Juan Pablo Plazas
Estoy muy Felix en Strombeek
Naar goede gewoonte wordt eind augustus het Gemeenteplein van Strombeek tijdelijk omgetoverd tot Strombeach. Een strand vol activiteiten georganiseerd voor en door enthousiaste buurtbewoners en allerlei verenigingen uit de buurt en bredere omgeving. Ter gelegenheid van deze zomerse festiviteit werd Colombiaans kunstenaar Ʃn buurtbewoner van Strombeek Juan Pablo Plazas uitgenodigd om een artistiek project te maken dat ook erna kan verder leven in de publieke ruimte.
De kunstenaar werd geĆÆnspireerd door het recente verleden van Strombeek als een levendig modedistrict net buiten Brussel. Verschillende gebouwen in de straten rondom het cultuurcentrum dragen hiervan nog steeds de sporen. De postmoderne architectuur uit de jaren ā90 en hun gevels bekleed met slogans zoals āIFG mode center Strombeek" rondom het cultuurcentrum getuigen van deze fascinerende, maar minder bekende historiek. Sommige van deze gebouwen zijn momenteel nog in gebruik, maar net zoals het pand waarin Plazasā studio huist, worden ze uiteindelijk allemaal langzaam leeggehaald.
āAls kunstenaar voelde ik me meteen geneigd om een kunstwerk te maken over de fantastische onverwachte ontmoeting met het gebouw waar mijn studio zich bevindt. Het maakte ooit deel uit van de langzaam verdwijnende identiteit van deze buurt. Ik zou mezelf niet als een fashionista beschouwen. Terwijl ik erg geĆÆnteresseerd ben in de manier waarop kleding ons definieert en tegelijkertijd zelf wordt gedefinieerd door een bepaalde reeks sociale en culturele omstandigheden.ā
Plazas, die een achtergrond geniet als antropoloog, is vooral geĆÆnteresseerd in de raakvlakken tussen hoe de plek vroeger was, hoe deze verandert en hoe zich verhoudt tot hoe deze nu is. Is er nog iets overgebleven van die tijd dat Strombeek een modewijk was? Is er iemand van de oudere generatie in deze buurt die zich die tijd nog herinnert? Hoe zou het perspectief van de huidige bewoners van Strombeek veranderen als ze hiervan op de hoogte zouden zijn?
Biografie
Juan Pablo Plazas (°1987, BogotÔ, Colombia) is een kunstenaar die sinds 2012 in Brussel, België, woont. Hij omschrijft zijn activiteiten als een soort toevallige etnografie die zich openbaart door middel van een kunstpraktijk. Dit betekent dat hij voortdurend op zoek is naar het onverwachte, in het ogenschijnlijk voor de hand liggende, de flagrante zekerheid van het verkeerd begrepen en de verkeerde antwoorden op vragen die niemand ooit stelt. Hij voelt zich vooral aangetrokken tot toevalligheden, die hij beschouwt als de rode draad in elk project dat hij doet, als het enige bewijs dat iets deze wereld bij elkaar houdt. Hij is zich er terdege van bewust dat toevalligheden bestaan uit ontmoetingen, onverwachte betekenisvolle ontmoetingen. Om gebruik te kunnen maken van toevalligheden, bedenkt hij strategieën om zich daarvoor open te stellen. Hij gebruikt dezelfde strategieën om sculpturen, performances, installaties, video's, audiowerken, foto's, tekeningen of welk ander medium dan ook te maken, afhankelijk van de omstandigheden van een project. Zijn doel is om de poëtische aard van plaatsen, situaties of contexten te begrijpen, dingen die zo subtiel en fragiel zijn dat ze als feiten kunnen worden gezien, verklaard en behandeld.
In 2011 studeerde Juan Pablo Plazas af in antropologie en kunst aan de Universidad de los Andes in Colombia. In 2013 voltooide hij zijn masteropleiding aan de LUCA School of Arts in Brussel. Zijn werk werd tentoongesteld in het SMAK in Gent, BelgiĆ« (2017), de Mieke van Schaijk Galerie in 's-Hertogenbosch, Nederland (2018), La Centrale, Brussel (2021 ā 2022), CAC, Vilnius (2020) en Chauffeur Gallery in Sydney, AustraliĆ« (2024), Roger Raveelmuseum en Kunsthal Mechelen (2024). In 2021 was hij resident in het Frans Masereel Centrum. Van 2021 tot 2022 was hij resident bij Hisk in Gent, BelgiĆ«, en in 2023 resident bij Lunga School in Seyưisfjƶrưur, IJsland.
