Open Source
Noah Latif Lamp
Data
Locatie
Studio S Cc StrombeekGemeenteplein 1
1853 Strombeek-Bever
Extra
Vernissage
18.02.22 | 18:00 - 21:00
Performance
do 31.03 en vr 01.04 | continu
voorplein Cc Strombeek
Als een kunstenaar die marihuanazaadjes heeft gestrooid op vruchtbare grond in Amsterdam, het portret van een cherubijnachtig kind met de titel Baby Hitler heeft geschilderd en zijn eigen huid heeft gebrandmerkt met een logo van zijn eigen naam voor een verrukt publiek als een performance, zijn politieke, culturele of sociale controverses Noah Latif Lamp niet vreemd. In feite zou je kunnen zeggen dat het de brandstof is die hem en zijn werk voortstuwt.
Het hele oeuvre van de Nederlandse kunstenaar Noah Latif Lamp (Ā°1990, Amsterdam, woont en werkt in Londen) wordt doordrongen met een ondertoon die de toestand van onze staat tegelijkertijd bevestigt en veroordeelt. Lamp, zelf een man van gemengde cultuur, ras en identiteit, lijkt het ideale medium waardoor wij onze eigen cultuur kunnen bekijken, want wat naar ons wordt teruggekaatst is tegelijkertijd vertrouwd, maar volstrekt onherkenbaar.
Dat is onder meer het geval met Lamps werk Open Source (2021) dat hier gepresenteerd wordt in Cc Strombeek. Het werk was vorig jaar te zien in zijn ophefmakende tentoonstelling Killing Time bij Praxis in Basel, Zwitserland. Het werk is een gebruiksklare NFT (non-fungible token, of niet-vervangbare of unieke jeton) die persoonlijke gegevens bevat die rechtstreeks door de kunstenaar werden verzameld. In zijn poging om zijn digitale identiteit terug te winnen, heeft Lamp letterlijk de controle over zijn elektronische gegevens overgenomen, en daarmee de macht teruggenomen van online bedrijven die deze gegevens anders zouden willen opslaan en verkopen aan de hoogste bieder. Lamp zegt dat hij gewoon "er de tussenpersoon tussenuit haalt" en tegelijkertijd zichzelf als een "digitale nudist" aan de wereld blootstelt, waardoor hij in feite een werk creƫert dat zowel qua concept als qua uitvoering tegelijk eenvoudig en complex is.
Hier worden wij geconfronteerd met de realiteit van ons digitale zelf en de dichotomie omtrent ons almaar technologischer bestaan. Modernisering geeft ons de kans om contacten te leggen, te leren en te evolueren, maar ontneemt ons ook bepaalde vrijheden waarvan wij vrijwillig afstand hebben gedaan. Zo geeft het digitale portret dat Lamp van zichzelf heeft gemaakt "iets vrij dat mensen normaal gesproken niet zouden vrijgeven, zonder te beseffen dat het al zo is". Het is een raadselachtige botsing tussen de wereld zoals hij is en de wereld zoals wij die zien, of we dat nu willen toegeven of niet.
Onze eigen perceptie van cultuur, identiteit en werkelijkheid is voortdurend aan verandering onderhevig. Wij wegen voortdurend de voordelen van persoonlijke en maatschappelijke veranderingen af tegen de nadelen die deze veranderingen onvermijdelijk met zich meebrengen. Open Source belicht de omvang van dit moderne enigma en confronteert de toeschouwer met zijn of haar eigen digitale sterfelijkheid.
En in het licht van alles wat we momenteel ervaren, met de opkomst van de blockchain, cryptocurrencies en NFT's, is er wellicht geen beter moment om onze eigen politieke, culturele en sociale normen in vraag te stellen, nu we voortdurend worden voortgestuwd door belangrijke en controversiƫle technologische veranderingen.
Ter gelegenheid van deze presentatie in Cc Strombeek, zal Noah Latif Lamp op 31.03 en 1.04 een nieuwe performance brengen: ruthless.
Culture, Technology and the Enigmatic: Noah Latif Lamp
Pers
"De Mosterd: Noah Latif" - Hart magazine
āUnieke combo van expoās CC Strombeek: Gratis bier, bewegend zeewier en eerste tentoonstelling met NFT-kunst in BelgiĆ«ā ā HLN
Lāartiste Noah Latif Lamp, qui a semĆ© des graines de marijuana sur un sol fertile Ć Amsterdam, a peint le portrait dāun enfant angĆ©lique en lāintitulant Baby Hitler et sāest tatouĆ© son nom au fer Ć marquer devant un public captivĆ© dans le cadre dāune performance, nāest pas Ć©tranger Ć la controverse politique, culturelle ou sociale. On pourrait mĆŖme dire que la controverse est le carburant qui les pousse en avant, lui et son travail.
Dāun bout Ć lāautre de son Åuvre, Lamp imprĆØgne son art dāun sous-texte qui confirme et dĆ©crie Ć la fois lāĆ©tat de notre Ćtat. Ćtant lui-mĆŖme dāune culture, dāune race et dāune identitĆ© mĆ©tissĆ©es, Lamp semble ĆŖtre le prisme idĆ©al Ć travers lequel observer notre propre sens de la culture, car ce qui nous est renvoyĆ© est Ć la fois familier et totalement mĆ©connaissable.
