Theater, dans en zelfs een vleugje acrobatie: dat is de totaalbeleving die LAP vzw je bezorgt tijdens de voorstelling ‘Level Q’. De spelers dompelen je onder in een live game vol onverwachte wendingen en gekke spelregels. Met een humoristische invalshoek en veel enthousiasme dagen ze elkaar uit tijdens een opeenvolging van verschillende spelletjes. Proberen winnen, saboteren en samenwerken zijn allemaal puzzelstukjes van deze dynamische en interactieve voorstelling. Er staan vier spelers op het podium: Dafne Maes (choreografe en speler), Danaé Bosman (choreografe en speler), Piet Van Dycke (speler) en Bart van der Heijden (speler). Dafne en Piet lichten tijdens dit interview al een tipje van de sluier op. De spanningsfactor in ‘Level Q’ is sterk aanwezig, iets wat het publiek duidelijk zal ondervinden, verklapt Dafne. “We waren op zoek naar een concept waarmee we de kinderen op het puntje van hun stoel konden laten zitten.”

LAP vzw, het gezelschap van Dafne en Danaé, gaat bij elke voorstelling op zoek naar interactie met het publiek. Bij ‘Level Q’ is het competitieve aspect van een spel het prikkelende element tijdens de voorstelling. “Competitie is altijd spannend om te zien. Tijdens de voorstelling worden de kinderen aangespoord om op hun eigen manier mee te denken en te spelen vanuit de zaal”, vertelt Piet.  “De competitieve kant van winnen en verliezen is vertrokken vanuit het gegeven ‘spel’. We zijn gaan kijken: wat is ‘spel’? En het competitie-aspect is iets wat er heel vaak bij komt kijken.”


“Soms begrijpen kinderen iets wat de volwassenen dan weer niet zien, en omgekeerd. Het stuk is heel open voor eigen interpretatie”


Poepke tik

‘Level Q’ is een familievoorstelling, waar zowel jong als oud van kan genieten. “We hebben eigenlijk altijd gewerkt aan verschillende lagen in de voorstelling, weliswaar niet altijd bewust”, legt Dafne uit. “Soms begrijpen kinderen iets wat de volwassenen dan weer niet zien, en omgekeerd. Het stuk is heel open voor eigen interpretatie. We zijn hiervoor vertrokken vanuit herkenbare spelen en daar hebben we dan nieuwe regels aan toegevoegd. Maar we hebben ook eigen spelen bedacht, zoals het spelletje ‘poepke tik’ dat je tijdens de voorstelling te zien krijgt.”

De spelletjes die in ‘Level Q’ worden gespeeld zijn herkenbaar voor alle leeftijden. “In de voorstelling verwijzen we een paar keer naar ‘Fortnite’, een spel dat kinderen heel snel herkennen”, vertelt Piet. “De volwassenen herkennen dan weer makkelijker het spel ‘The Sims’, omdat dit meer van hun generatie is. Het is een leuke mix voor iedereen.” Maar de herkenbaarheid is zeker niet waar het in de voorstelling om draait volgens Dafne. “Het gaat meer over de sfeer binnen een spel, zoals de competitie, het proberen saboteren van een spel of het samenwerken.”


Fysiek theater

Voor Dafne is het fysieke aspect van de voorstelling essentieel. “We hebben bewust gekozen om met fysieke acteurs samen te werken. Het gezelschap van Piet, ‘dOFt’ (‘dans of theater’), onderzoekt in hun voorstellingen ook de combinatie van dans en theater. Oorspronkelijk hadden we zelfs het plan om ons idee non-verbaal te brengen.” Het idee om zonder woorden te werken is tijdens het repetitieproces geleidelijk aan veranderd. “Ons repetitieproces bestaat vooral uit ideeën uitproberen en onderzoeken, en zo is het uiteindelijk gegroeid naar een voorstelling waarin ook tekst wordt gebruikt.”

Het thema ‘winnen en verliezen’ vertaalt zich goed in dans volgens Piet. “Het spel gegeven is heel dynamisch en daar kun je ook heel makkelijk vanuit werken om dans te creëren. Bepaalde spelletjes zijn eigenlijk al een soort van dans. Het dynamische zit in de dans, de acrobatie en in de tekst. Daardoor is het enthousiasme extra voelbaar, omdat de voorstelling heel levendig wordt gebracht.”


“Wij willen de kinderen uitdagen om iets zelf te ervaren en uit te proberen, met vallen en opstaan”


Vallen en opstaan

LAP vzw organiseert naast de voorstelling ook workshops, zowel voor kinderen als leraren, om hen op die manier te inspireren en een denkkader aan te bieden rond de voorstelling. “Binnen LAP vzw vinden we zo’n educatieve omkadering – en dat kan in de vorm van een workshop of een spel zijn – heel belangrijk”, benadrukt Dafne. “Per voorstelling gaan we op zoek naar een ideaal format om de mensen te prikkelen. We hebben voor deze voorstelling bijvoorbeeld ook een ‘Level Q’-spel ontworpen, dat zowel voor als na de voorstelling gespeeld kan worden, maar ook wanneer je de voorstelling niet hebt gezien.”

