Scholen 2020-2021 Scholen Lager onderwijs

 2e graad 

 Theater / Dans / Acrobatie / Project 

Dit project kadert in de projectwerking SPA BRUIS+, een intens samenwerkingsverband tussen 6 CC's en GC's uit de noordrand, met dank aan IGS Noordrand voor de financiële ondersteuning. 

Kostprijs: € 10 per leerling voor het volledige project



 Voorstelling 

'Level Q' is een theatrale dansvoorstelling waarin 4 spelers tot het uiterste gaan. Spelen ze samen, elk voor zich, of zit er een saboteur in het spel? Ze tasten elkaars grenzen af en dat van het publiek. 

'Level Q' is geïnspireerd op het kijkplezier dat mensen beleven bij verschillende spelen, spelprogramma’s en sportwedstrijden. Is een spel of wedstrijd spannend omdat je niet weet wie er zal winnen? Dat alles elk moment kan keren? Wordt een spel pas interessant als je de spelregels kent? De voorstelling wil het competitieve aspect ‘winnen en verliezen’ uitdiepen en in vraag stellen. 

Door de samensmelting van dans, theater en circus is 'Level Q' een verrassend fysieke voorstelling voor iedereen vanaf 8 jaar. 

Vaste voorstelling op di. 2 maart om 13.30u, optievoorstellingen op di. 2 maart om 10.30u en op ma. 1 maart om 13.30u in Cc Strombeek.

Concept en choreografie: Dafne Maes & Danaé Bosman | Dans en spel: Dafne Maes, Danaé Bosman, Piet Van Dycke, Bart van der Heijden of Steven Beersmans | Muziek: Linde Carrijn | Kostuums: Maartje van Bourgognie | Eindregie: Randi De Vlieghe | Lichtontwerp: Caroline Mathieu | Techniek: Hans Rigouts 



 Prikkelmoment 

In het prikkelmoment willen we de leerlingen warm en nieuwsgierig maken om naar de voorstelling te komen kijken. Bovendien willen we het thema uit de voorstelling aanraken en waar nodig reeds enkele aspecten uit de voorstelling verduidelijken zodat de kinderen meer gericht naar de voorstelling kunnen trekken.

Het prikkelmoment is opgedeeld in 3 kennismakingsrondes: kennismaking met de dansers, met een/de dansvoorstelling en met het thema van de voorstelling. 

De leerlingen leren de dansers kennen aan de hand van een giga kwartet. Zo komen ze – in kleine groepjes - o.a. te weten hoe de dansers heten en wat hun kenmerken zijn. Tijdens de dansketting proberen ze aan de hand van danskaarten (een kaart waarop een speler een beweging uitbeeldt) te interpreteren welke bewegingen de dansers in de voorstelling maken. 

Tijdens ‘Ren je rot!’ krijgen de leerlingen vragen voorgeschoteld over een dansvoorstelling in het algemeen, maar ook over de dansvoorstelling 'Level Q'. Op die manier komen ze wat meer te weten over een/de dansvoorstelling. De gegeven antwoorden kunnen in een kort klasgesprek besproken worden. 

Om kennis te maken met het thema van de voorstelling bieden we twee spelletjes aan die ook in de voorstelling worden gespeeld. Tot slot kan je een filmpje bekijken over het principe van ‘inattentional blindness’, want ook dit fenomeen maakt deel uit van de voorstelling.

U leest het, een zeer uitgebreid en gevarieerd prikkelmoment. In onze concrete handleiding zullen we basisopdrachten aanduiden. De overige activiteiten kunnen als extra aangeboden worden.  

Aantal: per klasgroep
Timing: enkele dagen voordat de klas naar de voorstelling komt kijken
Duur: 1 à 2 lesuren
Locatie: in de klas



 Workshop 

Is een spel of wedstrijd spannend omdat je niet weet wie er zal winnen? Dat alles elk moment kan keren? Wordt een spel pas interessant als je de spelregels kent? Deze fysieke workshop, gedoceerd door dansers van Lap vzw zelf, wil het competitieve aspect ‘winnen en verliezen’ uitdiepen en in vraag stellen. Er zal gewerkt worden rond strategieën, tactiek en sabotage via diverse bewegingsopdrachten. 

De leerlingen gaan in deze verdiepende workshop aan de slag met verschillende scènes uit 'Level Q'. Ze voegen nieuwe regels toe aan herkenbare spelletjes. We onderzoeken de games Tetris, The Sims en Mario Bros en ontwerpen een dansgevecht waar we elkaar niet aanraken. Ready? Set! Go!

Aantal: per klasgroep
Timing: tijdens één van de dagen volgend op de voorstelling
Duur: 2 lesuren (100 minuten)
Locatie: grote ruimte op school of in nabijgelegen sporthal of cultuur- of gemeenschapscentrum (min. 8m x 10m, geen stenen vloer, wel sportvloer of houten vloer)