PLAKT - Shervin/e Sheikh Rezaei
Inhale Me
Voor PLAKT nodigde artlead twaalf kunstenaars uit om werk te maken dat sinds eind 2024 als prints doorheen verschillende Vlaamse steden & Brussel verspreid wordt. Deze beelden worden verspreid door professionele plakkers. Door met hen samen te werken gaf artlead de controle uit handen: de plakkers bepalen waar en wanneer de kunstwerken verschijnen. De beelden duiken op onverwachte plekken op en verdwijnen even snel, wat de ongrijpbare en vluchtige aard van het leven in de stad weerspiegelt. Net zoals momenten zonder waarschuwing komen en gaan, wordt kunst een deel van het ritme van het stad: soms onopgemerkt, soms totaal verrassend.
De beelden voor PLAKT zijn gemaakt door CƩline Mathieu, Michel FranƧois, Camille Orso, Peter Downsbrough, Shervin/e Sheikh Rezaei, Aline Bouvy, Geert Goiris, Tine Guns, Mekhitar Garabedian, Gerard Herman, en Katja Mater. Het frame is een werk van ValƩrian Goalec.
Elke laatste vrijdag van de maand hangt Cc Strombeek een andere print. Ontdek de werken aan de buitengevel van het cultuurcentrum.
Shervin/e Sheikh Rezaei - Inhale Me
Shervin/e Sheikh Rezaeiās Inhale Me is een detail uit een nieuwe reeks werken die ze maakte tijdens haar residentie in de School van Gaasbeek en recent toonde in CC Strombeek.
De reeks bestaat uit grotere en kleinere werken, ritmisch verbonden door een herhaling van patronen, cirkels, en gebroken lijnen. De werken zijn opgebouwd met een bijna schilderkunstige gelaagdheid. Sheikh Rezaei wisselt strakke potloodlijnen af met een organisch samenspel van grafische vormen, vlekken en vegen. Stukjes witte kant, collages en woorden geven het werk een extra narratieve laag. In deze werken bevraagt Sheikh Rezaei de kracht en betekenis van woorden, symbolen en hedendaagse machtsstructuren. De woorden zijn dwingend, bevelend bijna, maar vragen tegelijk om dominantie. Frasen als āuse meā of āfear meā zouden net zo goed afkomstig kunnen zijn uit de monden van geliefden als uit recente krantenkoppen. Zijn het bevelen, herinneringen, verlangens, clichĆ©s, of feiten?
Voor PLAKT lichtten we een detail uit ƩƩn van de grotere werken. De breekbare potloodlijnen zijn nog net zichtbaar, maar de grafische elementen eisen alle aandacht op: een geometrische vorm en de woorden āinhale meā. De vorm, opgebouwd uit cirkels en lijnen, doet denken aan een pijp of een medische inhalator. Door deze elementen uit te lichten en te verplaatsen naar de publieke ruimte, krijgt een intieme boodschap plots een politiek bijklank. Waar in de oorspronkelijke werken de bevraagde machtsstructuren en de relatie tussen onderdanigheid en macht op een interpersoonlijk niveau gelezen kunnen worden, komt hier onze relatie met de stad in beeld. Is dit een liefdesverklaring aan de stad of ecologisch activisme? Sheikh Rezaei laat die vraag open, en juist daarin schuilt de kracht van haar werk.
PLAKT is een project van artlead, in samenwerking met IKOB, Eupen; Cc Strombeek; De Warande, Turnhout; Kunsthal Mechelen; NW, Aalst; De Brakke Grond, Amsterdam; Museum Dhondt Dhaenens, Deurle; Abby, Kortrijk; en C-mine, Genk.
Pour PLAKT, artlead a invitĆ© douze artistes Ć crĆ©er des Åuvres qui, depuis la fin de 2024, circulent sous forme dāaffiches Ć Bruxelles et dans diffĆ©rentes villes flamandes. Ces images sont diffusĆ©es par des afficheurs professionnels. En collaborant avec eux, artlead a volontairement cĆ©dĆ© le contrĆ“le : ce sont les afficheurs qui dĆ©cident où et quand les Åuvres apparaissent. Les images surgissent dans des lieux inattendus et disparaissent tout aussi vite, reflĆ©tant la nature insaisissable et Ć©phĆ©mĆØre de la vie urbaine. Tout comme les moments qui vont et viennent sans prĆ©venir, lāart devient une partie du rythme de la ville ā parfois inaperƧu, parfois totalement surprenant.
Les images de PLAKT ont Ć©tĆ© crƩƩes par CĆ©line Mathieu, Michel FranƧois, Camille Orso, Peter Downsbrough, Shervin/e Sheikh Rezaei, Aline Bouvy, Geert Goiris, Tine Guns, Mekhitar Garabedian, Gerard Herman et Katja Mater. Le cadre est lāÅuvre de ValĆ©rian Goalec.
Chaque dernier vendredi du mois, le Cc Strombeek prĆ©sente une nouvelle affiche. DĆ©couvrez ces Åuvres sur la faƧade extĆ©rieure du centre culturel.
Shervin/e Sheikh Rezaei - Inhale Me
Inhale Me de Shervin/e Sheikh Rezaei est un dĆ©tail dāune nouvelle sĆ©rie dāÅuvres rĆ©alisĆ©es pendant sa rĆ©sidence Ć la School van Gaasbeek et rĆ©cemment prĆ©sentĆ©es au CC Strombeek.
