Podium 2019-2020 Podium Theater

 

Wat als je er nu eens gewoon mee zou stoppen? Je werk, het geregelde leven, datgene waar je goed in bent, datgene wat jou bepaalt. Je moet je leven veranderen, fluistert iets jou in. En je luistert, deze keer wel, omdat je, als in een visioen, ziet wie je had moeten zijn. Dus stop je. Je laat alles vallen, jezelf incluis, in dat zwarte gat.

Er is iets fascinerends aan mensen die ‘eruit’ stappen, die ‘ermee’ stoppen. De rat die ontsnapt uit de ratrace, de dromers die hutten bouwen in het bos, de schrijvers die zichzelf in de kantlijn plaatsen. Het zijn verzakers. Wij houden van dat woord, ‘verzaken’: het maakt van iets-niet-doen een daad, tragisch én heroïsch. Het is namelijk buitengewoon moeilijk om niets te doen, in een wereld die teert op hyperactiviteit, waarin je ‘elke kans moet grijpen’, op elke rijdende trein moet springen, en even snel moet trachten te rennen als de wereld voortdendert. Stilstaan in de stroom vergt het vermogen om weerstand te leveren, tegendruk uit te oefenen. Stilstand kan een vorm van opstand zijn. Of is dat slechts het romantische verhaal dat we onszelf vertellen, om onszelf te behoeden voor daadkracht?

In ‘The Big Drop-Out’ stellen we ons de vraag waarom die droom zo verleidelijk is: de hut in het woud, het verlangen naar een eiland, naar afzondering, ver weg van de drukte, de moderniteit en de menigte. Is stoppen een zwaktebod of een verzetsdaad? Kan je een depressie omsmeden tot een bekering, uit een burn-out de vonk slaan om aan Rilkes gebod ‘Du mußt dein Leben ändern’ gehoor te geven?

En wat als een groep toneelspelers beslist heeft om geen toneel meer te spelen. Wat als ze dat ideaal van het verborgen leven op het toneel – in de schijnwerpers – in praktijk probeert te brengen? En welke omwegen vindt de niet-meer-spelende mens om toch tot spel te komen?

De titel – ‘The Big Drop-Out’ – suggereert een happening, denk: FLUXUS, een feest misschien zelfs: de verzaligde glimlach van Yves Klein die zich van een dak laat vallen, de opluchting na het afwerpen van ballast, de lichtheid in het hoofd nadat men zijn ontslag indiende of een toxische relatie beëindigde, de eerste ochtendwandeling in het bos na de voltooiing van de boshut. Zwemmen in een meer en vaststellen dat men voor het eerst sinds maanden al een hele dag niet heeft gedacht aan de geliefde die jou verliet.


Wannes Gyselinck in Knack (interview door Els Van Steenberghe, 22 mei 2019):

"Let op, in onze voorstelling vallen de woorden ‘klimaatverandering’ of ‘opwarming van de aarde’ niet. We brengen eerder een parabel die rakelings langs de actualiteit scheert… Eerst verleiden we je om weer in de natuur te gaan leven. Dan verandert de toon en blijkt afzondering ook problematisch."

 

Tekst: Wannes Gyselinck en Ans Van den Eede
Spel: Greg Timmermans, Ans Van den Eede, Anna Vercammen, Mitch Van Landeghem (stage) & Bas Vanderschoot (stage)
Stage creatie: Manon De Baecke
Geluidsontwerp: Toon Callier
Eindcoaching: Willem de Wolf
Techniek: Bart Mommerency
Kostuums: Marlene De Smet
Productieleiding: Laura Arens
Coproductie: De Grote Post
In samenwerking met CAMPO
Met de steun van de Vlaamse Overheid & het Vlaams Fonds voor de Letteren

Gerelateerde events

Roosbeef (NL)

| Westrand Dilbeek
Podium 2019-2020 Podium Muziek
Na twee jaar absolute radiostilte is Roosbeef helemaal terug, samen met Sun Sun Sun Orchestra. Het blijkt de perfecte combinatie te zijn: Roosbeef met haar Hollandse, felroze, soms schreeuwerige, maar altijd poëtische rock-'n'-roll en Sun Sun Sun, dat altijd op zoek is naar muzikale uitdagingen.
Tickets

Johannes Verschaeve, Jan Hautekiet, Roland, Jan Douwe Kroeske

Histrylogie, het verhaal van de 2 meter sessies

| Schouwburg Cc Strombeek
Podium 2019-2020 Podium Muziek
Ruim 1500 sessies werden er gespeeld tijdens de '2 Meter Sessies' met o.a. Coldplay, Nirvana, Triggerfinger… Nu komt Jan Douwe Kroeske met Johannes Verschaeve (The Van Jets), Roland en Jan Hautekiet het verhaal van meer dan 30 jaar ontmoetingen, herinneringen en ontroerende momenten vertellen.
Tickets