
Lezing: Mahonie
Dr. Emile Van Binnebeke
Data
Locatie
Schouwburg Cc StrombeekGemeenteplein 1
1853 Strombeek-Bever
Tickets
ā¬5 Vrije bijdrage
Op de vernissage van de tentoonstelling van Rindon Johnson zal Dr. Emile Van Binnebeke een lezing brengen over mahonie en de toepassing ervan in meubilair. Van Binnebeke, die verbonden is als Conservator Europese beeldhouwkunst en meubelen aan het Museum Kunst en Geschiedenis te Brussel, legt ook een verband met de museumcollectie van het grootste Belgische museum.
Mahonie is een houtsoort die door middel van koloniale exploitatie van bossen op de eilanden in Golf van Mexico, zoals Jamaica, Cuba, de BahamaĀ“s, en het huidige Honduras en Belize maar ook sommige Afrikaanse landen, naar Amerika, Engeland en het Europees continent werd verhandeld en verwerkt tot onder meer meubels voor voornamelijk zeer rijke personen. Deze lezing vertelt in een notendop dat verhaal maar er wordt ook een verband gelegd met objecten van mahonie in de collectie van De Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis in Brussel.
Door naar de objecten in deze collectie te kijken proberen we een antwoord te vinden op de vraag wanneer mahonie voor het eerst in Belgiƫ werd gebruikt voor meubels en wat de sociale en culturele context was waarin mahonie kan worden aangetroffen in Belgiƫ.
Eigenlijk is het vreemd te moeten vaststellen dat in het grootste museum van BelgiĆ« maar weinig aandacht wordt besteed aan dit materiaal, dat toch een belangrijk verhaal over het koloniaal verleden vertelt. Het museum blijkt over een verrassend grote hoeveelheid objecten te beschikken waar mahonie, palissander, of Ā“rosewoodĀ“ aan te pas is gekomen. Vrijwel altijd blijkt dat voorgaande generaties conservatoren niet hebben stilgestaan bij de bewogen geschiedenis van dit materiaal. Het artistieke, de historische context van het gebruik of de persoonlijkheid voormalig eigenaar, of omwille van het hoog ārepertoriumā gehalte van de collectie waarvan een object deel uit maakt, heeft in het verleden meer aandacht gekregen van de historische context van het materiaal mahonie zelf. Daarin probeert deze lezing verandering te brengen.
- Tickets zijn gratis, een vrije bijdrage van 5 euro wordt geapprecieerd
- Reserveren is nodig
- De lezing is in Nederlands/Engels
Lors du vernissage de l'exposition de Rindon Johnson, le Dr Emile Van Binnebeke donnera une confĆ©rence sur lāacajou et son utilisation dans le domaine de lāameublement. En sa qualitĆ© de conservateur de la sculpture europĆ©enne et des meubles au MusĆ©e Art & Histoire de Bruxelles, le Dr Van Binnebeke Ć©tablira aussi le lien avec la collection du plus grand musĆ©e de Belgique.
Lāacajou est une essence de bois qui fut acheminĆ©e vers lāAmĆ©rique, lāAngleterre et le continent europĆ©en par le biais de lāexploitation coloniale des forĆŖts dāĆ®les du golfe du Mexique, notamment la JamaĆÆque, Cuba, les Bahamas ainsi que le Honduras et le Belize actuels, mais aussi de certains pays africains. Il Ć©tait notamment transformĆ© en meubles, principalement destinĆ©s Ć une clientĆØle trĆØs fortunĆ©e. En plus de retracer briĆØvement cette histoire, la confĆ©rence la mettra en relation avec des objets en acajou de la collection des MusĆ©es royaux dāArt et dāHistoire de Bruxelles.
En examinant les objets de cette collection, nous tenterons de dĆ©terminer quand lāacajou a Ć©tĆ© utilisĆ© pour la premiĆØre fois pour fabriquer des meubles en Belgique et dans quel contexte social et culturel on y rencontrait ce bois.
Le plus grand musĆ©e de Belgique nāaccorde, fort Ć©trangement, que peu dāattention Ć ce matĆ©riau, qui raconte pourtant un pan majeur du passĆ© colonial. Le musĆ©e possĆØde un nombre Ć©tonnamment Ć©levĆ© dāobjets qui intĆØgrent de lāacajou, du palissandre ou du Ā«ābois de roseāĀ». Il sāavĆØre presque toujours que les gĆ©nĆ©rations prĆ©cĆ©dentes de conservateurs ne se sont pas intĆ©ressĆ©es Ć lāhistoire mouvementĆ©e de ce matĆ©riau. La valeur artistique dāun objet, le contexte historique de son utilisation, la personnalitĆ© de son ancien propriĆ©taire ou son sens dans le cadre dāune collection particuliĆØre ont, par le passĆ©, reƧu bien plus dāattention que le contexte historique du matĆ©riau proprement dit. Cette confĆ©rence entend changer la donne.
- Les billets sont gratuits, une contribution libre de 5 euros est apprƩciƩe.
- Les rƩservations sont obligatoires.
- La confƩrence est en nƩerlandais/anglais
During the opening of Rindon Johnsonās exhibition, Dr. Emile Van Binnebeke will deliver a lecture on mahogany and its usage in furniture. Van Binnebeke, who is the Curator of European Sculpture and Furniture at the Museum of Art & History in Brussels, will also make a connection to the museum collection of Belgium's largest museum.
Mahogany is a type of wood that was traded to America, England and the European continent through colonial exploitation of forests on the islands in the Gulf of Mexico, such as Jamaica, Cuba, the Bahamas, and present-day Honduras and Belize as well as several African countries, and processed into furniture, among other things, for mainly very wealthy individuals. This lecture tells that story in a nutshell, whilst also making a connection to objects made of mahogany from the collection of The Royal Museums of Art and History in Brussels.
By looking at the objects in this collection, we try to answer the question of when mahogany was first used for furniture in Belgium and what was the social and cultural context in which mahogany can be found in Belgium.
In fact, it is strange to note that in the largest museum in Belgium little attention is paid to this material, which tells an important story about the colonial past. The museum turns out to have a surprisingly large number of objects that contain mahogany, palisander or rosewood. Almost always it appears that previous generations of curators have not considered the turbulent history of this material. The artistic value of an object, the historical context of its use, the personality of its former owner, or its significance within a distinguished collection has in the past gained far more attention than the historical background of the material mahogany itself. This is what this lecture seeks to change.
- Tickets are free, a free contribution of 5 euros is appreciated
- Reservations are required
- The lecture is in Dutch/English
Ontdek meer

Rindon Johnson
Why tell a dead man the future
