Ga verder naar de inhoud

Interactief theater en acrobatie voor jonge kinderen

Sprookjes enzo maakt voorstellingen voor de allerjongsten. Pietro en zijn vrouw Maya richtten het samen op, maar ze hadden beiden al een heel traject afgelegd. Pietro Chiarenza kreeg theater met de paplepel mee, aangezien zijn vader regisseur was. Nu geeft hij die liefde ook graag door aan zijn vier kinderen. Zij zijn het testpubliek voor de voorstellingen en de oudsten spelen nu zelf al eens mee. Sprookjes enzo was al vaker bij ons te gast en in april komen ze eindelijk met de voorstelling CLICK naar het Cc.

Click Rudi Schuerewegen3

Pietro, eindelijk?

ā€˜Inderdaad! CLICK was Ć©Ć©n van die voorstellingen die het slachtoffer is geworden van de coronacrisis. Drie jaar geleden stonden we voor een grote tournee met deze voorstelling met een 150-tal boekingen en toen sloeg corona toe. De helft van de tournee werd toen geannuleerd. Het seizoen erna hebben we wel een paar keer kunnen optreden, maar ook niet zo vaak. We hebben deze voorstelling toen ook herwerkt om ze covid safe te maken. De voorstelling was origineel uitgewerkt als een interactieve performance waarbij we de kinderen mee op podium vragen, maar dat konden we toen uiteraard niet doen. We vonden een tussenoplossing: in plaats van kinderen uit het publiek deden we hetzelfde met onze eigen zoon. Nu, drie jaar later, zijn we terug bij ons originele uitgangspunt, een voorstelling op het podium met de kinderen rond ons en veel mogelijkheden tot interactie.ā€™

Is Sprookjes enzo een echt familiebedrijf?

ā€˜In 2004 kwamen Maya en ik elkaar tegen tijdens Zomer van Antwerpen, Maya was aan de slag bij het festival, ik was verbonden aan een circusgezelschap dat er te gast was. We maakten samen een voorstelling voor kleine kinderen en het werkte wonderwel. We beslisten om met deze voorstelling ook op zoek te gaan naar andere speelplekken en de bal ging eigenlijk meteen aan het rollen. Een jaar later hadden we de krijtlijnen van Sprookjes enzo uitgetekend: interactief theater en acrobatie voor hele jonge kinderen. Toen we kinderen kregen, konden we alles meteen thuis uittesten! Wat we deden, was toen echt uniek. Theater was veel meer gericht op oudere kinderen. Het aanbod was veel kleiner. Onze doelgroep zou zelfs nog niet in staat de verhaallijn te volgen en toch slaagden we erin om hun aandacht te grijpen met onze voorstellingen. We bestaan intussen 17 jaar, hebben 16 producties gemaakt en al 3000 keer opgetreden in BelgiĆ«. Drie van de vier kinderen stond ook al mee op scĆØne, de vierde kan niet wachten tot hij aan de beurt is.ā€™

Een echt succesverhaal! Vertel eens iets meer over jullie publiek?

ā€˜De allerjongsten zijn 1,5 jaar. We hebben ook voorstellingen gemaakt voor 3+ en 6+. Meestal spelen we voor peuters en kleuters. De voorstellingen voor 6+ omvatten ook een echt verhaal, maar het beeldende is daar, net zoals in de voorstellingen voor kleinere kinderen, heel belangrijk. Zelf heb ik een circusachtergrond. Ik doe ook acrobatie en manipuleer vuurobjecten.ā€™

Zijn alle voorstellingen woordeloos?

ā€˜Over de jaren hebben we verschillende dingen geprobeerd. CLICK is quasi woordeloos, maar in elke voorstelling spreken we wel een klein beetje. Niets zeggen komt voor mij zo onnatuurlijk over, alsof het mime is, maar we laten ons niet hinderen door taalbarriĆØres. CLICK spelen we met drie Italianen en we zeggen hier en daar een woord Italiaans. Ondanks het feit dat de kinderen het niet altijd begrijpen, is praten wel een goede manier om contact te leggen. De taal is dan als muziek, ondersteunend voor de bewegingen. Voor de oudere kinderen, met voorstellingen waarbij er een echt verhaal wordt verteld, is er meestal een Nederlandstalige acteur bij betrokken. We gebruiken taal en tekst vooral heel flexibel, waar nodig!ā€™


Het vertrouwen dat zoā€™n peuter je geeft door je hand te nemen en mee op het podium te stappen, vind ik nog steeds heel vertederend.

Click foto 1 Rudi Schuerewegen

Waarover gaat CLICK?

ā€˜De inspiratie voor CLICK komt uit mijn eigen leven. Als jongen was ik enorm gefascineerd door onze zolder en ik ging er geregeld op avontuur. CLICK speelt zich ook af op een zolder waar al het speelgoed en de verschillende objecten ā€™s nachts tot leven komen. CLICK verwijst uiteraard naar de lichtknoppen, het aan- en uitklikken. Licht is het belangrijkste element van deze voorstelling. Na een tijdje lijkt het alsof je de objecten kan controleren met de knoppen, maar dan beginnen ze zich natuurlijk anders te gedragen en reageren ze niet meer zoals het hoort. Het is dus een ontdekkingsreis van een jongetje op een zolder, begeleid door twee vriendelijke geesten. Alles is er magisch. De lichteffecten zijn een soort van muziek. De eindscĆØne is een tapdansscĆØne en de lichteffecten werken dan ook mee met de pasjes. De lichaamspercussie wordt een orkest van licht.ā€™

Is de voorstelling interactief?

ā€˜Ja, zeker. Vanaf de eerste scĆØne vraag ik een kind mee in het decor. Alles is dan nog bedekt met doeken, en ze moeten me dan helpen om alles te onthullen. In alle scĆØnes vragen we hulp van het publiek.Jonge kinderen vormen sowieso een heel dynamisch publiek. Ze zitten vaak te babbelen, maar het is fijn om daarmee te spelen. Soms kan je voorspellen hoe ze gaan reageren op bepaalde scĆØnes en uiteraard verwerk je die interactie ook al in de voorstellingen. Als er lichten aan en uit flikkeren achter mijn rug, roepen ze: ā€˜Kijk daar! Daar!ā€™ Dan kan je kiezen om daarop in te spelen of net niet. Soms zijn ze net heel stil. Als ze iets niet helemaal begrijpen, verstommen ze, en van zodra ze het weer snappen, beginnen ze terug te praten, te lachen, te roepen. Ze zitten heel dicht bij ons, op een halve meter van ons, dus we kunnen onmiddellijk aan de gezichten zien wat ze ervan vinden.ā€™


Je vindt het duidelijk nog steeds heel fijn om voor jonge kinderen op te treden.

ā€˜Absoluut! Het vertrouwen dat zoā€™n peuter je geeft door je hand te nemen en mee op het podium te stappen, vind ik nog steeds heel vertederend. Dat vertrouwen is het allermooiste aspect van optreden voor zoā€™n jong publiek.ā€™

Je doet zelf de techniek, het licht, de scenografie, de regieā€¦ Wat doe je het liefste?

ā€˜Ik zou eigenlijk niet kunnen kiezen, maar tijdens de coronaperiode was het toch het optreden zelf dat ik het meeste miste, dus ik zou dat waarschijnlijk kiezen. Scenografie vind ik als visueel artiest ook wel heel belangrijk. Ik doe eigenlijk alles, behalve de muziek. Wellicht omdat ik zoā€™n controlefreak ben!ā€™ (lacht)


Click
Sprookjes enzo / Pietro Chiarenza
zo 16.04 om 14u en 16u
Schouwburg