Expo / Museumcultuur Archief

Klik hier voor de publieksbrochure
Klik hier voor het persoverzicht

Daniel Buren (1938) houdt ervan te werken in de openbare ruimte, daar waar kunst niet de facto als kunst wordt ervaren en opgaat in en/of deel wordt van het openbare leven. Hierover heeft Daniel Buren zelf gezegd:
“Werken voor de straat, dat betekent dat meer dan 100 jaar artistieke productie voor het museum in vraag wordt gesteld. Voor de kunstenaar betekent het ook van zijn piëdestal afstappen, risico nemen en zich nederig opstellen. Het vraagt een nieuwe manier van denken en kunst maken.”
Na de belangwekkende presentatie van Michel Parmentier en Simon Hantaï in het eerste deel en de vertoning van het historische werk D'un cadre à l'autre: cinq images / fragments d'un modèle retransmis directement à l'échelle 1/1, vidéo in situ, Strombeek-Bever, février-mars 2016 in het tweede deel, besteden we in het derde deel aandacht aan Daniel Burens permanente werken in de (semi)publieke ruimte in België.

Extra: In de context van zijn tentoonstelling in BOZAR produceerde Daniel Buren eerder dit jaar een film die een (quasi) compleet overzicht geeft van zijn oeuvre van de jaren ’60 tot nu aan de hand van documenten, audio- en videofragmenten enz. (80% van zijn werk is vernietigd!). De film is te zien in BOZAR Brussel tot 22/5.

La salle aux piliers colorés, travail in situ, Strombeek-Bever, janvier-mai 2016, een uniek werk van Daniel Buren voor Cultuurcentrum Strombeek, blijft het centrale werk gedurende de 3 delen van de tentoonstellingsreeks A Tiger Cannot Change Its Stripes (t/m 13 mei).
Meer lezen? Rudi Fuchs, In het gelid, De Groene Amsterdammer, 4 februari 2016.

In deze derde fase onderwerpt Krijn de Koning zijn werk Lieu de passage/ Salle d'exposition verder aan een onderzoek naar de relatie tussen “object” en de omringende betonnen architectuur van de Studio S die formeel afhankelijk is van de algemene bovenbouw/-structuur van de Schouwburg van Cc Strombeek. Hiermee gaat het object een plaatsgevoelige dialoog aan met de architecturale context waarin het staat.

Extra muros: Athina Ioannou, Onze Kerk, 2016 - Abdijkerk Grimbergen (dagelijks 7u-19u).
Meer lezen? Rudi Fuchs, In de kerk, De Groene Amsterdammer, 11-02-2016


***

Museumcultuur Strombeek/ Gent 2013-2016

Sinds januari 2013 werkt Cultuurcentrum Strombeek structureel samen met S.M.A.K., het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst in Gent. Voor een periode van vier jaar zal het Cultuurcentrum onder de noemer Museumcultuur Strombeek/ Gent jaarlijks twee projecten realiseren (een drieluik in het voorjaar en een tweeluik in het najaar) waarin een bepaalde thematiek wordt uitgediept. Dit gebeurt aan de hand van de collectie van S.M.A.K., die bestaat uit meer dan 2.000 werken en een periode van pakweg zestig jaar omspant. De werken uit de collectie van S.M.A.K. worden aangevuld met werken uit privécollecties en nieuwe producties.
Museumcultuur Strombeek/ Gent is een unieke interregionale samenwerking met als doel een nieuw publiek in contact te brengen met de recente kunstgeschiedenis op basis van de rijke collectie van S.M.A.K.
Museumcultuur Strombeek/ Gent is een concept van Cultuurcentrum Strombeek. De uitwerking en organisatie vinden plaats in nauwe samenwerking met S.M.A.K. Gent.

***

PARALLEL:

19.02-22.05.2016
DANIEL BUREN
UNE FRESQUE
BOZAR, BRUSSEL