Expo / Museumcultuur Archief


Doorblader hier de bezoekersgids
Of laat je gidsen door kunstenaars Gwendolyn Lootens, Salam Atta Sabri, Jan Van Imschoot, Bart Lodewijks, Hans Verhaegen, S.M.A.K. directeur Philippe Van Cauteren en curator Luc Derycke (MER. Paper Kunsthalle). Zij lichten hun werk toe in deze videoreportage van Karel De Cock.

Parallel met de tentoonstelling The Bottom Line die dit najaar doorgaat in S.M.A.K. (10.10.2015-17.01.2016) wil A line is a line is a line de vele vormen van tekenen in het daglicht stellen. Deze tentoonstelling biedt geenszins een volledig overzicht, noch is er sprake van een overkoepelend thema of van een tijd- of plaats - of mediumgebonden benadering. Wat de tentoonstelling wel doet, is  tekenkunst in een breed perspectief plaatsen, rekening houdend met zowel een aantal historische figuren die de kunst vandaag nog steeds beroeren, als met werk van kunstenaars die in “onze” verwarrend-globale, interessante tijd op zoek zijn zich uit te drukken omtrent datgene wat zich aandient zowel op persoonlijk vlak als daarbuiten.

a line is a line is a line is een poging om kunstenaarspraktijken en uiteenlopende (inhoudelijke en formele) intenties naast elkaar te brengen. Hoewel de eigenheid van de kunstenaars en hun oeuvre gearticuleerd wordt, vormden zich tussen de onderlinge werken groepen rond bepaalde gemeenschappelijke gevoeligheden.

De Nederlandse kunstenaar Bart Lodewijks werkt gedurende twee maanden aan een traject in de gemeente Strombeek-Bever. Met slechts krijt als artistiek “wapen” zal hij een traject uittekenen waarin hij het stedelijke en sociale weefsel in de onmiddellijke omgeving van Strombeek verkent, zoals hij dat recent ook met verve deed in onder meer London, Ronse, Gent en in Rio.

De wetenschap als onderliggend denken vormt het uitgangspunt voor een cluster met werk van Georges Vantongerloo, Royden Rabinowitch, Lore Vanelslande, Peter Downsbrough, Philippe Van Snick en Anne Teresa De Keersmaeker. Vanuit het systematische en afstandelijke “weten” wordt het kunstenaarschap ingezet voor tekeningen die in hun mathematische eenvoud stilte en schoonheid genereren zonder zichtbaar iets over de wereld te melden.

In Het Kabinet worden tal van autonome tekeningen gepresenteerd van al even weerbarstige, autonome kunstenaars die een plastische wereld neerzetten in tekeningen die de verbeelding uitdagen, prikkelen en (mogelijk) in de geest van de toeschouwer “poëzie” worden. Werk van referentiële kunstenaars als Joseph Beuys, Meret Oppenheim, Mario Airo en Walter Swennen wordt in dialoog gebracht met jong werk van Kasper Bosmans en Gwendolyn Lootens. Op die manier verdampt het begrip tijd en wordt de grens tussen “jong” en “gevestigd” minder van tel.

Een andere cluster laat werk zien van kunstenaars die zich al een hele tijd zich thuis voelen in Cc Strombeek: Marcel Broodthaers, James Lee Byars, Jacques Charlier en Marinus Boezem; kunstenaars wiens oeuvre vandaag “een verschil” toont en jonge generaties volop inspireert én motiveert om op zijn minst alert en “persoonlijk” te blijven.

Een andere cluster van belang nestelt zich rond het werk van Gerhard Richter, Blinky Palermo en Andy Warhol. Drie grootmeesters die in elkaars geniale zog laveren en een oeuvre hebben uitgebouwd waaromtrent heel veel kernvragen m.b.t. de actuele kunst circuleren.

