Podium 2019-2020 Podium Theater


Wat als je er nu eens gewoon mee zou stoppen? Je werk, het geregelde leven, dat waar je goed in bent, wat je bepaalt. Je moet je leven veranderen, fluistert iets jou in. En je luistert, deze keer wel, omdat je, als in een visioen, ziet wie je had moeten zijn. Dus stop je. Je laat alles vallen, jezelf incluis, in dat zwarte gat.

Er is iets fascinerends aan mensen die ‘eruit’ stappen, die ‘ermee’ stoppen. De rat die ontsnapt uit de ratrace, de dromers die hutten bouwen in het bos, de schrijvers die zichzelf in de kantlijn plaatsen.
Het zijn verzakers. Wij houden van dat woord, ‘verzaken’: het maakt van iets-niet-doen een daad, tragisch én heroïsch. Het is namelijk buitengewoon moeilijk ​om niets te doen, in een wereld die teert op hyperactiviteit, waarin je ‘elke kans moet grijpen’, op elke rijdende trein moet springen, en even snel moet trachten te rennen als de wereld voortdendert. Stilstaan in de stroom vergt het vermogen om weerstand te leveren, tegendruk uit te oefenen. Stilstand kan een vorm van opstand zijn. Of is dat slechts het romantische verhaal dat we onszelf vertellen, om onszelf te behoeden voor daadkracht?

In ‘The Big Drop-Out’​ stellen we ons de vraag waarom die droom zo verleidelijk is: de hut in het woud, het verlangen naar een eiland, naar afzondering, ver weg van de drukte, de moderniteit en de menigte. Is stoppen een zwaktebod of een verzetsdaad? Kan je een depressie omsmeden tot een bekering, uit een burn-out de vonk slaan om aan Rilkes gebod ‘Du mußt dein Leben ändern’ gehoor te geven?
En wat als een groep toneelspelers beslist heeft om geen toneel meer te spelen. Wat als ze dat ideaal van het verborgen leven op het toneel – in de schijnwerpers – in praktijk probeert te brengen? En welke omwegen vindt de niet-meer-spelende mens om toch tot spel te komen?

De titel – ‘The Big Drop-Out’​ – suggereert een happening, denk: FLUXUS, een feest misschien zelfs: de verzaligde glimlach van Yves Klein die zich van een dak laat vallen, de opluchting na het afwerpen van ballast, de lichtheid in het hoofd nadat men zijn ontslag indiende of een toxische relatie beëindigde, de eerste ochtendwandeling in het bos na de voltooiing van de boshut. Zwemmen in een
meer en vaststellen dat men voor het eerst sinds maanden al een hele dag niet heeft gedacht aan de geliefde die jou verliet.


Tekst: Wannes Gyselinck en Ans Van den Eede
Spel: Greg Timmermans, Ans Van den Eede, Manon De Baecke (stage), Mitch Van Landeghem (stage) en Bas Vanderschoot (stage)
Geluidsontwerp i.s.m. geluidskunstenaar: Jeroen Vandesande
Eindcoaching: Willem de Wolf
Techniek: Bart Mommerency
Kostuums: Marlene De Smet
Productieleiding: Laura Arens
Coproductie: De Grote Post
In samenwerking met CAMPO
Met de steun van de Vlaamse Overheid

Gerelateerde events

Raymond van het Groenewoud (première)

Glorieuze Bevrijding

| Schouwburg Cc Strombeek
Podium 2019-2020 Podium Muziek
Raymond heeft ’t oud zot en trekt opnieuw op tournee. Zonder moraal en zonder vaste setlist. Gewoon songs spelen waarmee hij die ochtend is opgestaan. De ene avond zullen het 'meisjes' zijn, de andere avond dan weer 'twee meisjes'. Zoals een oude jazzmuzikant. Glorieus, maar nooit moe!
Tickets

Raymond van het Groenewoud

Glorieuze Bevrijding

| Schouwburg Cc Strombeek
Podium 2019-2020 Podium Muziek
Raymond heeft ’t oud zot en trekt opnieuw op tournee. Zonder moraal en zonder vaste setlist. Gewoon songs spelen waarmee hij die ochtend is opgestaan. De ene avond zullen het meisjes zijn, de andere avond dan weer twee meisjes. Zoals een oude jazzmuzikant. Glorieus, maar nooit moe!
Tickets

Lezing-concert: Quatuor Danel & Virpi Räisänen (sopraan) & Pieter Bergé

Uitstap Leuven

| Cc Strombeek
Podium 2019-2020 Podium Klassiek Educatie Volwassenen
Het onovertroffen Quatuor Danel neemt je op sleeptouw in een concert dat leidt van Beethoven naar Schönberg en terug. Als geen ander slagen de Danels er telkens in om spelenderwijs te laten horen hoe vernieuwing voortkomt uit traditie. Verfijning en helderheid zijn daarbij hun sterkste troeven.
Tickets