
La Speranza
Lore Binon / Alon Sariel / Die Kƶlner Akademie
Data
Locatie
Abdijkerk GrimbergenKerkplein 1
1850 Grimbergen
Tickets
ā¬21 65+
ā¬10 -21/dagstudent
ā¬19 Vriendenprijs
ā¬5 Concertpas
Mandolinist (en Opus Klassik-winnaar) Alon Sariel en sopraan Lore Binon verkennen samen met Die Kƶlner Akademie (o.l.v. Michael Alexander Willens) de 18e-eeuwse Italiaanse āopera seriaā. Ariaās van Albinoni, Handel, Leo, Steffani en meer worden afgewisseld met zelden gehoorde mandoline concertoās van Hasse, Barbella, Vivaldi.
Programma
- Antonio Vivaldi ā Sinfonia RV 725 uit: L'Olimpiade (1734, Venezia)
- Tomaso Albinoni - āDopo i nembi e le procelleā uit: āEracleaā (1705, Genova)
- Johann Adolph Hasse ā Mandolin Concerto Op. 3, no. XI (1741, Napoli)
- Leonardo Leo - āPiù non si trovanoā uit: LāOlimpiade (1737, Napoli)
- Antonio Lotti - āLascia che nel suo visoā uit: āTeofaneā (1719, Dresden)
- Emanuele Barbella - Mandolin Concerto (c. 1740, Napoli)
- Tomaso Albinoni - āNon a colpa dal mio beneā uit: āCiroā (1710, Venezia)
- Agostino Steffani - āTeco resti la speranzaā uit: Tassilone (1709, Düsseldorf)
- Francesco Bartolomeo Conti - āFinche speraā uit: āAstartoā (1718, Wien)

Die Kƶlner Akademie onder leiding van Michael Alexander Willens, mandolinist Alon Sariel en sopraan Lore Binon verkennen met hun nieuwe programma La Speranza het geboorteland van de opera. Meer bepaald de Italiaanse opera seria met een mythisch of historisch onderwerp, zoals die gedurende de 18e eeuw in de Europese hoftheaters werd opgevoerd Ʃn door Europese hoven en steden werd geadoreerd: ciao Italia!
Met Georg Friedrich Händel werd de serieuze opera ook in Engeland gevestigd en zou deze import op het eiland nog heel lang als ideaal blijven bestaan. Tenminste, vergeleken met de opera buffa. Dure toneelproducties, een competitie tussen absolute sterzangers en allegorische of mythologisch geïnspireerde thema's - die het ID van de toenmalige heersende aristocratie voedden - zijn dé sleutelwoorden die we associëren met het voortdurend bekampen van de beste operacomponisten onderling. De briljante componisten Händel, Steffani, Hasse en diens fabuleuze echtgenote Faustina Bordoni, de beroemde sopraan, waren dé trekpleisters aan het Hof van Dresden en vormen vandaag de ziel doorheen dit programma.
Lore Binon charmeert met haar lyrische sopraanstem. Met geselecteerde aria's uit Tomaso Albinoniās Ciro, HƤndels Giulio Cesare, Leo's L'Olimpiade, Steffani's Tassilone, Caldara en Vivaldi beweegt ze zich moeiteloos door de sentimenten en coloraturen van de barokke heldinnen. De jonge sopraan behoort tot de nieuwe internationale zangelite.
In de andere hoofdrol wordt in ƩƩn adem de wereldvermaarde mandolinespeler en OPUS KLASSIK-winnaar Alon Sariel genoemd. Hij beheerst virtuoos elke stijl en periode. Zelden gehoorde mandolineconcerten van Emanuele Barbella, Johann Adolph Hasse en Giovanni Paisiello staan haarfijn ingepland zonder te vrezen voor Vivaldiās beroemde mandoline composities die vol verfijning en met oog voor melodie worden neergezet.
Die Kölner Akademie neemt je steeds weer mee op een reis doorheen klassiek vol expressie, virtuositeit en detail. Het kamerorkest interpreteert componisten en hun originele creaties aan de hand van historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk en het juiste aantal uitvoerders per stuk; van barok tot hedendaagse muziek, het breed scala gaat haar doel niet voorbij! Die Kölner Akademie onder artistieke leiding van internationaal vermaarde dirigent Michael Alexander Willens werd bekroond met talrijke prijzen.
Credits
Lore Binon, sopraan | Alon Sariel, barok mandoline | Die Kƶlner Akademie o.l.v. Michael Alexander Willens
Meer weten?
Davidsfonds organiseert een cursus 'Opera uit het land van de opera: Italiƫ als bakermat', door Johan Uytterschaut op wo 1, 8, 15.02 en 1.03, van 14u tot 16u.
Ontdek meer

Suite X
Bram Stadhouder & Baroque Orchestration X

Arts Nouveaux
Florestan Bataillie / Kurt Bertels / Desguin Strijkkwartet