Het resultaat dat op Strombeach wordt getoond is een soort artistieke, (multi-)functionele catwalk. Het refereert niet enkel aan het modekarakter van Strombeek, maar dient ook als een gebruiksobject dat een dialoog in de buurt op gang kan brengen, een uitnodigend platform om deze vragen uit eerste hand te ervaren. Op de catwalk kunnen snel en eenvoudig uitspraken openbaar worden gemaakt en ideeĆ«n ter discussie worden gesteld zonder dat er woorden aan te pas komen. Plazas nodigt passanten en bezoekers uit om zijn kunstwerk naar eigen wens te gebruiken. Het kan dienst doen als tafel om een pint te drinken, ga erop liggen om even te relaxen, gebruik het als āspeakersā corner,ā of laat de kleinsten erop los en omtoveren tot speelplatform of renbaan. Alles mag en kan!
Het kunstwerk beweegt zich moeiteloos tussen sculptuur, architectuur en theater. De titel āEstoy muy Felix en Strombeekā bevat een woordspeling die eveneens balanceert tussen Felix en FĆ©liz. Met deze slogan wijst Plazas op het feit dat hij zich zeer gelukkig voelt in Strombeek. Het onderstreept ook zijn fascinatie voor Felix Gonzalez Torres, de Cubaanse kunstenaar die in de jaren ā90 wereldberoemd werd vanwege zijn speelse, vaak participatieve sociaal-geĆ«ngageerde installaties. De gloeilampen en hemelsblauwe kleur vormen zo een duidelijke knipoog naar Torres bekende dansplatform "Untitled" (Go-Go Dancing Platform) uit 1991, terwijl de catwalk en constructie ode brengen aan Jeremy Dellers modeshowproject What is the City but the People? (2017) en de radicale ontwerpprojecten uit de jaren ā60 en ā70 van het Italiaanse collectief Superstudio.
Comme le veut la tradition, à la fin du mois d'août, la place du centre-ville se transforme temporairement en « Strombeach ». Une plage animée par de nombreuses activités organisées pour et par les habitants enthousiastes de Strombeek et des environs, ainsi que par diverses associations locales. Pour marquer cette fête estivale, l'artiste colombien Juan Pablo Plazas, qui réside à Strombeek, a été invité à créer un projet artistique qui continuera à vivre dans l'espace public après l'événement.
L'artiste s'est inspiré du passé récent de Strombeek, qui était autrefois un quartier animé de la mode situé juste à l'extérieur de Bruxelles. Plusieurs bâtiments dans les rues entourant le centre culturel portent encore les traces de cette histoire. L'architecture postmoderne des années 1990 et les façades couvertes de slogans tels que « IFG mode center Strombeek » autour du centre culturel témoignent de cette histoire fascinante mais méconnue. Certains de ces bâtiments sont encore utilisés aujourd'hui, mais comme celui qui abrite l'atelier de Plazas, ils se vident peu à peu.
Ā« En tant qu'artiste, j'ai immĆ©diatement Ć©tĆ© tentĆ© de rĆ©aliser une Åuvre sur la fabuleuse rencontre inattendue avec le bĆ¢timent où se trouve mon atelier. Il faisait autrefois partie de l'identitĆ© de ce quartier qui disparaĆ®t peu Ć peu. Je ne me considĆØre pas comme un passionnĆ© de mode, mĆŖme si je m'intĆ©resse beaucoup Ć la faƧon dont les vĆŖtements nous dĆ©finissent et sont eux-mĆŖmes dĆ©finis par un ensemble particulier de circonstances sociales et culturelles. Ā»
Plazas, qui a une formation en anthropologie, s'intéresse particulièrement aux intersections entre ce qu'était le lieu, ce qu'il est en train de devenir et ce qu'il est aujourd'hui. Reste-t-il quelque chose de l'époque où Strombeek était un quartier de la mode ? Y a-t-il encore des personnes âgées dans ce quartier qui se souviennent de cette époque ? Comment le regard des habitants actuels de Strombeek changerait-il s'ils en avaient conscience ?
