'arts audiovisuels, et fait partie de Inside Out, le programme dāactivitĆ©s du public dans le cadre de lāexposition.
Leandro Katz est un artiste amĆ©ricano-argentin visuel, Ć©crivain-poĆØte et cinĆ©aste. Son Åuvre prend souvent la forme de projets de longue durĆ©e, fondĆ©s sur des recherches historiques et anthropologiques. Ćpinglons notamment The Catherwood Project, une reconstitution photographique des expĆ©ditions de John Lloyd Stephens et Frederick Catherwood sur les sites mayas dāAmĆ©rique centrale et du Mexique; The Day You'll Love Me, une mĆ©ditation sur lāarrestation et lāexĆ©cution dāErnesto Ā«āCheāĀ» Guevara en Bolivie, en 1967; et Vortex, une enquĆŖte de 22 ans consacrĆ©e Ć lāhistoire sociale et littĆ©raire de lāindustrie du caoutchouc dans la rĆ©gion du fleuve Putumayo, lāun des affluents de lāAmazone.
Paradox
Lāempreinte coloniale en AmĆ©rique centrale et du Sud est lāun des thĆØmes centraux de lāÅuvre de Katz et constitue aussi le point de dĆ©part du court mĆ©trage documentaire Paradox, rĆ©alisĆ© en 2001. Katz y dresse le portrait de lāindustrie bananiĆØre dans les environs immĆ©diats du site archĆ©ologique de Quirigue, au Guatemala. Katz brosse un tableau interpellant dāesclaves salariĆ©s dĆ©sespĆ©rĆ©s, victimes immĆ©diates dāune Ć©conomie mondiale transnationale. La confrontation entre la culture maya prĆ©colombienne de premier plan et la sombre rĆ©alitĆ© dāaujourdāhui est un manifeste explicite sur lāun des plus importants paradoxes du continent latino-amĆ©ricain: les abondantes ressources naturelles de la rĆ©gion lui ont plus souvent apportĆ© lāinstabilitĆ© politique, la pauvretĆ©, lāexploitation et la tyrannie que la prospĆ©ritĆ© ou la stabilitĆ©.
The Visit
Outre les films documentaires, Katz a Ć©galement rĆ©alisĆ© plusieurs films narratifs expĆ©rimentaux depuis le milieu des annĆ©es 1970. SignĆ© en 1986, le thriller mĆ©taphysique et absurde The Visit raconte lāhistoire dāune course-poursuite entre deux personnages, sans que le spectateur soit invitĆ© dans lāintrigue. Par sa sensibilitĆ© narrative aberrante, son accent sur le drame de lāinstant et son plaisir palpable dans les situations inexplicables, The Visit illustre lāintĆ©rĆŖt que Katz a toujours portĆ© Ć la sĆ©miotique. La dialectique entre regard et lecture, rĆ©alitĆ© et reprĆ©sentation, perception et signification est le point de dĆ©part de prĆØs de 50 ans de rĆ©flexion sur et dans le cinĆ©ma.
Cette projection en ligne est organisƩe en collaboration avec Argos le centre pour les arts audiovisuels. Le film sera disponible sur leur site web du vendredi 23 avril, 9h, au vendredi 30 avril, 9h.
For the Inside Out film programme, Sam Durant selected two short films by Leandro Katz (b. 1938, Buenos Aires) for a week-long online screening at Argos centre for audiovisual arts.
Leandro Katz is an American-Argentinian visual artist, writer, poet and filmmaker. His films are often long-term projects based on historical and anthropological research. Examples include The Catherwood Project, a photographic reconstruction of John Lloyd Stephens and Frederick Catherwoodās archaeological expeditions to the ancient Maya sites in Central America and Mexico; The Day Youāll Love Me, a meditation on Ernesto Che Guevaraās capture and execution in Bolivia in 1967; and Vortex, a 22-year-long research project about the social and literary history of the rubber industry in the Amazon region of the Putumayo river.
Paradox
The colonial footprint in Central and Latin America has been the central theme of Katzās work, like in his short documentary film Paradox (2001). Katz portrays the banana industry in the immediate vicinity of the archaeological site of QuiriguĆ” in Guatemala. He shows a harrowing image of the desperate labourers who are the direct victims of a transnational global economy. Juxtaposing the pre-Columbian Maya culture and the bleak reality of today, Paradox is an explicit manifesto about one of the greatest paradoxes of the Latin American continent: more often than not, the regionās abundant natural resources have brought political instability, poverty, exploitation and tyranny instead of prosperity or stability.
The Visit
In addition to his documentary work, Leandro has enjoyed worldwide acclaim since the 1970s with his experimental narrative films. The 1986 metaphysical, absurdist thriller The Visit tells the story of two men pursuing each other, without the viewer becoming part of the plot. Through its divergent narrative sensibility, its emphasis on the drama of the moment and its palpable pleasure in inexplicable situations, The Visit illustrates Katzās lifelong interest in semiotics. The dialectics between looking and reading, reality and representation, perception and meaning, is the starting point for almost 50 years of thinking in and about film.
This online screening is organized in collaboration with Argos centre for audiovisual arts. The film will be made available on their website from Friday 23 April, 9 am until Friday 30 April, 9 am.
Ontdek meer


