Podium 2019-2020 Podium Theater


VOORSTELLING IN WESTRAND DILBEEK
Deze voorstelling vindt plaats in Westrand Dilbeek, de losse ticketverkoop verloopt verder via hun website bij het klikken op ‘tickets’. Op deze manier heb je de mogelijkheid zelf een stoel in hun zaal te kiezen. Jouw Abo extra-code geldt ook in Westrand Dilbeek voor de aankoop van extra losse tickets voor theater.

In 'True Copy' laat BERLIN in haar kenmerkende stijl verschillende werelden en realiteiten op het podium samenvloeien. Samen met haar hoofdpersonage legt ze de vinger op enkele pijnpunten binnen de kunstwereld, maar toont ze ook het universele verhaal van één man die zich staande tracht te houden binnen een web van leugens. Of zijn het variaties op de waarheid?

Op 6 mei 1994 vallen de gendarmes binnen op het Franse landgoed van Geert Jan Jansen. Ze stoten er op meer dan 1600 werken van grootmeesters als Picasso, Dalí, Appel, Matisse en Hockney. Het merendeel ervan blijkt geschilderd door hemzelf. Hij weet gedurende meer dan twintig jaar de kunstwereld op te lichten. Hij doet dit zo overtuigend dat Picasso en Appel nietsvermoedend echtheidscertificaten uitschrijven bij werk dat hij maakt. "Ik ben geen oplichter, ik ben een verlichter", zegt hij er zelf over. "Ik denk dat ik hen best wat werk uit handen heb genomen."

Vandaag hangen er in musea wereldwijd nog steeds werken waarvan niemand vermoedt dat ze eigenlijk van Geert Jan komen. Een spellingsfout in een certificaat dat hij uitschrijft bij een werk 'in de stijl van' Chagall doet hem uiteindelijk de das om.

Na 'Perhaps All The Dragons', waarin Geert Jan opduikt als een van de dertig verhalenvertellers, staat hij in 'True Copy' centraal.

BERLIN toont het interne radarwerk van een complexe man, als handleiding om – onder andere – de hypocrisie binnen de kunstwereld bloot te leggen. Welke waarde heeft de waarheid nog? En is het soms niet verfrissender om mee te kunnen gaan in een mooi vormgegeven leugen?


"Een van de meest verrassende voorstellingen van het jaar komt van theatergroep BERLIN. In True Copy voeren zij de Nederlandse meestervervalser Geert Jan Jansen ten tonele. Vrank en vrij vertelt hij hoe hij jarenlang de kunstwereld in het ootje nam door schilderijen te kopiëren in de stijl van de twintigste-eeuwse meesters en die dan voor grof geld te verkopen. Voor wie niet thuis is in de kunstpiraterij, is deze theatrale biografie een ware eye-opener. Eentje die de kunstwereld, met haar obsessie voor originaliteit en winstbejag, bovendien genadeloos in zijn hemd zet door haar grote medeplichtigheid aan al deze mechanismen bloot te leggen.
Tegelijk is True Copy veel meer dan interessant docutheater. BERLIN gebruikt het verhaal van Jansen voor een slimme, geestige en secuur uitgewerkte bespiegeling over echt en nep, over realiteit en fictie, over wantrouwen en geloven. Het motto van Jansen was immers: ‘Het doet er niet toe of iets echt is of niet, zolang het maar van goede kwaliteit is.’ Net zo speelt True Copy op het niveau van de voorstelling een spannend spel met het publiek: in hoeverre kunnen we alles geloven wat Jansen hier vertelt, of worden we er ingeluisd door BERLIN?
Te veel prijsgeven zou het plezier verknallen – al kunnen we wel zeggen dat True Copy zich ontpopt tot een ware thriller. Die zelfs nog een staartje kreeg na de première, toen bleek dat het schilderij dat verstopt lag in een Roemeens bos geen echte Picasso was, maar een hoax van BERLIN, waarmee de theatergroep zelfs even de wereldpers haalde. Consequent doorgedacht tot de uiterste grens, deze voorstelling!"
- uit het juryrapport van Het Theaterfestival 2019


Concept, regie: BERLIN (Bart Baele & Yves Degryse)
Met: Geert Jan Jansen
Assistent: Luk Sponselee
Camera: BERLIN, Geert De Vleesschauwer, Jessica Ridderhof, Dirk Bosmans
Montage: BERLIN, Geert De Vleesschauwer & Fien Leysen
Scenografie: Manu Siebens, Ina Peeters, BERLIN
Compositie muziek en mixing: Peter Van Laerhoven
Live mixing: Arnold Bastiaanse / Hans De Prins
Piano: Govaart Haché
Cello: Katelijn Van Kerckhoven


Gerelateerde events