Scholen Secundair onderwijs

In 2015 vindt een man een duikerspak tussen de rotsen in Noorwegen. Er steken botten uit de zwemvliezen. De politie komt erbij, afdeling vermiste personen. Niemand kan uitvissen wie het lijk is. Tot de politie telefoon krijgt van collega’s uit Nederland. Ook zij vonden een skelet in een wetsuit.

Dit vormt het startpunt voor The Wetsuitman, een voorstelling die start als een detective, maar ergens heel anders uitmondt. Een nieuwe tekst van Freek Mariën (winnaar Taalunie Toneelschrijfprijs 2015), met drie straffe spelers: Robbert Vervloet (De Passant), Yinka Kuitenbrouwer (HonderdHuizen), Maxime Waladi (Le Chicon).

Het Kwartier is een ‘ensemblage’: geen vast gezelschap maar een assemblage van mensen met wie we een langdurige band opbouwen. Een sterke inhoudelijke basis, onderzoek, tekst en dramaturgie staan centraal. Dat willen we tonen in jeugd- en volwassenenvoorstellingen én in teksten van allerlei aard. We willen verrassende en relevante voorstellingen maken waarin de inhoud zich uit in tekst én vorm. We willen proza, poëzie, columns of theater schrijven, getypeerd door een ‘nadenkende lichtheid’.


Spel: Yinka Kuitenbrouwer, Robbert Vervloet en Maxime Waladi
Tekst en regie: Freek Mariën
Muziek: Jan-Sebastiaan De Geyter
Dramaturgie: Ruth Mariën
Productie: Het Kwartier ism Villanella
Coproductie: CC Mechelen


Met de steun van de Vlaamse Overheid, het Vlaams Fonds voor de Letteren
In samenwerking met ARSENAALLAZARUS, 30CC/Cas-Co, CollaGEproductie

Reacties in de pers:

"Drie acteurs (Yinka Kuitenbrouwer, Robbert Vervloet en Maxime Waladi) spelen met ­verve 28 rollen – een legpuzzel vol perspectieven, van de politie tot een reeks geïnterviewden. (...)

Terwijl de officiële zaak naar de achtergrond verschuift, kruipt de regie van Mariën steeds dichter op de huid van zijn personages: beklemmend. Zo groeit uit deze genreoefening een intelligent stuk over de complexiteit van identiteit – met de anonieme duiker als symbool van een gefnuikte zoektocht naar erkenning. The Wetsuitman antwoordt met empathie en geeft hem het gelaat waar hij recht op heeft.” - Gilles Michiels, De Standaard

"Regisseur en auteur Freek Mariën maakte met The Wetsuitman een voorstelling die drie keer vervelt en een nieuw perspectief aanneemt. Tot er iets schokkends overblijft: een portret van gemis." - Evelyne Coussens in De Morgen

"Een nieuwe generatie om in de gaten te houden" - Magali Degrande, Het Nieuwsblad

Thema’s: identiteit | vluchtelingenkampen | vluchtelingencrisis | verdriet en gemis | familieverhoudingen | politionele en gerechtelijke opvolging

Omkadering: 

1. Lesmateriaal en aansluiting bij verschillende vakken

Het gezelschap biedt een uitgebreide lesmap aan met achtergrondinfo bij de voorstelling ‘The Wetsuitman’. Het geeft tips voor een klasgesprek en groepsopdrachten. Verder zijn er ook tal van opdrachten voorzien voor creatief schrijven en begrijpend lezen in de klas. 

De lesmap gaat tevens dieper in op thema’s als expressie, klankdecor en soundscape.

De theatervoorstelling en de omkadering van ‘The Wetsuitman’ past perfect binnen:

  • De vakken: Nederlands, maatschappelijke vorming, cultuur- en gedragswetenschappen, muzisch-creatieve vorming

  • De eindtermen / sleutelcompetenties: communicatief vermogen, empathie, esthetische bekwaamheid, flexibiliteit, kritisch denken, mediawijsheid, een open en constructieve houding, zorgzaamheid.

  • De vakoverschrijdende eindtermen: mentale gezondheid, sociorelationele ontwikkeling, politiek-juridische samenleving en socioculturele samenleving

2.  Aansluitende theatersessie

In deze verwerkende sessie gaan we met docente Els Bruynseels theatraal aan de slag rond de personages en het verhaal uit The Wetsuitman. 

Wat begint als een who done it gaat langzaam naar who was it.

De anonimiteit van een duiker maakt plaats voor een verhaal van dromen over een betere toekomst.

Als je geen papieren hebt dan kan je niet verdwijnen want je bestaat niet en voor het thuisfront betekent verdwijnen meestal dat ‘het’ gelukt is.

Dat je ergens op een betere plek een ander leven hebt gevonden.


In deze theaterworkshop graven we dieper naar wat een mens beweegt om zijn geboortegrond te verlaten, zo hard dromen van de overkant dat risico’s onbestaande maakt…

Voor welke droom zou jij vertrekken?

Ook de verschillende speelstijlen waarin dit verhaal gebracht worden zullen we aan de lijve proberen uit te testen.

Els Bruynseels studeerde af aan de Toneelacademie van Maastricht als theatermaker & docent en werkt momenteel aan de Academie voor Woord & Muziek te Sint-Agatha-Berchem.
Els geeft workshops in het kader van De Brede School en in partnership met Vaartkapoen, CC Dilbeek, CC Asse en Cc Strombeek. Verder is zij ook verbonden aan Theater Tartaar & Wisper.

Deze sessie duurt 2 aaneensluitende lesuren en vindt enkele dagen aansluitend op de voorstelling en op school plaats. De data worden in overleg met de school bepaald (de precieze data kunnen reeds in september afgesproken worden).

3. Nagesprek met de acteurs

Ook na de voorstelling ‘The Wetsuitman’ gaan we in korte dialoog met de 3 acteurs / makers. Vanwaar ontstond de voorstelling, hoe verliep het maakproces en welke lessen willen zij meegeven aan het publiek.
De leerlingen kunnen ook inhoudelijke of praktische vragen stellen om zo meer inzicht te krijgen in de voorstelling. 


Gerelateerde events

Vechtmeisje

| Cc Strombeek
Scholen Secundair onderwijs
Vechtmeisje toont boosheid in alle vormen en variaties, maar pleit voor geweldloosheid. Een vlot gemaakte film met de geur van zweet en de pijn van blauwe plekken.

Eight Grade

| Cc Strombeek
Scholen Secundair onderwijs
Oprecht portret van een kwetsbaar meisje, maar ook van de hele Generatie Z. Bo Burnham (YouTuber en stand-up comedian) debuteert ijzersterk met een film over sociale angst en vervreemding. Verbluffend geacteerd en haarscherp geregisseerd.