Archief Expo / Museumcultuur Seizoen 2016-2017


Klik hier voor de publieksbrochure
Klik hier voor Kameleon: een boekje met vragen, opdrachten en weetjes voor kinderen en families.


De tentoonstelling 'Made in Japan' grijpt terug naar een periode in de kunstgeschiedenis die begon eind jaren ‘50. Op dat moment ontstond er in Japan een sterke avant-gardebeweging vergelijkbaar met die in Europa en de VS. De avant-garde in Japan was sterk gelieerd aan het oorlogstrauma en de daaropvolgende bezetting door de VS. Het was een periode van ingrijpende culturele en sociale veranderingen: Japan werd ontwapend, het keizerrijk werd opgeheven en tegen het einde van de jaren ’50 kende Japan een ongekende economische groei, Japan werd een economische grootmacht.

Om aan die veranderingen uitdrukking te geven, ontstonden er vanaf de jaren ‘50 groepen die braken met de traditie en de kant kozen van vrijheid en experiment. Zij zetten zich af tegen canonieke vormen van kunst en forceerden hun vrijheid t.o.v. het bestaande systeem. Hun kunst was innoverend en iconoclastisch.

Sterke parallellen dus met de avant-gardes in Europa en de VS die ruime aandacht genoten tijdens de voorbije tentoonstellingen van Museumcultuur Strombeek/Gent.

De tentoonstelling Made in Japan combineert werken uit de collectie van S.M.A.K. met uitzonderlijke bruiklenen uit diverse privécollecties. Samen vormen zij het uitgangspunt voor een bescheiden presentatie die de artistieke lijnen uit die tijd in kaart moet brengen alsook de uitwisseling tussen Oost en West (met bijzondere aandacht voor de relatie tussen Gutai en de kunstenaarsbeweging Zero).

4 kunstenaars trekken de tentoonstelling het "nu" in met nieuw werk:

De Brusselse kunstenaar Philippe Van Snick (1946) legt zich toe op het met kleur visualiseren van tijd en haar (abstracte) beleving.

Parallel met de voorstelling FOREVER (29.10) reflecteert het kunstenaarsduo Lemm&Barkey over de noties tijd en ruimte vanuit een oosters idioom.

De Japanse, in Amsterdam residerende Rumiko Hagiwara (1979) werkt locatiespecifiek. Haar werk bestaat uit minimale interventies. Het is conceptueel met een sterke poot in de realiteit.

De Japans-Nederlandse Keiko Sato (1957) maakt met allerhande detritus een asbtract-imaginatief vloerlandschap dat ze lokaliseert in haar geboortestad Fukushima.


Met John Cage, Enrico Castellani, François Curlet, Lucio Fontana, Rumiko Hagiwara, Sadahuru Horio, Akira Kanayama, On Kawara, Yves Klein, Tetsumi Kudo, Lemm&Barkey, Tsuyoshi Maekawa, Takesada Matsutani, Jonas Mekas, Yuko Nasaka, Senkichiro Nasaka, Hermann Maier Neustadt, Yoko Ono, Nam June Paik, Keiko Sato, Jan Schoonhoven, Shozo Shimamoto, Hiroshi Sugimoto, Ryuji Tanaka, Richard Tuttle, Günther Uecker, Yurie Umamoto, Paul Van Hoeydonck, Philippe Van Snick, Jef Verheyen, Miki Yamamoto, Jiro Yoshihara.

Plantentuin Meise:
Rumiko Hagiwara, Fake Wind
dagelijks vanaf 9u30

www.br.fgov.be


'Made in Japan' loopt parallel met de tentoonstelling 'A FEVERISH ERA IN JAPANESE ART' in BOZAR Brussel, 'Ukiyo-e. De mooiste Japanse prenten' in het Koninklijk Museum voor Kunst en Geschiedenis en 'In Praise of Waves' in Workspace Brussels.


Social media: deel jouw impressies via Facebook, Instagram en Twitter met de hashtags: #madeinjapan #jpnbxl


>> Read this text in English