Klassiek Podium Seizoen 2017-2018


Programma:

Claude Debussy - Sonate voor fluit, altviool en harp
Maurice Ravel - Introduction & Allegro

Franz Schubert - Octet


Met: Shirly Laub & Frédéric d'Ursel (viool), Elisabeth Smalt (altviool), Martijn Vink (cello), Koenraad Hofman (contrabas), Toon Fret (fluit), Annie Lavoisier (harp), Nathalie Levèvre (klarinet), TB (fagot), TB (hoorn)

 

1 maart 1993. Enkele bevlogen studenten van het Koninklijk Conservatorium Brussel hebben net een operaproject met muziek van Benjamin Britten achter de rug. Het plezier en genot van het ensemblespel is dermate groot dat ze besluiten een kamermuziekconcert te organiseren in de concertzaal van het Koninklijk Conservatorium Brussel. Oxalys is geboren.

Op het programma staat het immer impressionante octet van Franz Schubert voorafgegaan door twee pareltjes uit het standaard kamermuziekrepertoire voor harp.
Ter gelegenheid van zijn 25ste verjaardag herneemt Oxalys dit programma waar het allemaal mee begon. 

1915. Debussy vlucht uit Parijs. In zijn nieuwe verblijfplaats aan de Normandische kust begint hij een kamermuziekcyclus te componeren: 'Six sonates pour divers instruments'. Deze werken zijn opgedragen aan zijn tweede vrouw Emma Berdac en zijn een eerbetoon aan de roemrijke tijd van het Franse classicisme van Rameau en Couperin. Zijn zin voor traditie laat zich horen in een duidelijke vormgeving en in de klassieke bezetting. De invulling is echter van een bijzondere originaliteit. De ware virtuositeit ligt in het naar voor brengen van de karakterveranderingen van elk instrument: de fluit gaat van pastoraal naar oneerbiedig, de altviool van lyrisch naar krachtig en de harp van functioneel naar magisch. 
Debussy wordt in die jaren geconfronteerd met de kwelling van de dagelijkse realiteit en zijn nakende dood (hij lijdt al sinds 1901 aan kanker) waarin hij contrasterend genoeg blijk geeft van een enorme scheppingsdrang en meer inspiratie dan ooit. 

1905. Schandaal in de Franse pers. Voor de vierde keer wordt Ravel de ‘Prix de Rome’ geweigerd. 

In hetzelfde jaar componeerde Ravel het ‘Introduction et allegro’, kort na het voltooien van zijn strijkkwartet. Omdat het werk een opdracht was van de instrumentenbouwer Erard, die het besteld voor het promoten van zijn diatonische pedaalharp, laat de componist vooral de rijkgeschakeerde klankrijkdom van dit instrument tot uiting komen. Ravel zou echter Ravel niet zijn als hij de mogelijkheden die de andere instrumenten hem boden uit het oog zou verliezen. 

1824. Schubert componeert zijn 'Octet D. 803' in opdracht van de toenmalige beroemde klarinettist Ferdinand Troyer (1780-1851). Troyer vroeg Schubert om een werk te schrijven met het immer populaire septet van Beethoven als uitgangspunt. Schubert aanvaardt de opdracht en behoudt de basisstructuur. Sterker, hij respecteert zelfs de toonaardverwantschappen. Komisch detail hierbij is dat Schubert er één instrument (tweede viool) aan toevoegt, één extra deel (Menuetto) bij componeert en de centrale toonaard één toner hoger is dan bij Beethoven.

Gerelateerde events

Smetana - Haydn

Trio Alba (Wenen)

| Sacristie Abdijkerk Grimbergen
Klassiek Podium Seizoen 2017-2018
Jeugdige energie en passie, gebaseerd op diepgaande kennis van klankwerking en muzikale structuren. Dit zijn de kwaliteiten waarmee men de muzikale symbiose van het Trio Alba, opgericht in 2008, het best kan omschrijven.
laatste plaatsen