Wijde Wereld Weken Scholen Secundair onderwijs

‘Daar staat Meneer Linh, achteraan op het dek van een boot. In zijn armen houdt hij een lichte koffer en een baby, nog lichter dan de koffer. Niemand weet dat hij Meneer Linh heet, want iedereen die dat wist is dood. In de koffer zitten een paar kleren, één foto en een linnen zakje met een handvol aarde. Aarde van zijn land dat hij nu steeds kleiner en kleiner ziet worden, tot het achter de horizon verdwijnt. En dan nog. Dan nog blijft hij staan en zoekt hij in de verte naar de verwoeste kusten van zijn land.’

Meneer Linh ontvlucht zijn door oorlog geteisterde land, op zoek naar een betere toekomst voor zijn kleindochter en zichzelf. Maar het nieuwe land voelt vreemd en koud aan. Tot hij op een dag meneer Verstichelen ontmoet. Die vertelt hem honderduit over het nieuwe land, de nieuwe stad en nieuwe gezichten. Warme woorden in een nieuwe taal. Ze verstaan elkaar niet. Maar toch luisteren ze, heel gretig, woord voor woord.

Op een dag worden Meneer Linh en zijn kleindochter plotseling overgeplaatst naar een gesloten inrichting, elders in de vreemde, koude stad …

Tieret bewerkte ‘Het kleine meisje van meneer Linh’, het meesterwerk van de Franse auteur Philippe Claudel, tot een heel eigen, bijtend actueel verhaal over vluchten en thuiskomen, over verlies en vriendschap.
Het idee om dit pareltje wereldliteratuur van Claudel op de planken te brengen groeide reeds enkele jaren geleden. Vanuit een fascinatie voor dit wonderlijk verhaal, vanuit een oprechte bezorgdheid over het hier en nu, maar ook vanuit een onstuitbare hoop. En vooral vanuit de overtuiging dat dit verhaal hier en nu moét gebracht worden. Nu meer dan ooit. De keuze om met een échte vluchteling – geen acteur – te werken voor deze voorstelling, bleek op de eerste 2 tournees (najaar 2016, voorjaar 2018)) de enige juiste keuze voor dit verhaal.

Spel: Hans Van Cauwenberghe, Joost Van den Branden, Mohammed Tajaouart
Scenario en tekst: Joost Van den Branden (vrij naar Philippe Claudel)
Poppen: Patrick Maillard
Kostuums: Heidelinde Vereecke
Techniek: Steven Bosmans
In samenwerking met CC Sint-Niklaas & Vluchtelingondersteuning Sint-Niklaas.

Deze voorstelling kadert in de WIjde Wereld Weken, een initiatief van diverse partners in Grimbergen die elk jaar in de maand oktober plaatsvindt. In 2019 slaan verschillende Grimbergse organisaties voor de zesde keer de handen in elkaar om samen te werken rond de solidariteitsgedachte. Met de WWW wordt er gefocust op diversiteit in onze samenleving. Samen gaan we onderweg. Nieuwsgierig naar de leefwereld van een ander. Met oog voor wat ons bindt en in de hoop te overbruggen wat ons scheidt. We zijn immers allen wereldburgers.
Met als overkoepelende titel ‘Wijde Wereld Weken’ worden verschillende activiteiten in de maand oktober georganiseerd. 

Bio:
‘Theater Tieret staat voor vormelijk én inhoudelijk suggestief, krachtig theater met een humoristische, speelse toets. Toch kiezen ze vaak voor niet zo voor de hand liggende onderwerpen of conceptuele keuzes die ze aantrekkelijk en toegankelijk trachten te vertalen naar hun doelpubliek. Hierbij willen ze een zo breed mogelijk publiek proberen boeien en prikkelen, zonder zich te bedienen van algemeenheden of open deuren. Ze hoeden zich voor populistische, voorgekauwde toegevingen, waarbij kinderen/jongeren als doelpubliek al te vaak worden onderschat, gepamperd en betutteld. Kortom: ze kiezen voor theater dat moet beklijven, soms mag jeuken en vooral even mag blijven nazinderen.

