Rirkrit Tiravanija
Another Sunny Afternoon
Data
Locatie
Exporuimte Cc StrombeekGemeenteplein 1
1853 Strombeek-Bever
Openingsuren
Voor zijn eerste institutionele solotentoonstelling in BelgiĆ« keert Rirkrit Tiravanija terug naar het werk dat zijn internationale carriĆØre in het begin van de jaren 1990 lanceerde en plaatst het in nauw verband met het oeuvre van Marcel Broodthaers, wiens praktijk een van zijn voornaamste invloeden is gebleven gedurende de laatste dertig jaar. Met een reeks nieuwe werken neemt Another Sunny Afternoon ons mee op een reis naar het verleden van twee van de meest invloedrijke kunstenaars van onze tijd en nodigt bezoekers uit tot reflectie en discussie over de paden die we in de toekomst kunnen bewandelen, voorbij de huidige toestand van beperkingen en isolatie.
Voor untitled 1992 (free), verzamelde Tiravanija alle verplaatsbare voorwerpen in de New Yorkse 303 Gallery in de tentoonstellingsruimte en installeerde een geĆÆmproviseerde keuken in het achterste kantoor, waardoor de kunsthandel veranderde in een ontmoetingsplaats waar mensen elkaar tijdens het middagmaal konden ontmoeten. Het werk werd onthaald als een daad van institutionele kritiek, maar was ook een subtiele kritiek op culturele toe-eigening en exotisme, aangezien de bezoekers konden kiezen tussen twee verschillende soorten curries: Ć©Ć©n gemaakt volgens een recept van Tiravanija's Thaise grootmoeder en Ć©Ć©n die was aangepast aan de plaatselijke smaak, minder gekruid en met groenten die gemakkelijk verkrijgbaar zijn in het centrum van Manhattan. Hoewel deze aspecten van untitled 1992 (free) sindsdien uitvoerig zijn besproken, werd de betekenis van de titel maar al te snel gelijkgesteld met "gratis voedsel voor iedereen", waardoor de poĆ«tische dimensie ervan grotendeels onopgemerkt bleef.
In Another Sunny Afternoon wordt het scala aan mogelijke betekenissen van het woord "vrij" (free) echter het centrale thema. Op basis van een lijst die hij ten tijde van de tentoonstelling van 1992 opstelde, presenteert Tiravanija een caleidoscoop van associaties, die elk verwijzen naar verschillende culturele, sociale en politieke situaties: een printatelier biedt T-shirts aan die kunnen worden meegenomen, bedrukt met slogans als "GRATIS BIER" (FREE BEER), "VRIJE PERS" (FREE PRESS), of "VRIJ VAN OPPRESSIE" (FREE FROM OPPRESSION).
Op die manier weerklinken Broodthaers' Industrial Poems (1968-1972) in Tiravanija's werken in de tentoonstelling, grootschalige panelen in wit die op bakstenen muren lijken. Terwijl Broodthaers in zijn werken de esthetiek van reclame en uithangborden overnam en zo wees op de toevallige poƫzie van het moderne alledaagse, heeft Tiravanija, die al sinds 2003 met slogans werkt, herhaaldelijk naar zijn tekstuele werken verwezen als waren het verkeersborden die onze aandacht trekken terwijl we ze voorbijlopen. In tegenstelling tot Broodthaers, wiens panelen meestal woorden en symbolen bevatten, laat Tiravanija de oppervlakken van zijn bakstenen muren veelzeggend leeg - symbolisch ruimte latend voor toekomstige opschriften en de gedachten die bij de bezoekers kunnen opkomen tijdens hun bezoek aan Cc Strombeek.
Het enige oudere werk in de tentoonstelling is untitled 2018 (the icebox 204), een volledig functionerende oude Peugeot 204, waarvan de kofferbak is uitgerust met een ijskast gevuld met drankjes. Tijdens de tentoonstelling zal de auto naar de botanische tuin van Meise worden gebracht en wordt iedereen uitgenodigd om samen te komen op wat hopelijk weer Another Sunny Afternoon zal worden.
