Een wereld scheppen met muziek, dat is wat Michelino Bisceglia als componist telkens weer met al zijn creativiteit tracht te bereiken. Voor zijn voorstelling ‘Michelino Bisceglia plays Tim Burton’ gaat hij, zoals de titel al doet vermoeden, aan de slag met de muziek uit de films van de wereldberoemde regisseur Tim Burton. Als liefhebber van zijn films is deze voorstelling voor Michelino een bijzondere zoektocht geworden naar een originele interpretatie van de filmmuziek. Met een grote fascinatie voor verbeeldingskracht en een diepgewortelde passie voor muziek neemt Michelino jou graag mee naar een wonderlijke muzikale wereld waar je alleen maar van kunt dromen. “Het fascineert me hoe ver de fantasie van Tim Burton reikt.”


Vrijheid is voor Michelino een vaste waarde om een project uit te werken. Hoe groot de fascinatie voor de verbeelding van Tim Burton ook is, voor deze voorstelling probeerde hij zich volledig los te koppelen van de visie van de regisseur. “Je moet dat loslaten, anders voel je je geremd en dan ga je fouten maken. Je moet je vrijheid vinden in het creëren van zo’n opdracht. Dan kan ik me pas helemaal laten gaan.”

 

Fantasiewereld
Edward Scissorhands was de eerste film waarin ik de wereld van Tim Burton ontdekte. Daarna ben ik de andere films ook gaan bekijken. Ik was 19 jaar geloof ik toen ik de eerste films van Tim Burton zag. Het fascineerde me enorm hoe naïef, speels en kinderlijk de wereld was die Tim Burton creëerde. Op een enorm fantasierijke wijze schept hij een wereld die niet de onze is. Waar haalt hij toch al die figuurtjes vandaan? Zoals in de film The Nightmare Before Christmas: het zijn allemaal figuurtjes die er heel onrealistisch uitzien, maar tegelijkertijd zijn ze ook enorm overtuigend. En daar draait het ook om bij cinema: mensen overtuigen met fictie. Tim Burton gaat daar bijzonder ver in.”

 

Edward Scissorhands was niet alleen de eerste film van Tim Burton die Michelino heeft gezien, het is ook de film die de grootste indruk heeft nagelaten. “Ik vond dat een prachtig liefdesverhaal. Het wordt op een manier verteld die totaal niet menselijk is en toch voelt het heel menselijk aan. Een verhaal dat ons eigen is, vertellen op een manier die ver van ons is, dat is de kracht van Tim Burton. De huisjes in die film zijn bijvoorbeeld heel steriel. Dat maakt het verhaal nog sterker, vind ik. Als de film enkel het liefdesverhaal zou vertellen, dan weet ik niet of dat voldoende zou zijn voor ons om ernaar te gaan kijken. Tim Burton verkent verschillende uithoeken om iets heel eenvoudigs te vertellen.”

 

“Muziek onderlijnt en versterkt een verhaal.”

 

De kracht van muziek
“Toen ik de films van Tim Burton ontdekte, viel de muziek me meteen op. Ik was toen helemaal niet met filmmuziek bezig, wel met compositie. Het is me altijd bijgebleven hoe sterk muziek beelden kan onderlijnen. Het is in die periode dat mijn fascinatie voor filmmuziek gegroeid is. Mijn zus werkte toen in een bioscoop en kreeg tickets om gratis naar de film te gaan. Ze gaf mij al deze tickets. Op filmaffiches keek ik niet naar de acteurs maar naar de componist. (lacht)”

 

De rol van muziek in een film is zeer helder voor Michelino. “Muziek onderlijnt en versterkt een verhaal. Als je gewoon naar muziek luistert, kun je je er al iets bij voorstellen: het doet je aan een bepaalde emotie denken. Door muziek kun je het verhaal en de beelden onderlijnen. Je kan je kijker ook op een verkeerd spoor zetten. Je kunt met muziek dingen zeggen zonder dat je ze toont. Of je kunt aan dingen denken zonder dat ze gezegd worden. Dat is de kracht van muziek.”

 

Zonder orkest
“De muziek uit de films van Tim Burton is opgenomen met grote orkesten en een koor: dat zijn joekels van producties. Ik heb wel een koor, maar geen symfonisch orkest. Toen ik de opdracht kreeg van de stad Genk deze productie, in het kader van de expositie van Tim Burton, te realiseren, heb ik initieel geweigerd. Ik wou met een orkest werken voor dit project, maar dat kon niet betaald worden. Ze vroegen me om er nog eens over na te denken en gingen ervoor proberen te zorgen dat Tim Burton de voorstelling zou bijwonen als ik de productie zou opvoeren. Dan daag je me uit natuurlijk (lacht).”