Tieret heeft van bij de oprichting resoluut gekozen voor figurentheater in een mengvorm van acteurs, poppen/figuren/objecten en vaak live muziek. Deze mengvorm levert een boeiend spanningsveld op, waarbij de verschillende actoren elk door hun eigenheid een meerwaarde geven aan het conceptueel eindpunt. Tieret experimenteert vooral graag met de eigenheid van poppen; ze tasten nog voortdurend de grenzen af van wat al dan niet kan ontstaan aan chemie tussen mens en stof of latex, tussen acteur en pop. Nog steeds verbazen ze zichzelf én ons, als publiek, over de kracht van een figuur, de kracht van de ‘ver-beelding’.

Wat je ziet als je de ogen sluit, bestaat echt ... een ogenblik lang.’

Thema’s: vluchtelingenproblematiek | migratie | vriendschap en liefde | verlies | afscheid nemen en loslaten | rouwverwerking | waarden en normen | taalbarrières | racisme

Omkadering: 

  1. Lesmateriaal en aansluiting bij verschillende vakken
    Het gezelschap werkt voor deze voorstelling een beknopte lesmap uit met achtergrondinformatie en enkele tips voor naverwerking. 

 De theatervoorstelling en de omkadering van ‘Meneer Linh’ past perfect binnen:

  • De vakken: Nederlands, maatschappelijke vorming, cultuur- en gedragswetenschappen, muzisch-creatieve vorming

  • De eindtermen / sleutelcompetenties: communicatief vermogen, doorzettingsvermogen, empathie, esthetische bekwaamheid, exploreren, flexibiliteit, kritisch denken en een open en constructieve houding

  • De vakoverschrijdende eindtermen: mentale gezondheid, sociorelationele ontwikkeling, politiek-juridische en socioculturele samenleving


2.                  Voorbereidende workshop poppenspel

Voor deze voorverwerking gaan we in zee met het theatergezelschap zelf. Theater Tieret maakt niet alleen schitterende voorstellingen maar geven ook tal van poppen(spel)workshops over heel Vlaanderen.

In deze omkaderende sessie gaan we met acteur Bart Vanderheyden niet alleen thematisch dieper in op de voorstelling (als voorbereiding), de leerlingen leren ook de kneepjes van het poppenspelvak.
Na enkele technieken aangeleerd te krijgen, kunnen de leerlingen zelf scènes spelen met de grote handpoppen. Een unieke kans om zelf eens hand- en of bekpoppen te manipuleren. En dat is héél wat moeilijker dan je op het eerste zicht zou denken.

Deze sessie duurt 2 aaneensluitende lesuren en vindt enkele dagen voorafgaand aan de voorstelling en op school plaats. 

De volgende momenten werden reeds in de agenda van de docent geblokkeerd: wo 16, do 17, vr 18 en ma 21/10/2019.

3.                  Nagesprek met de acteurs

Meteen na afloop van de voorstelling vindt er een nagesprek plaats met Joost Van den Branden en Hans van Cauwenbergh. De leerlingen krijgen de ruimte om vragen te stellen die de voorstelling bij hen heeft opgeroepen. Bovendien wordt hen wat meer info gegeven over het ontstaan van deze voorstelling.  Door het nagesprek krijgen ze bovendien een betere kijk op de persoon achter de acteurs.


Gerelateerde events

Vechtmeisje

| Cc Strombeek
Scholen Secundair onderwijs
Vechtmeisje toont boosheid in alle vormen en variaties, maar pleit voor geweldloosheid. Een vlot gemaakte film met de geur van zweet en de pijn van blauwe plekken.

Eight Grade

| Cc Strombeek
Scholen Secundair onderwijs
Oprecht portret van een kwetsbaar meisje, maar ook van de hele Generatie Z. Bo Burnham (YouTuber en stand-up comedian) debuteert ijzersterk met een film over sociale angst en vervreemding. Verbluffend geacteerd en haarscherp geregisseerd.