Cāest le cas de lāÅuvre Open Source (2021) de Lamp, rĆ©cemment intĆ©grĆ©e dans son exposition Killing Time (2021) et prĆ©sentĆ©e Ć la galerie Praxis lors dāArt Basel, en Suisse. LāÅuvre est un NFT prĆŖt Ć lāemploi comprenant des donnĆ©es personnelles collectĆ©es directement par lāartiste. DĆ©sireux de se rĆ©approprier son identitĆ© numĆ©rique, Lamp a littĆ©ralement pris le contrĆ“le de ses donnĆ©es Ć©lectroniques, reprenant le pouvoir aux entreprises en ligne qui, sans cela, seraient susceptibles de chercher Ć les stocker et Ć les vendre au plus offrant. Lamp sāemploie simplement, comme il le dit lui-mĆŖme, Ć Ā«āsupprimer les intermĆ©diairesāĀ», tout en sāexposant au monde Ć la maniĆØre dāun Ā«ānudiste numĆ©riqueāĀ». RĆ©sultat : une Åuvre Ć la fois simple et complexe dans son concept et son exĆ©cution.
Cāest lĆ que nous sommes confrontĆ©s Ć la rĆ©alitĆ© de notre moi numĆ©rique et Ć la dichotomie de notre existence de plus en plus technologique. Si la modernisation nous donne lāoccasion de nous connecter, dāapprendre et dāĆ©voluer, elle nous prive aussi de certaines libertĆ©s auxquelles nous avons volontairement renoncĆ©. DĆØs lors, le portrait numĆ©rique que Lamp a dressĆ© de lui-mĆŖme Ā«ādĆ©voile quelque chose que les gens ne dĆ©voileraient normalement pas, mais quelque chose dont ils ne savent pas quāil existe dĆ©jĆ āĀ». Il sāagit dāun choc Ć©nigmatique entre le monde tel quāil est et le monde tel que nous le voyons, que nous soyons prĆŖts Ć lāadmettre ou non.
Notre perception personnelle de la culture, de lāidentitĆ© et de la rĆ©alitĆ© Ć©volue constamment. Nous mettons continuellement en balance les avantages des changements personnels et sociĆ©taux et les inconvĆ©nients qui en dĆ©coulent inĆ©vitablement. Open Source met en lumiĆØre la profondeur de cette Ć©nigme moderne, en confrontant le spectateur Ć sa propre mortalitĆ© numĆ©rique.
Et, compte tenu de tout ce que nous vivons actuellement, dans le contexte de lāessor de la blockchain, des cryptomonnaies et des NFT, le moment est on ne peut mieux choisi pour remettre en question nos mÅurs politiques, culturelles et sociales alors que nous sommes propulsĆ©s, toujours en avant, par des changements technologiques majeurs et controversĆ©s.
Pers
āUnieke combo van expoās CC Strombeek: Gratis bier, bewegend zeewier en eerste tentoonstelling met NFT-kunst in BelgiĆ«ā ā HLN
As an artist who has spread marijuana seeds upon fertile ground in Amsterdam, painted the portrait of a cherubic infant entitled Baby Hitler and blistered his own skin with a branding iron containing a logo of his own name in front of a rapt audience as a performance piece, Noah Latif Lamp is no stranger to political, cultural or social controversy. In fact, one might argue itās the fuel that propels him and his work forward.
Throughout his oeuvre, Lamp imbues his art with a subtext that all at once confirms and decries the state of our state. A man mixed of culture, race and identity himself, Lamp appears the ideal vessel through which to view our own sense of culture, as what is reflected back to us is all at once familiar, yet wholly unrecognisable.
Such is the case with Lampās piece Open Source (2021), recently included with his exhibition Killing Time (2021) and displayed at Praxis during Art Basel in Switzerland. The work is a ready-made NFT comprising personal data collected directly by the artist. In his effort to reclaim his digital self, Lamp has literally taken control of his electronic data, taking the power back from online corporations who might otherwise seek to stockpile and sell it to the highest bidder. Lamp is simply, as he puts it, ācutting out the middle manā while simultaneously exposing himself as if a ādigital nudistā to the world, in effect creating a piece that is both simple and complex in its concept and its execution.
It is here we are confronted with the reality of our digital selves and the dichotomy regarding our increasingly-technological existence. While modernisation giveth us opportunities to connect and learn and evolve, it also taketh away certain freedoms that weāve willingly relinquished. Thus, the digital portrait that Lamp has created of himself āgives away something people wouldnāt normally give away, but something that people donāt realise is already out there.ā Itās an enigmatic clash of the world as it is and the world as we see it, whether weāre willing to admit it or not.
Our own perceptions of culture, identity and reality are ever-changing. Weāre constantly weighing the benefits of personal and societal change with the drawbacks that that change inevitably brings. Open Source highlights the depth of this modern enigma, forcing the viewer to come face to face with his own digital mortality.
And, given all that weāre currently experiencing, with the rise of the blockchain, cryptocurrencies and NFTs themselves, what better time to question our own political, cultural and social mores as we find ourselves being propelled, ever-forward, by significant and controversial technological change.
Pers
āUnieke combo van expoās CC Strombeek: Gratis bier, bewegend zeewier en eerste tentoonstelling met NFT-kunst in BelgiĆ«ā ā HLN