Archief

Het Ding is het eerste deel van About Waves, een project in drie delen over schilderkunst van de jaren zestig tot nu. Deze tentoonstelling brengt een greep uit de schilderkunst van de jaren zestig en het begin van de jaren zeventig. Het was een tijd waarin het verlangen groot was om kunst te maken die losstond van een afbeelding van de werkelijkheid en van al te zichtbare picturale uitdrukkingen van gevoelens. Het was een periode van contestatie en omwentelingen op alle vlakken en dat liet zich voelen en zien in de (radicaal veranderende) kunst. Een fijne selectie werken uit de collectie van het S.M.A.K. en verschillende privécollecties toont hoe kunstenaars in de jaren zestig en het begin van de jaren zeventig gretig op zoek waren naar de essentie van de schilderkunst. Dat gebeurde via onderzoek, contemplatie, ironie, analyse en een zoektocht naar de analytische uitwerking van lijn en kleur op een drager. Niet zelden waren het begrippen als distantie en objectiviteit die de schilderkunst aan zet en aan de praat hielden. De ballast van het geruis van het leven was voor een ogenblik letterlijk weggezuiverd. In het eerste luik van About Waves worden de vele dwarsverbindingen tussen de kunstwerken van internationale kunstenaars, zoals Andy Warhol (1928–1987), Robert Ryman (1930), Sol LeWitt (1928–2007), Eugène Leroy (1910–2000), Jan Schoonhoven (1914–1994) en Lawrence Weiner (1942) en hun Belgische medestanders, zoals Philippe Van Snick (1946), Amédée Cortier (1921–1976), Dan Van Severen (1927–2009), Marthe Wéry (1930–2005), Jef Geys (1934) en Willy De Sauter (1938), onderbroken door twee kamers met accenten op twee belangwekkende oeuvres. In de ene kamer wordt op een spaarzame manier het vroege werk van Raoul De Keyser (1930–2012) getoond aan wie dit drieluik is opgedragen. In de andere het – onbegrijplijkerwijs – haast volledig vergeten werk van André Beullens (1930–1976). Vier kunstenaars blijven in de drie delen van About Waves aanwezig met telkens ander werk dat als het ware aantoont hoe kunstenaars van belang zich artistiek weten te handhaven tegen de achtergrond van de sterk veranderende socio-politieke en economische conjuncturen. Hiermee willen we aantonen dat het beste artistieke talent exquis werk blijft produceren, ongeacht de tijd, zijn modes en zijn grillen. We kozen voor vier kunstenaars die vanuit heel aparte posities tot op vandaag kunst blijven maken op het ritme van de actuele polsslag: Gerhard Richter (1932), Raoul De Keyser, Walter Swennen (1946) en de Franse kunstenaar Daniel Buren (1938).

Raadpleeg hier de publieksbrochure.