RACHEL ROSE
The Baptism, 2022
Kostprijs: ā¬ 1.200 (exclusief verzendkosten, niet-ingelijst)
Oplage: 10 exemplaren + 2 AP
Materialen: digitale C-print op semi gloss papier, 28.4 x 42 cm
Deze editie werd uitgegeven naar aanleiding van de tentoonstelling Cave of Time (14.10 - 14.12.2022) van de Amerikaanse kunstenaar Rachel Rose in Cc Strombeek. Meer info over de expo vind je hier.
Price: ā¬ 1.200 (excluding shipping costs, unframed)
Edition: 10 editions + 2 AP
Medium: digital C-print on semi gloss paper, 28.4 x 42 cm
This edition is published on the occasion of the exhibition Cave of Time (14.10 - 14.12.2022) by American artist Rachel Rose at CC Strombeek. More info on the exhibition can be found here.
Ik fotografeerde een van mijn sculpturen, Loop (30 miljoen voor Christus), in de Abdij van Grimbergen. Ik plaatste het bovenop het altaar in het koor gewijd aan de heilige Norbertus van Gennep waar dopen worden uitgevoerd.
De Loop is samengesteld uit Ć©Ć©n materiaal, silica, in twee verschillende toestanden: glas en mineraal. Rotsen vormen zich in de loop van miljoenen jaren. Verpulverd gesteente wordt zand. Zand dat verhit en geblazen wordt, stolt onmiddellijk en wordt glas. Samen, in de Loop, ontmoeten geblazen glas en rots elkaar en worden Ć©Ć©n. De ontmoeting van de twee materialen verbeeldt een moment van wording - de cel wordt embryo, het embryo wordt een lichaam door een reeks zeer kleine, maar radicale ontwikkelingen binnen Ć©Ć©n spectrum van materiaal. De foto verbeeldt deze herdenking van transformatie van materiaal binnen een architectuur die spiritueel aan hetzelfde is gewijd.
Het rotselement van dit werk is een Gogotte: een miljoenen jaren oude, natuurlijk gevormde zandsteen, bestaande uit kleine stukjes kwarts bijeengehouden door calciumcarbonaat. De mooiste exemplaren worden gevonden in Fontainebleau, Frankrijk, bekend om zijn uiterst fijnkorrelige, porseleinachtige zand. Elk van deze natuurlijke mineralogische kunstwerken neemt unieke vormen aan. Gogottes waren een grote inspiratiebron voor de surrealisten, kunstenaars als Jean Arp, Louise Bourgeois en Henry Moore, en spraken tot de verbeelding van enkele van de machtigste aristocraten van Europa. Lodewijk XIV "de Zonnekoning" was er zo door verleid dat hij talrijke exemplaren liet opgraven om de tuinen van het paleis van Versailles te versieren.
Tekst door Rachel Rose
I photographed one of my sculptures, Loop (30 million BC), in the Grimbergen Abbey. I placed it on top of the altar in the choir dedicated to Saint Norbertus van Gennep where baptisms are performed.
The Loop is composed of one material, silica, in two different states: glass and mineral. Rocks form over millions of years. Rock pulverised becomes sand. Sand heated and blown sets instantaneously and becomes glass. Together, in the Loop, blown glass and rock meet and become one. The meeting of the two materials image a moment of becoming - the cell becomes embryo, the embryo becomes a body through a series of micro, but radical developments within one spectrum of material. The photograph images this memorialization of transformation of material within an architecture devoted spiritually to the same thing.
The rock element of this work is a Gogotte: a millions of years-old, naturally formed sandstone, consisting of tiny fragments of quartz held together by calcium carbonate. The finest specimens are found in Fontainebleau, France, known for its extremely fine-grained, porcelain-like sand. Each of these natural mineralogical works of art takes on unique forms. Gogottes were a great inspiration for the surrealists, artists such as Jean Arp, Louise Bourgeois and Henry Moore, and captured the imagination of some of the most powerful aristocrats in Europe. Louis XIV "the Sun King" was so seduced by them that he had numerous specimens dug up to decorate the gardens of the Palace of Versailles.
Text by Rachel Rose