De Iraakse kunstenaar Salam Atta Sabri vormt het hart van de politieke ader in deze tentoonstelling. Van hem is een selectie  tekeningen te zien uit de reeks Letters From Baghad. Deze reeks, gemaakt tussen 2012 en 2015, bestaat uit meer dan 300 tekeningen waarin hij via persoonlijke statements en herinneringen uiting tracht te geven aan de recente gebeurtenissen in zijn land.

De Belgische kunstenaar Jan Van Imschoot accepteerde onze uitnodiging om met Salam Atta Sabri in dialoog te gaan. Samen realiseerden zij A WALL FOR PEACE , een gezamenlijk werk over het statuut van de kunst en de fragiele positie van de kunstenaar "hier" en "ginds".

Buiten laten de aanwezige werken van Peter Downsbrough, Philippe Van Snick en Joëlle Tuerlinckx zich perfect integreren als driedimensionale “tekeningen” in de openbare ruimte.

Tot slot zal digitaal werk te zien zijn van Francis Alÿs en de Humane Groene Boontjes. De digitale interventie van de Brusselse kunstenaar Hans Verhaegen zal zich ook perfect nestelen op een publiek zichtbare plaats.

Lijst van kunstenaars: Mario Airo, Francis Alÿs, Joseph Beuys, Marinus Boezem, Kasper Bosmans, Marcel Broodthaers, James Lee Byars, Jacques Charlier, Anne Teresa De Keersmaeker, Peter Downsbrough, Humane Groene Boontjes, Bart Lodewijks, Gwendolyn Lootens, Yola Minatchy, Meret Oppenheim, Blinky Palermo, Royden Rabinowitch, Gerhard Richter, Salam Atta Sabri, Thomas Schütte, Walter Swennen, Jan Van Imschoot,  Philippe Van Snick, Lore Vanelslande, Georges Vantongerloo, Hans Verhaegen, Andy Warhol.

Filmmaakster Griet Teck maakt n.a.v. de tentoonstelling een korte docu-film over Bart Lodewijks, een kunstenaar die ze in 2012 reeds volgde in opdracht van TRACK/ S.M.A.K. Gent.

STUDIO S:
VOOR DE DUUR VAN DE TENTOONSTELLING WORDT STUDIO S INGEVULD ALS EEN TOONPLAATS VAN KUNST GEDACHT VANUIT HET MEDIUM 'BOEK'. MER. STATION 17 WERD SAMENGESTELD DOOR LUC DERYCKE.

MER. Station 17: A New Spirit in Booking
Met  Remi Verstraete, Ruth Sacks, Annie Vigier en Franck Apertet (Les Gens d’Uterpan), Stefaan Dheedene, Sébastien Capouet, Dimitri Vangrunderbeek, Ištvan Išt Huzjan, Jochem Vanden Ecker, Dieudonné Cartier, Diego Tonus, Erik van der Weijde, Reinaart Vanhoe, Jerry Galle, Johan De Wilde.

***

Museumcultuur Strombeek/ Gent 2013-2016
Sinds januari 2013 werkt Cultuurcentrum Strombeek structureel samen met S.M.A.K., het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst in Gent. Voor een periode van vier jaar zal het Cultuurcentrum onder de noemer Museumcultuur Strombeek/ Gent jaarlijks twee projecten realiseren (een drieluik in het voorjaar en een tweeluik in het najaar) waarin een bepaalde thematiek wordt uitgediept. Dit gebeurt aan de hand van de collectie van S.M.A.K., die bestaat uit meer dan 2.000 werken en een periode van pakweg zestig jaar omspant. De werken uit de collectie van S.M.A.K. worden aangevuld met werken uit privécollecties en nieuwe producties.Museumcultuur Strombeek/ Gent is een unieke interregionale samenwerking met als doel een nieuw publiek in contact te brengen met de recente kunstgeschiedenis op basis van de rijke collectie van S.M.A.K.Museumcultuur Strombeek/ Gent is een concept van Cultuurcentrum Strombeek. De uitwerking en organisatie vinden plaats in nauwe samenwerking met S.M.A.K. Gent.