Wunderkammer II
Data
Locatie
Cc StrombeekGemeenteplein 1
1853 Strombeek-Bever
Tickets
ā¬24 65+
ā¬22 -21/dagstudent
ā¬22 Vriendenprijs
Extra
De twee eerder aangekondigde dagen van Wunderkamer II (28 & 29/01) verschuiven naar een latere datum. Meer info volgt.
The two previously announced days of Wunderkamer II (28 & 29/01) will be moved to a later date. More info later.
Timing (o.v.)
18:30 Amber Meulenijzer
19:00 xaxi
19:30 Geoffrey Burton
20:00 Marc Ribot
21:15 Wannes Lecompte w/Mofaya!
21:45 Vitja Pauwels
22:15 BackBack
De tweede editie van dit wonderbaarlijk festival.
Kom blij verdwalen in onze Wunderkammer.
Line-up
- Marc Ribot (US)
- BackBack
- Wannes Lecompte w/ Mofaya!
- Vitja Pauwels
- Geoffrey Burton
- xaxi (FR)
- Amber Meulenijzer (Naima Joris moet helaas afzeggen)

Marc Ribot
Hoeft Marc Ribot eigenlijk nog voorgesteld te worden? Hij bepaalde mee het schurende geluid van Tom Waits, maakte deel uit van The Lounge Lizards van John Lurie, en is een vaste partner-in-crime van John Zorn. EƩn van de meest boeiende gitaristen van zijn generatie, kortom. Naast een meesterlijk gitaartovenaar die de meest diverse klanken uit zijn instrument haalt, is Ribot ook bijzonder sociaal geƫngageerd. Met liederen als wapens verbindt hij het verzet tegen het fascisme uit WO II met het protest tegen Trump. Soloconcerten van Ribot zijn uiterst zeldzaam en van een ongekende intensiteit. Tijdens deze exclusieve Belgische passage zal hij instrumentale nummers afwisselen met songs uit zijn laatste plaat.
BackBack

BackBack is een flamboyant Gents trio dat de zone tussen jazz, rock en experiment verkent. De muzikanten kan je kennen van Het Zesde Metaal, Lady Linn, Moker en talloze andere bands. De stevige riffs van Filip Wauters en de ronkende sax van Marc De Maeseneer gaan naadloos samen met het even genuanceerde als tomeloze spel van meesterdrummer Giovanni Barcella. Op Wunderkammer brengen ze hun vijfde album Deuk, een ode aan de indrukwekkende muzikale carriĆØre van Duke Ellington met de beproefde no-nonsense aanpak en potige sound die we van BackBack gewoon zijn. Knack was alvast laaiend enthousiast: āGeen greatest hits, maar deep cuts (ā¦) een rijk opwindend gevarieerd album.ā
Met: Filip Wauters gitaar | Marc De Maeseneer sax | Giovanni Barcella drums
Vitja Pauwels

Vitja Pauwels, een van de meest inventieve gitaristen in BelgiĆ«, is vooral bekend als frontman van Bombataz en speelt ook bij o.m. Naima Joris, Cram Ration, leap/detach, Lara Rosseel, Woolvs etc. In 2019 bracht hij de soloplaat āDay at half speedā uit op Rat Records/ Walter label, na een jaar in Trondheim te hebben vertoefd onder mentorship van Stian Westerhus. Solo speelt hij akoestische en elektrische gitaar en onderzoekt hij verschillende interacties met soft- en hardware elektronica. Vitja plant een nieuw soloalbum in 2022 en geeft op Wunderkammer alvast een voorsmaakje.
Wannes Lecompte w/ Mofaya!