[Tekst: Jƶrn Schafaff]
Over de kunstenaar
Rirkrit Tiravanija is een Thaise kunstenaar, die woont en werkt in New York City, Berlijn en Chiangmai, Thailand. Hij werd geboren in Buenos Aires, Argentiniƫ in 1961 en groeide op in Thailand, Ethiopiƫ en Canada. Sinds de jaren 90 is er steeds een sociaal engagement aanwezig in de kunstproductie van Tiravanija. Een van zijn bekendste series ontstond in 1990, voor een tentoonstelling in de galerie Paula Allen in New York, waar hij geen traditionele kunstwerken of objecten toont maar kookt en een maaltijd opdient aan de bezoekers.
Hiermee wil hij de verheerlijking van het object of kunstwerk in vraag stellen en afwijzen. Tiravanija breekt op verschillende manier de muren tussen kunst en het dagelijks leven af, door samenwerkingsprojecten op te starten of de bezoeker en de lokale gemeenschap te betrekken bij tentoonstellingen.
Hij heeft solo tentoonstellingen gehad in onder meer Reina Sofia in Madrid (1994), Museum of Modern Art in New York (1997), Philadelphia Museum of Art (1998), Los Angeles County Museum of Art (1999), Astrup Fearnley Museum of Modern Art in Oslo (2002), Chaing Mai University Art Museum (2004), Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam (2004), and MusĆ©e d'art moderne de la Ville de Paris (2005). Tiravanija's werk was ook opgenomen in tentoonstellingen zoals de Biennale van VenetiĆ« (1993, 1999), Whitney Biennial (1995, 2005), Liverpool Biennial (2002, 2004), SĆ£o Paulo Biennial (2006), The Shapes of Space in het Solomon R. Guggenheim Museum in New York (2007), Installations: Selections from the Guggenheim Collections in Guggenheim Bilbao (2008), en theanyspacewhatever in het Solomon R. Guggenheim Museum in New York (2008).
Pour sa premiĆØre exposition institutionnelle en solo en Belgique, Rirkrit Tiravanija revient Ć lāÅuvre qui a lancĆ© sa carriĆØre internationale, au dĆ©but des annĆ©es 1990, et la met en Ć©troite relation avec lāÅuvre de Marcel Broodthaers, dont la pratique est restĆ©e lāune de ses principales influences, ces trente derniĆØres annĆ©es. Ć travers une sĆ©rie de nouvelles Åuvres, Another Sunny Afternoon nous plonge dans le passĆ© de deux des artistes les plus influents de notre Ć©poque et invite les visiteurs Ć imaginer et envisager les voies que nous pourrions emprunter dans les temps Ć venir, au-delĆ de la situation actuelle marquĆ©e par les restrictions et le retrait.
Pour untitled 1992 (free), Tiravanija a rassemblĆ© avec brio tous les objets mobiles de la 303 Gallery de New York dans lāespace dāexposition et a installĆ© une cuisine de fortune dans lāarriĆØre-boutique, transformant ainsi lāentreprise artistique en un lieu de rencontre pour le dĆ©jeuner. Accueillie comme un acte de critique institutionnelle, lāÅuvre Ć©tait Ć©galement une critique subtile de lāappropriation culturelle et de lāexotisme, car les visiteurs pouvaient choisir entre deux types de curry diffĆ©rents : lāun prĆ©parĆ© selon une recette de la grand-mĆØre thaĆÆlandaise de Tiravanija et lāautre assimilĆ© aux conditions locales, moins Ć©picĆ© et avec des lĆ©gumes facilement disponibles dans le centre de Manhattan. Bien que ces aspects de lāÅuvre untitled 1992 (free) aient Ć©tĆ© largement dĆ©battus depuis, la signification du titre a Ć©tĆ© trop rapidement assimilĆ©e Ć Ā«ānourriture gratuite pour tousāĀ», laissant sa dimension poĆ©tique largement inaperƧue.