La sĆ©rie se compose de grandes et de petites piĆØces, reliĆ©es rythmiquement par la rĆ©pĆ©tition de motifs, de cercles et de lignes brisĆ©es. Les Åuvres sont construites avec une superposition presque picturale. Sheikh Rezaei alterne des lignes de crayon nettes avec un jeu organique de formes graphiques, de taches et de traces. Des fragments de dentelle blanche, des collages et des mots ajoutent une couche narrative supplĆ©mentaire.
Dans ces Åuvres, Sheikh Rezaei interroge la force et la signification des mots, des symboles et des structures de pouvoir contemporaines. Les mots sont impĆ©rieux ā presque des ordres ā mais ils rĆ©clament en mĆŖme temps la domination. Des phrases comme Ā« use me Ā» ou Ā« fear me Ā» pourraient tout aussi bien provenir de la bouche dāunĀ·e amantĀ·e que des gros titres rĆ©cents des journaux. Sāagit-il dāordres, de souvenirs, de dĆ©sirs, de clichĆ©s ou de faits ?
Pour PLAKT, nous avons extrait un dĆ©tail dāune des Åuvres les plus grandes. Les lignes fragiles au crayon restent Ć peine visibles, mais les Ć©lĆ©ments graphiques captent toute lāattention : une forme gĆ©omĆ©trique et les mots Ā« inhale me Ā». La forme, composĆ©e de cercles et de lignes, Ć©voque un tuyau ou un inhalateur mĆ©dical. En isolant ces Ć©lĆ©ments et en les dĆ©plaƧant vers lāespace public, un message intime prend soudain une rĆ©sonance politique.
Alors que, dans les Åuvres originales, les structures de pouvoir questionnĆ©es et la relation entre soumission et autoritĆ© peuvent se lire sur un plan interpersonnel, cāest ici notre relation Ć la ville qui entre en jeu. Est-ce une dĆ©claration dāamour Ć la ville ou une forme dāactivisme Ć©cologique ? Sheikh Rezaei laisse la question ouverte ā et cāest prĆ©cisĆ©ment dans cette ouverture que rĆ©side la force de son travail.
PLAKT est un projet dāartlead, en collaboration avec lāIKOB, Eupen ; le CC Strombeek ; De Warande, Turnhout ; Kunsthal Mechelen ; NW, Alost ; De Brakke Grond, Amsterdam ; le Museum Dhondt-Dhaenens, Deurle ; Abby, Courtrai ; et C-mine, Genk.
For PLAKT, artlead invited twelve artists to create works that, since the end of 2024, have been circulating as prints across Brussels and various Flemish cities. These images are distributed by professional poster hangers. By collaborating with them, artlead handed over control: the poster hangers decide where and when the artworks appear. The images surface in unexpected places and vanish just as quickly, reflecting the elusive and fleeting nature of city life. Just as moments come and go without warning, art becomes part of the cityās rhythmāsometimes unnoticed, sometimes utterly surprising.
The images for PLAKT were created by CƩline Mathieu, Michel FranƧois, Camille Orso, Peter Downsbrough, Shervin/e Sheikh Rezaei, Aline Bouvy, Geert Goiris, Tine Guns, Mekhitar Garabedian, Gerard Herman, and Katja Mater. The frame is the work of ValƩrian Goalec.
On the last Friday of every month, Cc Strombeek presents a new print. Discover the works on the outer faƧade of the cultural center.
Shervin/e Sheikh Rezaei - Inhale Me
Shervin/e Sheikh Rezaeiās Inhale Me is a detail taken from a new series of works created during her residency at the School of Gaasbeek and recently exhibited at CC Strombeek.
The series comprises both larger and smaller pieces, rhythmically connected through the repetition of patterns, circles, and broken lines. The works are built up with an almost painterly sense of layering. Sheikh Rezaei alternates precise pencil lines with an organic interplay of graphic shapes, stains, and smudges. Fragments of white lace, collage elements, and words add an additional narrative layer.
In these works, Sheikh Rezaei explores the power and meaning of words, symbols, and contemporary power structures. The words she uses are commandingāalmost imperativeāyet they also seem to crave dominance. Phrases such as āuse meā or āfear meā could just as easily come from the mouths of lovers as from recent newspaper headlines. Are they commands, memories, desires, clichĆ©s, or facts?
For PLAKT, we selected a detail from one of the larger works. The delicate pencil lines remain just visible, but the graphic elements demand full attention: a geometric form and the words āinhale me.ā The shape, composed of circles and lines, evokes the image of a pipe or a medical inhaler. By isolating and relocating these elements into public space, an intimate message suddenly acquires a political undertone.
Where in the original works the questioned power structures and the dynamics between submission and authority can be read on a personal level, here our relationship with the city comes into focus. Is this a love letter to the city or a call for ecological activism? Sheikh Rezaei leaves the question openāand it is precisely in that openness that the strength of her work lies.
PLAKT is a project from artlead, in collaboration with IKOB, Eupen; CC Strombeek; De Warande, Turnhout; Kunsthal Mechelen; NW, Aalst; De Brakke Grond, Amsterdam; Museum Dhondt Dhaenens, Deurle; Abby, Kortrijk; and C-mine, Genk.
Ontdek meer
Katya Ev Anton
Lactating Bodies: 20251031-0201