Ook Piet ziet in kunsteducatie een grote meerwaarde voor de voorstelling. “Binnen een schoolcontext zou de educatieve omkadering van een voorstelling eerder in de vorm van een nagesprek georganiseerd worden. Maar LAP vzw wil het anders aanpakken: wij willen de kinderen uitdagen om iets zelf te ervaren en uit te proberen, met vallen en opstaan. Heel veel elementen die we in de voorstelling gebruiken, zoals acrobatische bewegingen, lijken heel makkelijk, maar door het zelf te doen merken ze dat dit toch niet zo eenvoudig is als het lijkt. Daarnaast gaan ze op die manier ook zelf het plezier van dansen ontdekken. Het educatieve aspect is voor ons een middel om de kinderen te laten bewegen.”

De workshops van LAP vzw kunnen leraren helpen om ‘out of the box’ te denken en hun les op een creatieve wijze in te vullen. Deze ondersteuning vindt Dafne dan ook een belangrijk onderdeel van een workshop. “Tijdens workshops leggen we uit hoe we te werk gaan en geven we een beetje een inkijk in onze repetities. Aan de leraren proberen we dan tools aan te bieden om op een heel andere manier rond het thema ‘spel’ aan de slag te kunnen gaan in hun les. Vaak stellen ze zich de vraag: Hoe kunnen we via beweging hier speelse opdrachten rond uitwerken? En daar proberen wij dan mee te helpen.”

“Het is bij het werken voor  kinderen belangrijk om je methodiek aan te passen, maar je mag hen ook niet onderschatten”


1+1=?

LAP vzw creëert abstracte voorstellingen. Volgens Dafne is deze abstracte vertelstijl ook kenmerkend voor ‘Level Q’. “Het is geen verhaal van A tot Z. Het is een mix van scènes en ideeën met de rode draad van het spel gegeven en het onderzoek naar het competitieve aspect. We willen het publiek de ruimte en vrijheid geven voor eigen interpretatie. Maar dat is niet altijd evident, want sommige mensen zoeken graag naar een verhaal.”

Dafne beschouwt een workshop als een middel om het abstracte karakter van ‘Level Q’ concreter te maken voor het publiek. “Kunsteducatie gaat er vooral om dat je meer dan één antwoord op eenzelfde vraag wil meegeven. Tijl Bossuyt van De Veerman zei altijd: ‘1+1=2, maar waarom is 1+1 ook niet verliefd worden?’ We zijn het altijd gewoon om slechts één antwoord te geven op een vraag. Maar wij willen met onze voorstelling juist heel veel antwoorden geven op veel vragen. Niet alles moet behapbaar en duidelijk zijn. Er moet een openheid zijn voor fantasie, eigen interpretatie en herkenning.” Volgens Dafne is het ook belangrijk dat workshops voor kinderen niet op een kinderachtige wijze worden gebracht. “Het is bij het werken voor  kinderen belangrijk om je methodiek aan te passen, maar je mag hen ook niet onderschatten. Je moet hen prikkelen om wat ze kennen en kunnen naar boven te laten komen via beweging of theater.”

Voor Piet is kunsteducatie interessant om de ideeën van de voorstelling door te trekken naar het dagelijks leven. “Wat ik heel fijn vind aan kunsteducatie is dat het een reflectie is van wat de voorstelling met iemand heeft gedaan. De voorstelling speelt dan in de herinnering: er zijn vaak veel dingen die kinderen ervan onthouden en meenemen naar huis en daarna ook in de workshop spontaan gaan doen. Dan zeggen ze bijvoorbeeld iets tegen elkaar wat in de voorstelling werd gezegd. Het is fijn om te zien dat ze de voorstelling in hun leven kunnen doortrekken en dat ze er dus meer uithalen dan enkel een fijn uurtje.”


“Wij proberen de positieve kant van competities te laten zien, zoals het samenwerken en samen ergens proberen geraken”


Spelplezier

Dafne en Piet zijn twee vrolijke spelers en vertellen vol overgave over hun voorstelling. Zij ervaren zelf dan ook veel spelplezier in hun leven, en het is net dat enthousiasme dat de motor van de voorstelling ‘Level Q’ vormt. Dit spelplezier willen ze daarom graag met hun publiek meegeven. “Als je het spel van het leven ziet, kan je de sleur doorbreken”, stelt Dafne. “Het is een soort enthousiasme. Mensen denken bij competitie misschien aan iets agressiefs of iets negatiefs. Maar eigenlijk proberen wij net de positieve kant ervan te laten zien, zoals het samenwerken en samen ergens proberen geraken.” Ook Piet benadrukt dat het gaat om de dingen samen te doen. “Als je alleen bent, kun je geen spel spelen. Je hebt elkaar nodig om bepaalde dingen te kunnen doen en ergens te geraken.”

Om plezier te vinden - niet alleen in een spel, maar ook in het leven - moet je oog hebben voor de kleine en minder zichtbare dingen. “Het heeft een verfrissend effect om een spel vanuit verschillende oogpunten te bekijken om op die manier regels te kunnen veranderen in je eigen dagelijks leven”, besluit Dafne. “Het gaat erom dat je de kleine dingen verandert en de nieuwe dingen verder onderzoekt, zodat het leven fris blijft.”


Bekijk de trailer van de voorstelling via https://vimeo.com/303261570 en vind meer info op www.lapvzw.be

Na de voorstelling kan ook het spel Level Q aangekocht worden.
Voor € 10,- kun je thuis herbeleven!