Rindon Johnson
Why tell a dead man the future
Data
Locatie
Exporuimte Cc StrombeekGemeenteplein 1
1853 Strombeek-Bever
Extra
Opening vr 28.02 | 18:00 - 21:00
Openingsuren
Rindon Johnson (°1990) is beeldend kunstenaar en dichter. Voor zijn tentoonstelling in Cc Strombeek onderzoekt Johnson de geschiedenis en betekenis van de fabelachtige houtsoort mahonie en het hedendaagse gebruik ervan.
Rindon Johnson (°1990) is beeldend kunstenaar en dichter. Zijn werk belicht de ongrijpbare, ambigue aard van taal. Hij werd geboren op de niet-overgedragen grond van het Ohlone-volk (San Francisco) en verblijft afwisselend in Lenapehoking (New York) en Berlijn (Duitsland). Bewegend tussen de fysieke en virtuele ruimte, onderzoekt Johnson hoe taal onze realiteit vormgeeft door middel van storingen, tegenstrijdigheden en macht. Naast het gebruik van andere media, waaronder schilderkunst, glas in lood, beeldhouwkunst en video, kneedt Johnson tekst, die hij zich toe-eigent en samenvoegt tot nieuwe combinaties. Johnsons werk gaat over de impact van kapitalisme, klimaat en technologie op hoe we autonomie, waarde en onze persoonlijke realiteit waarnemen en construeren.
Voor zijn tentoonstelling in Cc Strombeek onderzoekt Johnson de geschiedenis en betekenis van de fabelachtige houtsoort mahonie en het hedendaagse gebruik ervan. Als gewaardeerd materiaal, onder andere in de meubelindustrie, is mahoniehout door vele handen gegaan, maar de eilanden waar het groeit dragen de littekens van zijn ontginning, kwetsbaar achtergelaten door het verlies van deze beschutting biedende bomen. Het boek Mahogany, The Costs of Luxury in Early America van Jennifer L. Anderson zal hier als leidraad worden gebruikt. Anderson schrijft: āIn het midden van de achttiende eeuw raakten koloniale Amerikanen gecharmeerd door de rijke kleuren en het zijdeachtige oppervlak van mahonie. Dit exotische hout, geĆÆmporteerd uit West-IndiĆ« en Centraal-Amerika, verdrong al snel lokale meubelhoutsoorten als het toppunt van mode. Maar onder de gepolijste glans van dit meubilair ligt een donkerder, verborgen verhaal van uitbuiting door mens en milieu.ā

Rindon Johnson
In 2024 presenteert Johnson zijn grootste solotentoonstelling tot nu toe in het Rockbund Art Museum in Shanghai, China. Voorheen had Johnson solotentoonstellingen in Chisenhale Gallery (Londen), The Julia Stoschek Collection (Düsseldorf) en het Sculpture Center (Long Island City). Johnson nam deel aan groepstentoonstellingen in onder andere het Brooklyn Museum, Kunstverein Freiburg, The Hammer Museum, The Whitney Museum, The Studio Museum in Harlem, Literaturhaus Berlin en Haus der elektronischen Künste, Basel.
Hij is de auteur van vier poƫzie- en proza boeken. Hij is de auteur van Nobody Sleeps Better Than White People (Inpatient, 2016), het VR-boek Meet in the Corner (Publishing-House.Me, 2017), Shade the King (Capricious, 2017) en The Law of Large Numbers: Black Sonic Abyss (Chisenhale, Inpatient, SculptureCenter 2021) en Ever Given (Inpatient Press, 2022).
Interview
Rindon Johnson vertelt over zijn expo in Cc Strombeek. Bekijk het video-interview hier
Pers
De kolonisatie van tijd ā Rindon Johnson bij Cc Strombeek - Remco Torenbosch, Metropolis M
What to See During Art Brussels 2025 - From Rindon Johnsonās readymade mahogany clocks to ... - Ren Ebel, Frieze.com
Rindon Johnson. Why tell a dead man the future - De Witte Raaf
Extra
Tijdens de vernissage op 28.02 is er een lezing rond mahonie door Dr. Emile Van Binnebeke.
Rindon Johnson (nĆ© en 1990) est un artiste visuel et un poĆØte dont le travail questionne la nature instable du langage. NĆ© sur les territoires non cĆ©dĆ©s des Ohlones, Ć San Francisco, lāartiste vit entre Lenapehoking, New York et Berlin (Allemagne). Johnson circule entre lāespace physique et lāespace virtuel pour explorer la maniĆØre dont le langage faƧonne notre rĆ©alitĆ©, Ć travers lāĆ©chec, la contradiction et le pouvoir. En marge de nombreux autres mĆ©diums, dont la peinture, le vitrail, la sculpture et la vidĆ©o, Jonhson donne forme au texte, il se lāapproprie parfois et il lāassemble pour former de nouvelles combinaisons. Son travail sāintĆ©resse Ć lāimpact du capitalisme, du climat et de la technologie sur notre maniĆØre de percevoir et de construire lāautonomie, la valeur et nos rĆ©alitĆ©s personnelles.
Dans le cadre de son exposition au Cc Strombeek, Johnson explorera lāhistoire et les implications de la lĆ©gendaire essence de bois quāest lāacajou ainsi que son utilisation contemporaine, par exemple dans lāindustrie de lāameublement. Bien que ce matĆ©riau prĆ©cieux soit passĆ© entre de nombreuses mains, les Ć®les où il pousse portent les stigmates de son absence, tant la perte de cet arbre protecteur les a rendues vulnĆ©rables. Le livre Mahogany, The Costs of Luxury in Early America Ć©crit par Jennifer L. Anderson servira de fil conducteur Ć lāexposition. Ā«āAu milieu du XVIIIe siĆØcle, les AmĆ©ricains coloniaux sont tombĆ©s sous le charme des couleurs vives et de la surface soyeuse de lāacajouāĀ», Ć©crit lāautrice. Ā«āCe bois exotique, importĆ© des Antilles et dāAmĆ©rique centrale, a rapidement supplantĆ© les bois dāameublement locaux pour se hisser Ć la pointe de la mode. Mais lāĆ©clat poli de ces meubles dissimule une histoire cachĆ©e et plus sombre dāexploitation de lāhomme et de lāenvironnement.āĀ»