Wat heeft een muzikant dat een schilder niet heeft en andersom? Waarom applaudisseren mensen niet voor het beeld? En waarom kijken we naar de muzikant wanneer hij iets maakt en pas na afloop van het proces naar het beeld? Deze problematiek, die er eigenlijk geen is, komt aan bod in āDifferent Piecesā, een performance waarin muzikanten Wannes Lecompte vergezellen. Het gaat om een reeks voorstellingen waarin steeds op een andere manier abstractie wordt gemaakt van de 'performanceā op zich. Vanuit een grootse verwondering voor muzikanten eigent de schilder Wannes zich het voorrecht toe mee het podium op te stappen en het over muziek te hebben. Voor Wunderkammer brengt Wannes de Amerikaanse saxofonist John Dikeman en meesterdrummer Aleksandar Skoric, aka het fantastische Mofaya!, mee.
Wannes Lecompte live dishes | John Dikeman sax | Aleksandar Skoric drums
Amber Meulenijzer
Amber Meulenijzer (BE, 1994) vertrekt vanuit een achtergrond in geluid en beeldende kunst, en zoekt in haar werk de spanning tussen beide velden op. Door banale tristesse te combineren met alledaagse verwondering, intuïtie en een algemene nieuwsgierigheid naar de grenzen en flexibiliteit van verschillende materialen, maakt ze creaties die het midden houden tussen het theatrale, het cinematografische en het poëtische.
De Saab Sculptures is een serie werken die de iconische Saab 900 in verschillende contexten plaatst en zo de ruimte waarin ze zich bevindt, transformeert. De huidige etappe van dit onderzoek bestaat uit een sculpturaal/sonore exploratie, vertaald in een mobiel geluidssysteem met 12 Toa hoorn-luidsprekers boven op het dak van de auto. De sculptuur reist door en houdt halt in verschillende landschappen, geluidswerken worden sur mesure gemaakt in/met de ruimte. Saab-sculpted voyages, resonerend met de akoestiek van de omgeving, gericht op de lichamelijkheid van het geluid en de interactie met het veranderende landschap. Voor de opening van Wunderkammer festival brengt Amber een zinderend stuk met pulserende sinusgolven en live elektronisch orgel.
Geoffrey Burton

Gitarist extraordinaire Geoffrey Burton bracht 'Me Ta Podia', zijn eerste soloalbum, uit in 2020. Het is een instrumentaal album dat volledig op gitaar is opgenomen, maar geworteld is in elektronische muziek. Niet helemaal tevreden als sideman, begon Burton aan zijn eigen muziek te werken, eerst als lid van Hong Kong Dong en als componist voor theater en soundtracks, en nu ook als soloartiest. Omdat hij de behoefte voelde om, in ieder geval tijdelijk, de obligate rock, pop of jazz de rug toe te keren en andere richtingen te verkennen, nam hij 'Me Ta Podia' op als een live optreden met de gitaar als geluidsgenerator en een hulpmiddel om te componeren. GeĆÆnspireerd door Charles Cohen, Delia Derbyshire, Ryuichi Sakamoto, Lucrecia Dalt, combineert het album bedrieglijk naĆÆeve frases met complexere onderliggende geluiden en structuren, die niet noodzakelijk geassocieerd worden met de gitaar.
Geoffrey Burton is internationaal actief als muzikant, componist en producer. Hij begon op zeer jonge leeftijd te werken met lokale held Arno. Een samenwerking die 15 jaar zou duren. De lijst van andere samenwerkingen is lang: Iggy Pop, Bashung, Botanica, Misia, Toby Dammit, Daan, Sophie Hunger, Jacques Higelin en vele anderen...
xaxi (FR)

xaxi is het duo Ernesto Gonzalez en Clarice Calvo-Pinsolle. Via sample-based en half-geïmproviseerde geluidscollages creëren zij een zeer gelaagde en levendige muzikale expressie van hun gedeelde visie, een wereld vol verwondering waar melodie en gemanipuleerde geluiden verworden tot organische miniatuurtjes die in elkaar overgaan tot een droomwolk.
i.s.m. vlek
Spotify the day
Pers
Second edition of this festival for wonderful music.
Come and get lost in our Wunderkammer.
Line up 27.01
- Marc Ribot (US)
- BackBack
- Wannes Lecompte w/ Mofaya
- Amber Meulenijzer (unfortunaly Naima Joris has to cancel)
- Vitja Pauwels
- Geoffrey Burton
- xaxi (FR)

Marc Ribot
Marc Ribot doesnāt really need an introduction. He helped create the rough and tumble sound of Tom Waits, was part of John Lurieās Lounge Lizards, and is an ongoing collaborator of John Zorn. In short: one of the most captivating and legendary guitarists of his generation. Ribot is not only a guitar wizzard but also very social engaged, which shows in his songs. Solo concerts of Ribot are exceedingly rare, and for this exclusive performance at Wunderkammer he will perform instrumentals and songs off his recent albums. Absolutely not to be missed!
BackBack

