Ga verder naar de inhoud

pARTkoer DANS - 1e lj

Kostprijs kunsttraject: ā‚¬13/leerling voor de 4 modules verspreid doorheen het schooljaar 23-24

1. Voorstelling in het cultuurhuis

FOON rolschaatsen vierkant

FOON | Collectief dOFt

FOON is een dynamische, verrassende en speelse danstheatervoorstelling waar tekst, beweging, muziek, acrobatie en installatiewerk samenvloeien. Choreograaf Piet Van Dycke en theatermaker Jonas Vermeulen creƫren samen met drie fysieke spelers een poƫtische en visuele beleving voor iedereen vanaf 6 jaar over de (r)evolutie van ik-zij naar wij.

ā€œKan ik u verbinden?ā€ Meer dan 50 jaar geleden verbonden telefonistes aan kruissnelheid bellers met elkaar. Via een ingewikkeld systeem van kabels kwamen krakende gesprekken tot stand. Volgens de strenge telefoonetiquette mochten de schakeldames zelf niet lachen noch praten met elkaar. Terwijl ze de wereld met elkaar in contact brachten, was onderlinge communicatie ten strengste verboden. Deze spannende frictie vormt het uitgangspunt voor de nieuwe dOFt-voorstelling FOON.

In FOON volgen we drie telefonistes aan het schakelbord: kanaal in en uit, meer, sneller, zonder stop, nooit genoeg. De telefonistes leven in een fabrieksmatige wereld waarin ze telkens dezelfde handelingen herhalen. Hoe meer ze anderen connecteren, hoe meer ze zichzelf verliezen ā€¦ De (menselijke) machines raken oververhit en alles valt stil. De vrees voor stilte maakt plaats voor de kracht van verbinding.

Praktisch:

CREDITS:
Dans, spel
Jotka Bauwens, MichĆØle Even, Sarah Vingerhoets Choreografie Piet Van Dycke Tekst, regie Jonas Vermeulen Scenografie Erki De Vries

DATUM FOON:
di 27.02 om 13u30
in Cultuurcentrum Strombeek
(optievoorstellingen: op di 27.02 om 10u30 en op wo 28.02 om 13u30)

EXTRA:
Dans / theater / acrobatie
Max. 200 leerlingen
Duur: 50'

2. Bewegingsworkshop op school o.l.v. Passerelle

Passerelle is een artistieke jongerenwerking die hedendaagse dans inzet om kinderen en jongeren te inspireren. In deze workshop proeven de leerlingen van dans, beweging en performance. Danservaring is niet nodig, creativiteit en inlevingsvermogen zijn veel belangrijker!

3. Doe-Denk-Dingen

Een kaftje met 10 kaarten (1 per maand) met telkens drie opdrachten: een ā€˜doedingā€™ voor in de klas, een ā€˜doedingā€™ voor thuis en een ā€˜denkdingā€™. Korte, speelse activiteiten om ā€˜dansā€™ maandelijks een plek te geven in de klas en thuis. Dansante elementen staan hierbij centraal.

4. Kunstkoffer

Partner Bamm! maakte een kunstkoffer op maat, met een gedetailleerde handleiding, opdrachtfiches en inspirerende materialen om de opdrachten uit te voeren in/met je klas. Een instructievideo maakt je wegwijs. Open de koffer en verken op een speelse manier dans. Je kan als leerkracht zelf bepalen hoelang en hoe intens je met de koffer werkt door verschillende opdrachten te combineren of tussendoor korte prikkelende activiteiten te plannen. Elke koffer is opgebouwd rond een aantal specifieke kunsteducatieve thema's.
Thema's DANS: ritme - beweging - zwaartekracht - tempo - dynamiek.

Schrijf jouw klas in voor het pARTkoer traject rond DANS (1e leerjaar)