One Song: Histoire(s) du Théâtre IV
NTGent / Miet Warlop
Data
Locatie
Schouwburg Cc StrombeekGemeenteplein 1
1853 Strombeek-Bever
Tickets
€19 65+
€10 -21/dagstudent
€16 Vriendenprijs
€18 Abo extra Westrand
Extra
in kader van PeriferiK
een samenwerking tussen Kaaitheater en drie cultuurhuizen in de periferie van de grootstad: Westrand, Cc Strombeek en CC De Factorij
plaatsen zijn ongenummerd
+ EXTRA: Miet Warlop nodigt uit:
Vermin Twins & dj Shipwreck Radio Sound System
Wat is je geschiedenis als theatermaker? Op uitnodiging van NTGent formuleert Miet Warlop een antwoord zoals alleen zij dat kan. In de reeks Histoire(s) du Théâtre is ze de vierde regisseur die – na Milo Rau, Faustin Linyekula en Angélica Liddell – de uitdaging aangaat om een werk te creëren waarin heden, verleden en toekomst elkaar op een verrassende manier ontmoeten.

Histoire(s) du Théâtre IV : ONE SONG speelt zich af in het unieke universum van Warlop, waar een groep performers de arena betreedt voor een betoverend ritueel over afscheid, leven en dood, hoop en wedergeboorte.
In deze nieuwe productie, een coproductie van NTGent en Miet Warlop / Irene Wool vzw, weerklinkt een geschiedenis die voor Miet Warlop zowel een artistieke als een persoonlijke betekenis heeft. Haar reflectie over theater als kunstvorm leidt tot een fysiek concept waarin we elementen uit vorige producties herkennen. Zo vormde het rituele concert met choreografisch patroon de basis voor GHOST WRITER AND THE BROKEN HAND BREAK (2018). De uitnodiging om samen te ademen om onze angsten en demonen uit te drijven zagen we in FRUITS OF LABOR (2016), waarbij de voorstelling werd gebruikt als 'een pijnstiller voor de wereld'. Het typeert Warlops artistieke signatuur dat dergelijke thema's en motieven soms jaren later weer opduiken: in haar oeuvre is alles met elkaar verbonden, impliciet of expliciet. Het is circulair, zoals het leven zelf, in vele opzichten.
De fysieke inspanning als metafoor is een ander element van het onderzoek dat Warlop startte in DE SPORTBAND / AFGETRAINDE KLANKEN, destijds gemaakt als een requiem en eerbetoon aan haar overleden broer Jasper. Via de metafoor van een livewedstrijd/concert, inclusief commentator en cheerleader, nodigt Miet Warlop ons uit om een gemeenschap te vormen en onszelf als in een viering te overstijgen. Zo wordt het tijdelijke het universele en wordt het persoonlijke iets collectiefs. Dat is de subtekst van ONE SONG: hoe één lied betekenis kan geven aan een hele samenleving. Eenheid in verscheidenheid.
De performers gaan samen tot het uiterste: met gezongen tekst, beelden en voorwerpen, zuurstof en zweet, roepen ze onze condition humaine op. Telkens weer staat iemand op om hun grenzen te verleggen. Ze tarten de tijd en geven uitdrukking aan een diepmenselijke behoefte: het moment waarop we ons denkende lichaam kunnen overstijgen.


Credits
Spel: Wietse Tanghe, Karin Tanghe, Joppe Tanghe, Willem Lenaerts, Melvin Slabbinck, Milan Schudel, Elisabeth Klinck, Kris Auman | En met: Imran Alam, Stanislas Bruynseels , Matilde Casier, Flora van Canneyt | Conception & scénographie: Miet Warlop | Tekst: Jeroen Olyslaegers | Kostuumontwerp: Carol Piron - Filles á Papa | Muziek en soundscape: Maarten Van Cauwenberghe, assistent: Martijn De Bondt | Lichtontwerp: Dennis Diels | Geluid: Bart Van Hoydonck | Productie: NTGent & Miet Warlop, Irene Wool vzw | Coproductie: Festival d’Avignon, deSingel (Antwerpen), Tandem Scène nationale Arras-Douai, Théâtre Dijon Bourgogne Centre dramatique national, HAU Hebbel am Ufer (Berlijn), La Comédie de Valence, Centre dramatique national Drôme – Ardèche, Teatre Lliure Barcelona | Met de steun van de Vlaamse overheid, Tax Shelter van de Belgische federale overheid en van Frans Brood productions
EXTRA: Miet Warlop nodigt uit: VERMIN TWINS

Na een pauze van 10 jaar keert Vermin Twins (Lotte Vanhamel en Micha Volders) terug met een nieuw geluid, een primitieve en zweterige vermenging van percussie en blaasinstrumenten, muterend in een rituele vuurdans met de hypnotiserende zang van Vanhamel als gids.
Hoewel experimenteel in de kern, blijven de Twins op een griezelige manier flirten met pop- en dansmuziek, altijd op zoek om het innerlijke oerkind te bevrijden en de boel op te stoken op het podium. Dat doen ze dus ook na afloop van One Song.
Voor, na en tussen is er ook nog dj Shipwreck Radio Sound System + guests, die zorgen dat u in de gepaste sfeer de zaal ingaat of na afloop het pand verlaat.
Pers
- The New York Times (USA) - "Avignon gets its buzz back" - recensie, 17.08.22
- Le Soir - "Avec ONE SONG, Miet Warlop met K.O. la publique du Festival d'Avignon" - recensie, 14.07.22
- La Libre Belgique - "De prachtige bom van Miet Warlop ontploft in Avignon" - recensie, 12.07.22
- The Guardian (UK) **** - "Avignon festival review: hit the timewarp gym" - recensie, 12.07.22
- De Standaard **** - "De rockende rouw van Miet Warlop" - recensie, 18.07.22
- De Morgen - "Een oerkreet van verlies: ONE SONG belooft een bommetje te worden in Avignon" - reportage, 8.07.22
- The New York Times - "Luid, absurd en extreem entertainend"
Interview
Dit najaar presenteren we twee producties van Miet Warlop in Cc Strombeek: Ghost Writer and the Broken Hand Break en One Song. Twee producties die totaal anders zijn, maar die beide een inkijk geven in wie Miet is en waar ze voor staat met haar werk. Wij hadden een gesprek met Miet Warlop in de inspirerende omgeving van haar atelier in Molenbeek.
Ontdek meer

Please (don't) let me be (mis)understood
Geert Belpaeme

Ode to a Love Lost
Toneelhuis / Benjamin Abel Meirhaeghe
