Vernissage: Feed Me, Kiss Me, Need Me
Tschabalala Self
Data
Locatie
Exporuimte Cc StrombeekGemeenteplein 1
1853 Strombeek-Bever
Dit najaar brengt Cc Strombeek de eerste solotentoonstelling in België van de Amerikaanse kunstenaar Tschabalala Self (°1990, Harlem, woont en werkt in New York).
Self gebruikt specifieke schilderkundige gebaren om eigentijdse opvattingen over ras, gender en seksualiteit in vraag te stellen. De kunstenaar ontleent haar thema’s vooral aan haar eigen ervaringen. Met haar artistieke praktijk wil ze bijdragen aan een nieuwe en urgente retoriek rond identiteiten en mensen van kleur. Self, die was aangedaan door de vele manieren van seksualisering van vrouwen, begon al tijdens haar studies de objectivering van zwarte vrouwen aan te kaarten, meer specifiek via referenties naar popcultuur en media. Doorheen de jaren, begon ze haar eigen identiteit als zwarte vrouw te gebruiken als een inspiratiebron door zowel te verwijzen naar de hedendaagse maatschappij als naar de Afro-Amerikaans erfenis. "Het is de ruimte die ik in de wereld inneem, dat is het lichaam waar ik vandaan kom. Het is wie ik ben en wie mijn moeder was. Hoe oprechter je een verhaal kunt verwoorden, hoe meer mensen er toegang toe hebben," legt Self uit.
Ze is vooral bekend om haar kleurrijke, collageachtige schilderijen van overwegend zwarte figuren op groot formaat. Hun lichamen zijn sterk geprononceerd qua vorm, gedaante en silhouet. Meer recent heeft Self zich ook toegelegd op samenwerkingen op vlak van sculptuur, performance en mode. De tentoonstelling in Cc Strombeek laat deze laatste ontwikkelingen zien. Centraal in de expo staat het werk Sounding Board, een experimentele video-installatie die de documentatie toont van Selfs eerste live performance die in première ging in 2021 op de Performa Biënnale in New York. De titel van de tentoonstelling, Feed Me, Kiss Me, Need Me (Voed Me, Kus Me, Heb Me Nodig) is ontleend aan het bijbehorende script.
In tegenstelling tot eerder werk waarin grootstedelijke omgevingen de achtergrond vormden voor de personages, focust deze tentoonstelling op huiselijkheid, het huis en performance. Self is in het bijzonder geïnteresseerd in de dualiteit van de private omgeving als een emotioneel en sociaal geladen plaats. "Het huis heeft twee realiteiten," zegt ze. "Een gewenste realiteit - een plek van comfort, innerlijkheid en ware zelfexpressie en een alternatieve realiteit - een plek vol verwachtingen, waar mensen verwacht worden om rollen aan te nemen die door de buitenwereld zijn geconstrueerd."
Beeld: Tschabalala Self, Performa, 2021 (Foto: Walter Wlodarczyk).
Cet automne, le CC Strombeek présente la première exposition personnelle en Belgique de l'artiste américain Tschabalala Self (née en 1990 à Harlem, vit et travaille à New York).
Self utilise des gestes picturaux spécifiques pour remettre en question les notions contemporaines de race, de genre et de sexualité. L’artiste puise essentiellement ses thèmes dans ses expériences personnelles. Par sa pratique artistique, elle entend contribuer à une rhétorique nouvelle et urgente axée sur les identités et les personnes de couleur. Self, qui a été touchée par les nombreuses manières de sexualiser les femmes, a commencé dès ses études à s’intéresser à l’objectivation des femmes noires via des références à la culture pop et aux médias. Au fil des ans, elle s’est mise à se concentrer sur sa propre identité de femme noire, en faisant à la fois référence à la société contemporaine et à l’héritage afro-américain. « Il s’agit de la place que j’occupe dans le monde, du corps d’où je viens. Il s’agit de qui je suis et de qui était ma mère. Plus vous vous montrez sincère dans votre récit, plus les gens y ont accès », explique Self.
Elle est surtout connue pour ses peintures originales, semblables à des collages, représentant des figures féminines majoritairement noires en grand format. Plus récemment, Self s’est aussi tournée vers la sculpture, le théâtre et la mode. L’exposition proposée au centre culturel de Strombeek reflète cette réorientation. L’exposition s’articule autour d’une œuvre centrale : Sounding Board, une installation vidéo expérimentale qui montre un enregistrement de la première performance en direct de Self, dont la première a eu lieu en 2021 à la biennale Performa de New York. Le titre de l’exposition, « Feed Me, Kiss Me, Need Me » (nourris-moi, embrasse-moi, aie besoin de moi), est emprunté au scénario afférent. Contrairement aux travaux antérieurs, qui représentaient les personnages dans des décors urbains, cette exposition se recentre sur l’intimité, le foyer et la performance. Self s’intéresse particulièrement à la dualité de l’environnement privé en tant que lieu à forte charge émotionnelle et sociale. « La maison recèle deux réalités », explique-t-elle. « Une réalité désirée : un lieu de confort, d’intériorité et de véritable expression de soi. En fait, la maison est un lieu plein d’attentes, où les gens doivent jouer des rôles. »
Image: Tschabalala Self, Performa, 2021 (Photo: Walter Wlodarczyk).
This fall, CC Strombeek presents the first solo exhibition in Belgium by American artist Tschabalala Self (b. 1990, Harlem, lives and works in New York).
Self utilises specific painterly gestures to challenge contemporary notions of race, gender and sexuality. The artist derives her themes mainly from her lived experience. Through her artistic practice, she aims to contribute to a new and urgent rhetoric on identities and people of colour. Early on in her studies, Self, who was appalled by the many ways in which women were sexualised, began to address the objectification of black women specifically through references to pop culture and media. Over the years, she began to use her own identity as a black woman as a means of inspiration by referencing both contemporary society and Black-American heritage. “It is the space I occupy in the world, that is the body I came from. It is who I am and who my mother was. The more sincere a story you can articulate, the more people have access to it,” Self explains.
She is best known for her colourful, collage-like paintings of predominantly black figures in large format. Their bodies are strongly pronounced in terms of form, shape and silhouette. More recently, Self has also turned to sculpture, performance and fashion collaborations. The exhibition at CC Strombeek showcases these latest developments. Central to the exhibition is the work Sounding Board, an experimental video installation showcasing the documentation of Self's first live performance that premiered in 2021 at the Performa Biennial in New York. The title of the exhibition, Feed Me, Kiss Me, Need Me, is taken from the accompanying script.
Unlike earlier work in which metropolitan environments constituted the backdrop for the characters, this exhibition focuses on homeliness, the family home and performance. Self is particularly interested in the dual nature of the private environment as an emotionally and socially charged locus. "The house has two realities," she states. "A desired reality — a place of comfort, inwardness and true self-expression, and an alternative reality— a place full of expectations, where people are required to assume roles constructed by the outside world."
Image: Tschabalala Self, Performa, 2021 (Photo: Walter Wlodarczyk).