Educatie 2019-2020 Educatie Volwassenen


Na het drama van de Eerste Wereldoorlog ruimen de kunstenaars het puin. Hun wereld ligt aan scherven, ze willen de nieuwe maatschappij een hart onder de riem steken. Kunst wordt sociaal, idealistisch, soms utopisch, maar altijd maatschappijbevestigend.

De constructivisten affirmeren zich heel duidelijk met de nieuwe orde. De Russen (Lissitzky, Tatlin, Rodchenko) geven hun kunst een plaats in het utilitaire idioom van het post-revolutionaire Rusland. Met de Duitsers aan het BAUHAUS (Gropius, Feininger, Moholy-Nagy, Kandinsky en Klee) zal het onderscheid tussen de utilitaire kunst en de schone kunst verdwijnen. Het Bauhaus richt zich op het praktische en realistische. Nog in Duitsland zal de Nieuwe Zakelijkheid een overdreven realisme aan de dag leggen om de sociale uitdagingen en de ellende na de oorlog te inventariseren.

Het surrealisme te Parijs richt zich steeds meer op de kennis van het individu en niet zozeer op de maatschappij. Teleurgesteld in het, door de gruwelen van de Eerste Wereldoorlog al te optimistisch gebleken, rationalisme en geïnspireerd door de ideeën van Sigmund Freud, stellen surrealisten de door vrije associaties gekenmerkte bewustzijnstoestand van de droom centraal. Dit zal uitmonden in het zogenaamde abstracte surrealisme (Miró).

Docent: Valerie Delaey

Gerelateerde events

Linosnede

Cursusreeks Vrije Grafiek

| Piereman
Educatie 2019-2020 Educatie Volwassenen
In dit atelier ligt het accent op ontwerpen en tekenen als op zichzelf staand medium, maar ook op tekenen als springplank (ontwerpfase) tot de grafische druktechnieken.
Tickets

De spiegel van het onbewuste

Amarant cursusreeks moderne en actuele kunst

| Hemmerechtszaal Cc Strombeek
Educatie 2019-2020 Educatie Volwassenen
Na WO II worden de krachtverhoudingen in de wereld grondig herschikt. Ook in de kunst is dit niet anders. De rol van Parijs als onbetwist centrum van de kunstwereld lijkt uitgespeeld. New York neemt over.