Biographie
Juan Pablo Plazas (né en 1987 à BogotÔ, Colombie) est un artiste basé à Bruxelles, en Belgique, depuis 2012. Il décrit ses activités comme une sorte d'ethnographie fortuite qui se dévoile à travers les manières d'une pratique artistique. Cela signifie qu'il est constamment à la recherche de l'inattendu dans l'apparence évidente, de la certitude flagrante de l'incompris et des mauvaises réponses aux questions que personne ne pose jamais. Il est particulièrement attiré par les coïncidences, qu'il considère comme le fil conducteur de tous ses projets, comme la seule preuve que quelque chose relie ce monde. Il est bien conscient que les coïncidences sont faites de rencontres, de rencontres inattendues et significatives. Pour pouvoir exploiter les coïncidences, il élabore des stratégies qui lui permettent de s'y rendre disponible. Il utilise ces mêmes stratégies pour créer des sculptures, des performances, des installations, des vidéos, des pièces audio, des photographies, des dessins ou tout autre support exigé par les circonstances d'un projet. Son objectif est de comprendre la nature poétique des lieux, des situations ou des contextes, des choses suffisamment subtiles et fragiles pour être perçues, déclarées et traitées comme des faits.
En 2011, Juan Pablo Plazas a obtenu un diplÓme en anthropologie et en art à l'Université des Andes en Colombie. En 2013, il a obtenu un master à la LUCA School of Arts de Bruxelles. Son travail a été exposé au SMAK, Gand, Belgique (2017), à la Mieke van Schaijk Galerie, 's-Hertogenbosch, Pays-Bas (2018), à La Centrale, Bruxelles (2021-2022), au CAC, Vilnius (2020) et à la Chauffeur Gallery à Sydney, Australie (2024), au Musée Roger Raveel et au Kunsthal Mechelen (2024). La Centrale, Bruxelles (2021-2022), au CAC, Vilnius (2020) et à la Chauffeur Gallery à Sydney, Australie (2024), au Musée Roger Raveel et au Kunsthal Mechelen (2024). En 2021, il a été résident au Frans Masereel Centrum. De 2021 à 2022, il a été résident à Hisk, Gand, Belgique, et en 2023, résident à la Lunga School à Seyðisfjörður, Islande.
Le rĆ©sultat, qui sera exposĆ© Ć Strombeach cet Ć©tĆ©, est une sorte de podium artistique (multi)fonctionnel. Il fait non seulement rĆ©fĆ©rence au caractĆØre mode de Strombeek, mais sert Ć©galement d'objet fonctionnel susceptible de stimuler le dialogue dans le quartier, une plateforme accueillante pour dĆ©couvrir ces questions par soi-mĆŖme. Sur le podium, il est possible de faire rapidement et facilement passer des messages et de discuter d'idĆ©es sans avoir besoin de mots. Plazas invite les passants et les visiteurs Ć utiliser son Åuvre comme ils le souhaitent. Elle peut servir de table pour boire une biĆØre, s'allonger pour se dĆ©tendre, faire office de Ā« coin des orateurs Ā» ou laisser les plus petits s'amuser et la transformer en plateforme de jeu ou en piste de course. Tout est permis !
La construction oscille avec aisance entre sculpture, architecture et théâtre. Le titre Ā« Estoy muy Felix en Strombeek Ā» contient un jeu de mots qui fait Ć©galement rĆ©fĆ©rence Ć Felix et FĆ©liz. Avec ce slogan, Plazas souligne le fait qu'il se sent trĆØs heureux Ć Strombeek. Il souligne Ć©galement sa fascination pour Felix Gonzalez Torres, l'artiste cubain qui s'est rendu cĆ©lĆØbre dans le monde entier dans les annĆ©es 1990 pour ses installations ludiques, souvent participatives et engagĆ©es socialement. Les ampoules Ć©lectriques et la couleur bleu ciel sont un clin d'Åil Ć©vident Ć la cĆ©lĆØbre plateforme de danse de Torres Ā« Untitled Ā» (Go-Go Dancing Platform) de 1991, tandis que sa construction rend hommage au projet de dĆ©filĆ© de mode de Jeremy Deller What is the City but the People? (2017) et aux projets de design radical des annĆ©es 1960 et 1970 du collectif italien Superstudio.