BackBack is the combustible Ghent based trio of guitarist Filip Wauters, Marc De Maeseneer (sax) and drummer Giovanni Barcella. They explore the murky grounds between jazz, improv, experiment and riffs in ever-inventive and nuanced-yet-heavy manners. At Wunderkammer, BackBack will present āDEUKā, their 5th album: a spectacular tribute to Duke Ellingtonās immense musical legacy.
Filip Wauters guitar | Marc De Maeseneer sax | Giovanni Barcella drums
Vitja Pauwels

Vitja Pauwels is a Brussels based guitar player, mostly known as frontman of Bombataz and playing with other bands like Naima Joris, Cram Ration, leap/detach, Lara Rosseel, Woolvs and more. In 2019 he released a solo live album called āDay at Half Speedā on Rat Records/Walter label, after having spent a year in Trondheim with Stian Westerhus as a mentor. In solo settings he plays acoustic and electric guitars while investigating different kinds of interplay with software & hardware electronics (played with the feet), forming complements or contrasts to the music that is essentially guitar music. He plans to release a new solo album in 2022.
Wannes Lecompte w/ Mofaya!

What does a musician have and a painter doesnāt, and vice versa? Why donāt people applaud for an image? And why do we look at a musician while heās creating yet only after the process at an image? These questions form the base for the series 'Different Piecesā, in which visual artist Wannes Lecompte interacts with invited musicians on stage. For Wunderkammer, this is Mofaya! Feat. John Dikeman and Aleksandar Skoric. Unique one-off performance, and definitely worthwhile!
Wannes Lecompte live dishes | John Dikeman sax | Aleksandar Skoric drums
Amber Meulenijzer
Amber Meulenijzer (BE, 1994) has a background in sound and visual art, and seeks out the tension between these fields in her work. By combining banal tristesse with everyday wonder, intuition and a general curiosity for the limits and flexibility of different materials; she creates work with theatrical, cinematographic and poetic elements.
The Saab Sculptures is a series of works placing the Saab 900 car in different contexts, thus questioning, transforming, pimping public/private space. The current etappe in this research consists of a sculptural/sonorous exploration, translated in a mobile soundsystem carrying 12 Toa horn-speakers, mounted on the carās roof. The sculpture travels through and stops in different landscapes, new soundpieces are made sur mesure. Saab-sculpted voyages, resonating with the acoustics of its surroundings, focusing on the physicality of the sound, interacting with the changing landscape. For the opening of Wunderkammer festival Amber will bring an ear-ringing piece with pulsing sinewaves and live electronic organ.
Geoffrey Burton

Guitarist extraordinaire Geoffrey Burton released āMe Ta Podiaā, his first solo album, in 2020. It is an instrumental record entirely recorded on guitar but rooted in electronic music. Not entirely content working as a sideman, Burton started working on his own music, first as a member of Hong Kong Dong and as a composer for theatre and soundtracks, and now also as a solo artist. Feeling the need to, at least temporarily, turn his back to the obligatory rock, pop or jazz etc. and to explore other directions, he recorded āMe Ta Podiaā as a live performance using the guitar as a sound generator as well as a tool for composing. Inspired by the likes of Charles Cohen, Delia Derbyshire, Ryuichi Sakamoto, Lucrecia Dalt, the album combines deceptively naive phrases with more complex underlying sounds and structures, not necessarily associated with the guitar.
Gradually making a name for himself he became internationally active as a musician, composer and producer when he started working at very young age with local hero Arno. A collaboration that would last for 15 years. While and after playing with Arno, other artists would solicit his talents: Iggy Pop, Bashung, Botanica, Misia, Toby Dammit, Daan, Sophie Hunger, Jacques Higelin and many othersā¦
xaxi (FR)

xaxi is Ernesto Gonzalez and Clarice Calvo-Pinsolle. Through sample-based, semi-improvised sound collages they cultivate a textured and musical expression of their shared visions. Weaving melodies mesh with manipulated recorded sounds through miniature scenes that flow into one another organically like a dream sequence.
i.c.w. vlek
Spotify the day
Pers
Ontdek meer


