Zelf een vogelverschrikker, gezelschapsspel of vogelnestje maken? Dat kan tijdens de herfstvakantie in Cultuurcentrum Strombeek. Onze vakantiestages zijn bijzonder leuk, dat durven we zelf met een gerust hart te stellen. Maar daarbuiten dragen ze ook bij aan de ontwikkeling van uw kind. Hoe? Dat vertellen de docenten die onze tweedaagse vakantiestages begeleiden. Een gesprek met Caroline Ghyssaert, Eef Craenen, Eline Van Herreweghen, Gerda Debuck en Ina De Greef. 

 

1. hun creativiteit wordt gestimuleerd
Tijdens een vakantiestage komen kinderen los van de verplichtingen die ze thuis en op school hebben. Doordat deze structuur van hun schouders valt, hebben ze meer ruimte om nieuwigheden te ontdekken. In de vakantiestages kunnen ze met verschillende materialen en technieken experimenteren. Elke keer opnieuw merk je dat er iets van inventiviteit in elk kind schuilt, ook al lijkt dat niet meteen zo. Dat komt uiteraard ook omdat wij alle activiteiten afstemmen op de groep die voor ons zit. Aangezien de kinderen maximum met twaalf personen in een groep zitten, kunnen we hen individueel begeleiden en krijgen ze de tijd hun talenten te ontdekken. 

 

2. ze hoeven niet te presteren
Soms zie je dat kinderen vastzitten. Dan stellen wij hen op hun gemak door te zeggen dat het niet perfect hoeft te zijn. We zitten hier natuurlijk ook niet in een schoolomgeving. Je mag gerust je vieruurtje opeten terwijl je iets aan het creëren bent, je hoeft je vinger niet op te steken en we vinden het net leuk als je met de andere kinderen praat terwijl je aan het werk bent. Er zijn zoveel dingen die je van elkaar kan leren. Op die manier verruimen de kinderen hun blik. Ze gaan niet meteen van de meest voor de hand liggende optie uit en worden uitgedaagd om hun eigen blik te verruimen.

 

"Er schuilt iets van inventiviteit in elk kind, ook al lijkt dat niet meteen zo."


3. het is een boost voor hun zelfvertrouwen
Wat we vaak merken, is dat kinderen zichzelf leren kennen tijdens een vakantiestage. Doordat we hen open opdrachten geven en hen laten experimenteren, ontdekken ze dat ze meer kunnen dan ze zelf denken. Op zo’n momenten lopen ze vaak over van fierheid. Ze leren dat het oké is om zélf iets leuk of mooi te vinden, zonder dat ze daarvoor de mening van iemand anders nodig hebben. En dat op zich is erg bijzonder en waardevol. Het belangrijkste is en blijft dat de kinderen zich amuseren. Maar spelenderwijs wat extra zelfvertrouwen krijgen? Dat is alleen maar mooi meegenomen.

 

4. ze doen een keer iets anders
We zorgen ervoor dat we activiteiten organiseren waar de kinderen nog niet eerder kennis mee maakten. Met zes- tot twaalfjarigen doen we bijvoorbeeld een workshop linosnede, terwijl ze daar normaal pas in het middelbaar mee in aanraking komen. Ook bij de kleuters werken we met media die niet voor de hand liggen: we gebruiken klei als plakband of kleuren met houtskool en confituur. Door het op die manier aan te pakken, verleggen ze grenzen en stimuleren we het verwonderd zijn. 

 

"Van zodra je over kunst begint na te denken, snap je er niets meer van."


5. jij leert er zelf ook iets van bij
Soms gaan we met de kinderen naar een expo kijken. Mensen denken vaak dat dat te moeilijk is voor kinderen, maar het tegendeel is waar. Als volwassen persoon denken we vaak te veel na wanneer we een expositie bezoeken. En van zodra je over kunst begint na te denken, snap je er niets meer van. Kinderen doen dat niet en kijken daardoor met een onbevooroordeelde blik naar de werken. Er is niets heerlijker dan een kind zijn ouders, na een vakantiestage, door de tentoonstelling begeleidt en hen de werken uitlegt. 

Zin om deel te nemen aan een vakantiestage? Hier vind je een overzicht van alle workshops.