Dans Another Sunny Afternoon, au contraire, lāĆ©ventail des significations potentielles du mot Ā«āfreeāĀ» devient la question centrale. Sāinspirant dāune liste quāil avait dressĆ©e Ć lāĆ©poque de lāexposition de 1992, Tiravanija prĆ©sente un kalĆ©idoscope dāassociations, chacune renvoyant Ć des situations culturelles, sociales et politiques diffĆ©rentes : un atelier dāimpression propose des T-shirts arborant des slogans tels que Ā«āFREE BEERāĀ», Ā«āFREE PRESSāĀ» ou Ā«āFREE FROM OPPRESSIONāĀ» Ć emporter.
De mĆŖme, les Industrial Poems (1968 - 1972) de Broodthaers rĆ©sonnent dans les autres Åuvres de Tiravanija de lāexposition, en lāoccurrence de grands panneaux en blanc ressemblant Ć des murs de briques. Alors que Broodthaers a repris dans ses Åuvres lāesthĆ©tique de la publicitĆ© et des panneaux de signalisation, pointant ainsi du doigt la poĆ©sie alĆ©atoire du quotidien moderne, Tiravanija, qui travaille avec des slogans depuis 2003, a fait rĆ©fĆ©rence Ć maintes reprises Ć ses Åuvres textuelles comme Ć des panneaux routiers qui attirent notre attention au passage. Contrairement Ć Broodthaers, dont les panneaux comprenaient gĆ©nĆ©ralement des mots et des icĆ“nes, Tiravanija laisse de maniĆØre significative les surfaces de ses murs de briques vides - laissant symboliquement de lāespace pour de futures inscriptions et les pensĆ©es que les visiteurs pourraient avoir pendant leur passage au CC Strombeek.
La seule Åuvre plus ancienne de lāexposition est untitled 2018 (the icebox 204), une vieille Peugeot 204 entiĆØrement fonctionnelle et Ć©quipĆ©e dāune glaciĆØre remplie de boissons dans le coffre. Pendant lāexposition, la voiture sera transportĆ©e au Jardin botanique de Meise, invitant le public Ć se rassembler pour ce qui sera, espĆ©rons-le, Another Sunny Afternoon.
Texte par Jƶrn Schafaff
A propos de l'artiste
Rirkrit Tiravanija est un artiste thaĆÆlandais qui vit et travaille Ć New York, Berlin et Chiangmai, en ThaĆÆlande. Il est nĆ© Ć Buenos Aires, en Argentine, en 1961 et a grandi en ThaĆÆlande, en Ćthiopie et au Canada. Depuis les annĆ©es 90, un engagement social a toujours Ć©tĆ© prĆ©sent dans la production artistique de Tiravanija. L'une de ses sĆ©ries les plus connues a Ć©tĆ© crĆ©Ć©e en 1990 pour une exposition Ć la galerie Paula Allen de New York, oĆ¹ il ne prĆ©sente pas d'Åuvres d'art ou d'objets traditionnels mais cuisine et sert un repas aux visiteurs.
Il veut ainsi remettre en question et rejeter la glorification de l'objet ou de l'Åuvre d'art. Tiravanija abat les murs entre l'art et la vie quotidienne de diverses maniĆØres, en lanƧant des projets de collaboration ou en faisant participer les visiteurs et la communautĆ© locale aux expositions.
Il a eu des expositions personnelles, entre autres, au Reina Sofia de Madrid (1994), au Museum of Modern Art de New York (1997), au Philadelphia Museum of Art (1998), au Los Angeles County Museum of Art (1999), au Astrup Fearnley Museum of Modern Art d'Oslo (2002), au Chaing Mai University Art Museum (2004), au Museum Boijmans Van Beuningen de Rotterdam (2004) et au MusĆ©e d'art moderne de la Ville de Paris (2005). L'Åuvre de Tiravanija a Ć©galement fait partie d'expositions telles que la Biennale de Venise (1993, 1999), la Biennale du Whitney (1995 et 2005), la Biennale de Liverpool (2002 et 2004), la Biennale de SĆ£o Paulo (2006), The Shapes of Space au Solomon R. MusĆ©e Guggenheim de New York (2007), Installations : Selections from the Guggenheim Collections au Guggenheim Bilbao (2008), et theanyspacewhatever au Solomon R. Guggenheim Museum de New York (2008).