 

Michelino waagde uiteindelijk de stap en begon de voorstelling vorm te geven. Het was voor hem belangrijk om op een originele manier aan de slag te gaan met de muziek. “Tim Burton heeft die muziek al honderden keren gehoord in studio’s tijdens producties. Doe ik hem er dan echt een plezier mee om de muziek op exact dezelfde wijze te brengen? Ik betwijfelde dat sterk en besloot er daarom zelf iets mee te doen, in de hoop dat hij een bewerking zou appreciëren. Ik koos ervoor de muziek te brengen met mijn trio: bas, drum en piano. Dat is mijn vast trio waar ik al meer dan 25 jaar mee samenwerk. Vervolgens heb ik enkele elementen toegevoegd: eerst en vooral de cello: dat is een belangrijk instrument om emoties in de voorstelling te verwerken. Daarnaast wou ik ook graag een klarinet: dat is belangrijk om tweestemmige dualiteit uit te kunnen spelen. Ten slotte vond ik dat het af en toe orkestraal moest klinken, daarom koos ik ook voor de klassieke percussie, namelijk de grote trom. Die cimbalen geven de muziek meer kracht.”

 

“Soms blijf ik heel dicht bij de originele versie, maar evengoed ga ik er een heel eind van weg.”

 

Hemelse klanken
Tijdens de voorstelling is er ook een jeugdkoor aanwezig, iets wat voor Michelino een vanzelfsprekende keuze was. “Een kinderkoor is echt niet weg te denken, dat is de rode draad. Ze zingen niet altijd, enkel op bepaalde momenten. Met een vrouwenkoor zouden de hoge noten te zwaar klinken. Een kinderkoor maakt het lichter, ijler, en misschien zelfs hemelser. Het is iets ongrijpbaars. De klanken zijn zo anders bij kinderen. De films van Tim Burton zijn ook heel kinderlijk.”
Als componist geeft Michelino een eigen interpretatie aan de filmmuziek. “Ik heb onder meer de muziek uit de film Batman met Danny DeVito gekozen om in de voorstelling te spelen. Bij deze film heb ik de muziek echt over een heel andere boeg gegooid. Soms blijf ik heel dicht bij de originele versie, maar soms ga ik er evengoed een heel eind van weg. Hoe verder je weggaat van het origineel, hoe makkelijker je er je eigen wereld van kunt maken.”

 

“Wat je aan emoties overhoudt na een voorstelling, dat is voor mij waardevol.”

 

Spelen in een kasteel
“Voor deze voorstelling konden we niet om het even wat doen. Het podium is nu al redelijk vol. Het was mooi geweest als we heel het podium konden inbedden in de wereld van Alice in Wonderland met paddenstoelen. Maar dat was spijtig genoeg niet haalbaar. Als muziek de fantasie prikkelt, dan doet het wat het moet doen.”

 


Om de toeschouwer volledig onder te dompelen in de fantasiewereld worden ook beelden getoond tijdens de voorstelling. “We hebben de rechten niet om de filmfragmenten te integreren in de voorstelling, maar dat hoeft ook niet. We gebruiken wel beelden om de wereld van Tim Burton te creëren. Die beelden zijn eerder summier, ook wat statisch. Op een bepaald moment tijdens de voorstelling krijg je bijvoorbeeld het gevoel dat we in een kasteel aan het spelen zijn. Dat komt door het feit dat de beelden die sfeer mee creëren. De muziek nodigt dat visuele aspect ook uit.”

 


Met deze voorstelling hoopt Michelino de toeschouwer emotioneel te raken. “Er wordt misschien technisch hoogstaande muziek gespeeld, maar dat vind ik geen waarde op zich. Wat je aan emoties overhoudt na een voorstelling, dat is voor mij waardevol.” De voorstelling liet ook Tim Burton niet onbewogen. “Na de voorstelling kwam Tim Burton naar mij en hij zei: ‘Man, you made me cry’. Dat vond ik echt wel een compliment.”

 

Op zaterdag 23/11/19 speelt Michelino Bisceglia Michelino Bisceglia plays Tim Burton in Cc Strombeek. Tickets vind je hier.