As is tradition, at the end of August, the town square is temporarily transformed into āStrombeach.ā A beach full of activities organized for and by enthusiastic local residents and various associations from Strombeek and the wider area. To mark this summer celebration, Colombian artist and Strombeek resident Juan Pablo Plazas was invited to create an artistic project that can continue to live on in the public space after the event.
The artist was inspired by Strombeek's recent past as a vibrant fashion district just outside Brussels. Several buildings in the streets surrounding the cultural center still bear traces of this history. The postmodern architecture from the 1990s and their facades covered with slogans such as āIFG mode center Strombeekā around the cultural center bear witness to this fascinating but lesser-known history. Some of these buildings are still in use today, but like the building that houses Plazas' studio, they are all slowly being emptied.
āAs an artist I immediately felt tempted to do an artwork about the fabulous unexpected encounter with the building where my studio is located. It used to be part of this neighbourhoodās slowly disappearing identity. I wouldnāt consider myself a fashionista, although Iām very interested in the way clothes define us and at the same time are themselves defined by a particular set of social and cultural circumstances.ā
Plazas, who has a background in anthropology, is particularly interested in the intersections between how the place used to be, how it is changing, and how it relates to how it is now. Is there anything left of the time when Strombeek was a fashion district? Is there anyone from the older generation in this neighborhood who still remembers that time? How would the perspective of Strombeek's current residents change if they were aware of this?
Biography
Juan Pablo Plazas (b. 1987, BogotĆ”, Colombia) is an artist based in Brussels, Belgium since 2012. He describes his activities as a sort of fortuitous ethnography that unveils itself through the manners of an art practice. This means that heās constantly looking for the unexpected within the apparently obvious, the blatant certainty of the misunderstood and the wrong answers to the questions that no one ever asks. Heās especially attracted to coincidences, which he takes as the thread that guides any kind of project heās doing, as the only proof that something ties this world together. Heās well aware that coincidences are made of encounters, unexpected meaningful encounters. To be able to make use of coincidences, he creates strategies to make himself available to them. He uses the same strategies to build sculptures, performances, installations, videos, audio pieces, photographs, drawings or whatever other medium the circumstances of a project demands. His aim is to understand the poetic nature of places, situations or contexts, things that are thin and fragile enough to see, declare and treat as facts.
In 2011, Juan Pablo Plazas graduated in Anthropology and Art from the Universidad de los Andes in Colombia. In 2013, he graduated from the Masterās program at LUCA School of Arts in Brussels. His work has been shown at SMAK, Gent, Belgium (2017), Mieke van Schaijk Galerie, ās-Hertogenbosch, The Netherlands (2018), La Centrale, Brussels (2021 ā 2022), CAC, Vilnius (2020) and Chauffeur Gallery in Sydney, Australia (2024), Roger Raveel Museum and Kunsthal Mechelen (2024). In 2021, he was a resident at the Frans Masereel Centrum. From 2021 to 2022, he was a resident at Hisk, Gent, Belgium, and in 2023 a resident at Lunga School in Seyưisfjƶrưur, Iceland.
The result, which will be on display at Strombeach this summer, is a kind of artistic, (multi-)functional catwalk. It not only refers to the fashion character of Strombeek, but also serves as a functional object that can stimulate dialogue in the neighborhood, an inviting platform to experience these questions firsthand. On the catwalk, statements can be made public quickly and easily, and ideas can be discussed without the need for words. Plazas invites passers-by and visitors to use his artwork as they wish. It can serve as a table to drink a beer, lie down on it to relax, use it as a āspeakers' corner,ā or let the little ones loose and transform it into a play platform or running track. Anything goes!
The construction moves effortlessly between sculpture, architecture, and theater. The title āEstoy muy Felix en Strombeekā contains a play on words that also balances between Felix and FĆ©liz. With this slogan, Plazas points to the fact that he feels very happy in Strombeek. It also underscores his fascination with Felix Gonzalez Torres, the Cuban artist who became world famous in the 1990s for his playful, often participatory, and socially engaged installations. The light bulbs and sky-blue color are a clear nod to Torres' famous dance platform āUntitledā (Go-Go Dancing Platform) from 1991, while its construction pays homage to Jeremy Deller's fashion show project What is the City but the People? (2017) and the radical design projects of the 1960s and 1970s by the Italian collective Superstudio.
Ontdek meer