Rindon Johnson
En 2024, Johnson a prĆ©sentĆ© sa plus grande exposition solo Ć ce jour au Rockbund Art Museum de Shanghai, en Chine. Il en avait dĆ©jĆ prĆ©sentĆ© dāautres Ć la Chisenhale Gallery (Londres), Ć la Julia Stoschek Collection (Düsseldorf) et au SculptureCenter (Long Island City). Johnson a notamment participĆ© Ć des expositions collectives au Brooklyn Museum, au Kunstverein Freiburg, au Hammer Museum, au Whitney Museum, au Studio Museum in Harlem, Ć la Literaturhaus Berlin et Ć la Haus der elektronischen Künste Ć BĆ¢le.
Il a Ć©crit quatre livres de poĆ©sie et de prose. Il est lāauteur de Nobody Sleeps Better Than White People (Inpatient, 2016), du livre de RV Meet in the Corner (Publishing-House.Me, 2017), de Shade the King (Capricious, 2017), de The Law of Large Numbers : Black Sonic Abyss (Chisenhale, Inpatient, SculptureCenter 2021) et dāEver Given (Inpatient Press, 2022).
Interview
Rindon Johnson nous parle de son exposition au Cc Strombeek. Regardez l'interview vidƩo ici
Pers
De kolonisatie van tijd ā Rindon Johnson bij Cc Strombeek - Remco Torenbosch, Metropolis M
EXTRA: Tijdens de vernissage is er een lezing rond mahonie door Dr. Emile Van Binnebeke.
Rindon Johnson (b. 1990) is a visual artist and poet whose work confronts the slippery nature of language. He was born on the unceded territories of the Ohlone people, San Francisco; he lives between Lenapehokonig, New York and Berlin, Germany. Moving between physical and virtual space Johnson explores how language shapes our reality, through failure, contradiction and power. Alongside numerous other mediums, including painting, stained glass, sculpture, and video, Jonhson molds text, sometimes appropriating and assembling it into new combinations. Johnsonās work concerns the effects of capitalism, climate and technology on how we perceive and construct autonomy, value, and our personal realities.
For his exhibition at CC Strombeek, Johnson will explore the history and implications of the fabled wood type mahogany and its contemporary usage, for instance in furniture. A valued material, mahogany has passed through many hands, yet the islands where it grows bear the scars of its absence, left vulnerable by the loss of these protective trees. The book Mahogany, The Costs of Luxury in Early America written by Jennifer L. Anderson will be used here as a guideline. She writes: āIn the mid-eighteenth century, colonial Americans became enamored with the rich colors and silky surface of mahogany. This exotic wood, imported from the West Indies and Central America, quickly displaced local furniture woods as the height of fashion. But beneath the polished gleam of this furniture lies a darker, hidden story of human and environmental exploitation.ā

Rindon Johnson
In 2024 Johnson presents his largest solo exhibition to date at the Rockbund Art Museum in Shanghai, China. Previously, Johnson has presented solo exhibitions at Chisenhale Gallery (London), The Julia Stoschek Collection (Düsseldorf) and the SculptureCenter (Long Island City). Johnson has participated in group exhibitions at the Brooklyn Museum, Kunstverein Freiburg, The Hammer Museum, The Whitney Museum, The Studio Museum in Harlem, Literaturhaus Berlin, Haus der elektronischen Künste, Basel among others.
He is the author of four books of poetry and prose. He is the author of Nobody Sleeps Better Than White People (Inpatient, 2016), the VR book, Meet in the Corner (Publishing-House.Me, 2017), Shade the King (Capricious, 2017) and The Law of Large Numbers: Black Sonic Abyss (Chisenhale, Inpatient, SculptureCenter 2021), Ever Given (Inpatient Press, 2022).
Interview
Rindon Johnson talks about his expo at Cc Strombeek. Watch the video interview here
Pers
De kolonisatie van tijd ā Rindon Johnson bij Cc Strombeek - Remco Torenbosch, Metropolis M
EXTRA: Tijdens de vernissage is er een lezing rond mahonie door Dr. Emile Van Binnebeke.