For his first institutional solo exhibition in Belgium, Rirkrit Tiravanija returns to the work which sparked his international career in the beginning of the 1990s and puts it in close relation with the oeuvre of Marcel Broodthaers, whose practice has remained one of his primary influences over the course of the last thirty years. With a series of newly produced works, Another Sunny Afternoon takes us on a journey into the past of two of the most influential artists of our time and invites the visitors to imagine and discuss which paths we may follow in times to come, beyond the current state of restrictions and withdrawal.
For untitled 1992 (free), Tiravanija famously assembled all moveable items of New York's 303 Gallery in the exhibition space and installed a makeshift kitchen in the back office, thus turning the art business into a gathering space to meet over lunch. Welcomed as an act of institutional critique, the work was also a subtle critique of cultural appropriation and exoticism, for the visitors could choose between two different kinds of curries: one made from a recipe of Tiravanija's Thai grandmother and one assimilated to the local conditions, less spicy and with vegetables easily available in downtown Manhattan. While these aspects of untitled 1992 (free) have been widely discussed since, the meaning of the title was all too quickly equaled with āfree food for allā, leaving its poetic dimension largely unnoticed.
In Another Sunny Afternoon, instead, the range of potential meanings of the word āfreeā becomes the central question. Drawing on a list he made at the time of the 1992 exhibition, Tiravanija presents a kaleidoscope of associations, each pointing to different cultural, social, and political situations: a print workshop offers T-shirts with slogans such as āFREE BEERā, āFREE PRESSā, or āFREE FROM OPPRESSIONā for take-away.
Accordingly, Broodthaers' Industrial Poems (1968 ā 1972) resonate in Tiravanija's works in the exhibition, large-scale panels in white resembling brick walls. While in his works Broodthaers took up the aesthetics of advertising and street signs, thus pointing to the random poetry of the modern everyday, Tiravanija, who has been working with slogans since 2003, has repeatedly referred to his textual works as road signs which catch our attention in passing. Unlike in Broodthaers, whose panels usually included words and icons, Tiravanija significantly leaves the surfaces of his brick walls empty ā symbolically leaving space for future inscriptions and the thoughts that visitors may come up with during their stay at CC Strombeek.
The only older work in the show is untitled 2018 (the icebox 204), a fully functional old Peugeot 204 equipped with an icebox in the trunk filled with beverages. During the show the car will be taken to the Meise Botanical Garden, inviting everybody to gather on what hopefully will be Another Sunny Afternoon.
Text by Jƶrn Schafaff
About the artist
Rirkrit Tiravanija is a Thai artist who lives and works in New York City, Berlin and Chiangmai, Thailand. He was born in Buenos Aires, Argentina in 1961 and grew up in Thailand, Ethiopia and Canada. Since the 1990s, a social commitment has always been present in Tiravanija's art production. One of his best-known series was created in 1990 for an exhibition at the Paula Allen gallery in New York, where he does not show any traditional works of art or objects but cooks and serves a meal to visitors.
In this way he wants to question and reject the glorification of the object or work of art. Tiravanija breaks down the walls between art and everyday life in various ways, by initiating collaborative projects or involving visitors and the local community in exhibitions.
He has had solo exhibitions at Reina Sofia in Madrid (1994), Museum of Modern Art in New York (1997), Philadelphia Museum of Art (1998), Los Angeles County Museum of Art (1999), Astrup Fearnley Museum of Modern Art in Oslo (2002), Chaing Mai University Art Museum (2004), Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam (2004), and MusĆ©e d'art moderne de la Ville de Paris (2005), among others. Tiravanija's work has also been included in exhibitions such as the Venice Biennial (1993, 1999), Whitney Biennial (1995 and 2005), Liverpool Biennial (2002 and 2004), SĆ£o Paulo Biennial (2006), The Shapes of Space at the Solomon R. Guggenheim Museum in New York (2007), Installations: Selections from the Guggenheim Collections at Guggenheim Bilbao (2008), and theanyspacewhatever at the Solomon R. Guggenheim Museum in New York (2008).