
The Golden Stool, or the story of Nana Yaa Asantewaa
Toneelhuis, LOD muziektheater, Gorges Ocloo
Data
Locatie
Schouwburg Cc StrombeekGemeenteplein 1
1853 Strombeek-Bever
Tickets
ā¬23 65+
ā¬10 -21/dagstudent
ā¬21 Vriendenprijs
ā¬22 Abo extra Westrand
Duur
1u40
Extra
in kader van PeriferiK, een samenwerking tussen Kaaitheater en drie cultuurhuizen in de periferie van de grootstad: Westrand, Cc Strombeek en CC De Factorij
plaatsen zijn ongenummerd
Met heel veel zorg geeft Gorges Ocloo een stem aan vergeten sterke vrouwen die weerwerk hebben gegeven en er ook een dure prijs voor hebben betaald.
i.h.k.v. PeriferiK
Ghana 1900. Een oude vrouw neemt de leiding in het verzet tegen de troepen van de Britse Monarch en houdt samen met de door haar opgerichte vrouwenbrigade een jaar lang stand in een gevecht om de Golden Stool, troon en trots van het Asantevolk in Ghana.
Al jaren worden de Asante afgeslacht voor hout, goud en cacao. De industriƫle revolutie in het verre Engeland vraagt om middelen, veel middelen, als een hongerig beest. Het opeisen van de Golden Stool door de Britse Monarch was voor Nana Yaa Asantewaa en haar vrouwen de druppel. De Golden Stool zou het land niet verlaten!
Nobulumko Mngxekeza-Nziramasanga (sopraan), Nonkululeko Nkwinti (mezzosopraan), Doris Bokongo Nkumu, Nathalie Bokongo Nkumu, Abena Biney Gloria, Titilayo Oliha, Saar-Niragire De Groof, Briana Stuart, MaĆÆmouna Badjie en Somalia Williamson zingen, spelen en dansen het verhaal van Nana Yaa Asantewaa en haar moedige strijd, op de tonen van beroemde ariaās uit het klassieke westerse operarepertoire - dat Gorges Ocloo zich voor de gelegenheid heeft toegeĆ«igend. HƤndel, Bizet, Sjostakovitsj, Verdi, Vivaldi, Beethoven, Orff,⦠ze passeren allemaal de revue. Met deze AfrOpera legt Gorges Ocloo zijn wortels bloot.
concept, regie, libretto, compositie, decor & kostuum Gorges Ocloo | sopraan Nobulumko Mngxekeza-Nziramasanga | mezzo-sopraan Nonkululeko Nkwinti | koor, dans & percussie Doris Bokongo Nkumu, Nathalie Bokongo Nkumu, Gloria Abena Biney, Titilayo Oliha, Saar-Niragire De Groof, Briana Stuart, MaĆÆmouna Badjie & Somalia Williamson | advies compositie koor & koormeester Joris Minten | co-libretto & dramaturgie Josse De Pauw | muzikaal advies Katherina Lindekens | regie-assistentie Chiara Monteverde | licht Pino Etz & Gilles Roosen | geluid Victor Hidaldo | videotechniek Wim Piqueur | video-opname Gorges Ocloo | audio-opname Isa Tubbax | productieleiding Eva De Wolf & Noor De Graaf | productie LOD muziektheater & Toneelhuis | coproductie Opera Ballet Vlaanderen & O. Festival Rotterdam
met de steun van enoa & the Creative Europe Programme en de tax shelter maatregel van de Belgische federale overheid | tax shelter partner Flanders tax shelter | met dank aan Lukas Vanhoutte, Naomi Lampariello, Peter King, Wilhelmina Donkoh, The Queen Mother of Ejisu, The Women Commission Office of the Koforidua Technical University


Pers
"Het westerse operarepertoire mengen met Afrikaanse percussie en beats? Daarvoor heb je een heerlijk onorthodoxe componist zoals Gorges Ocloo nodig. Muzikaal slaat hij in The Golden Stool ongeziene paden in."
Charlotte De Somviele, De Standaard ****, 28 april 2023
"Ocloo heeft elke centimeter van het podium gevuld met dans en elke kubieke meter lucht met geluid. Zoals Asantewaa/Mngxekeza-Nziramasanga verklaart terwijl ze de zaal in wijst: āThey always told us silence is golden.ā Maar stil zal het niet langer zijn. Alle registers worden opengetrokken in deze enthousiasmerende en charmante voorstelling die aan een uitspraak van Puertoricaanse rapper Residente herinnert: Met Ocloo ā[ā¦] eet je, zelfs als je geen honger hebt.ā
Paula RodrĆguez SardiƱas, Etcetera, 28 april 2023
"The Golden Stool, or the story of Nana Yaa Asantewaa is een ijzersterk statement waarbij operarepertoire wordt ingezet om Ʃindelijk eens andere, meer noodzakelijke en niet westers georiƫnteerde verhalen te vertellen."
Els Van Steenberghe, Knack Focus ***, 5 mei 2023
"Ze stampen met hun voeten en klappen in hun handen. En dan weerklinkt de onsterĀfelijke melodie van āHabanera, lāamour est un oiseau rebelleā uit Carmen van Georges Bizet. Een stem en percussie, meer is het niet. Maar wat klinkt het aanstekelijk."
Koen Van Boxem, De Tijd, 21 april 2023
"Ik ben zot van opera. De melodieĆ«n zijn prachtig. Maar vaak draait de orkesĀtratie om versieringen die alleen maar herhalingen zijn. Je kan ze net zo goed weglaten. Zo ben ik ariaās beginnen te bewerken tot nieuwe composities. Carmen dus, maar ook een stukje uit Rinaldo van Georg Friedrich HƤndel. En verder weg van opera: āOde an die Freudeā uit de negende symfonie van Ludwig van Beethoven, de beroemde wals āAn der schƶnen blauen Donauā van Johan Strauss en aan de andere kant van het spectrum Respect van Aretha Franklin."
Gorges Ocloo
Gorges Ocloo en Saar-Niragire De Groof te gast bij Heleen Debruyne. Over Gorges' reis naar Ghana, vergeten verhalen en muzikale keuzes.
Beluister het interview op Pompidou, Klara, 19 april 2023
Ontdek meer

Vaderlandloos
Jr.cE.sA.r, theater arsenaal & KVS

