Ga verder naar de inhoud

Van vreemde eend in de bijt tot unieke zwaan

Danseres Femke Gyselinck

In deze aflevering van ‘De Residenten’ is Femke Gyselinck te gast. Een onverwachte auditie bij PARTS en een carrière bij Rosas zetten haar als danseres op de kaart. Sinds 2017 deelt ze als maker haar eigen creaties. En daarin mag al eens gestrompeld worden. We praten met haar over de schoonheid van imperfectie, de taligheid van dans en je eigen plaats zoeken in de danswereld.

Intieme imperfectie

Als jong meisje paste Femke Gyselinck niet in het keurslijf van de balletwereld, een thuis vond ze bij de gerenommeerde dansschool PARTS. “De gedrevenheid van studenten is er ongezien”, vertelt ze. “Het is een wereld op zich.” Na haar opleiding was Femke negen jaar lang assistent van Anne Teresa De Keersmaecker. En toen begon het te jeuken om eigen creaties te maken. Na de grootschalige producties van wereldniveau, had de danseres nood aan intimiteit en imperfectie. “Ik streef een sérieux na in mijn danscreaties, maar er is ook altijd plaats voor lichtheid en humor.” Dus mag er gevallen, gestrompeld, gewiebeld worden. De 37-jarige choreografe, gecharmeerd door menselijke imperfectie, vindt steeds meer haar artistieke stempel.

Nog meer in de podcast:

Tapijtdansen op Pukkelpop, het grote dansalfabet en durven vals zingen.

© Sophie Nuytten
© Sophie Nuytten
© Sophie Nuytten
© Sophie Nuytten

“Ik heb mezelf jarenlang moeten overtuigen van het feit dat ik een danser en maker ben. Nu heb ik het lef om mijn plek op te eisen.”

Femke Gyselinck
© Sophie Nuytten
© Sophie Nuytten