Podium 2019-2020 Podium Theater


Na de alom bejubelde theatermonoloog 'SOCRATES' (gespeeld door Bruno Vanden Broecke) maakte theatermaker en filosoof Stefaan Van Brabandt (bekend van De Koe en Het Voordeel van de Twijfel op Canvas) de langverwachte opvolger in zijn reeks van filosofen-monologen: 'MARX', gespeeld door Johan Heldenbergh (The Broken Circle Breakdown, MASSIS, De Helaasheid der dingen, Le Tout Nouveau Testament, The Zookeeper’s Wife). Eén van onze grootste acteurs kruipt in de huid van één van de grootste filosofen. Een geweldige en unieke combinatie.

Geen filosoof heeft een grotere stempel op de wereldgeschiedenis gedrukt dan de 19e-eeuwse filosoof Karl Marx, die geldt als de belangrijkste denker van het socialisme en communisme. En geen filosoof heeft zoveel verdeeldheid gezaaid: afhankelijk van hoe zijn woorden werden geïnterpreteerd, is hij vervloekt en aanbeden, uitgespuwd en op handen gedragen. Hij werd beschouwd als een afgod en een bevrijder, maar zijn goede intenties hebben ook de weg naar de hel geplaveid: miljoenen mensen werden gedood in naam van de ‘marxistische bevrijding’.

In de theatermonoloog 'MARX' kijkt één van de invloedrijkste denkers uit de geschiedenis terug op zijn bewogen leven en denken. Waarin heeft Marx zich vergist? En waarin heeft hij gelijk gekregen? In welk opzicht is zijn filosofie vandaag nog steeds relevant en bevrijdend? In tijden van onzekerheid en groeiende ongelijkheid is de theatermonoloog 'MARX' een confronterend, kritisch en gloedvol pleidooi voor vrijheid en menselijke waardigheid.


De pers over 'MARX'

“Het scherpste politieke theater dat ik in tijden heb gezien. Confronterend en prikkelend. We gingen aangevuurd en gloedvol naar buiten.” - © Filip Tielens, KLARA

“Johan Heldenbergh en Stefaan Van Brabandt wekken Karl Marx tot leven in een spetterende politieke monoloog. (…) Zoals in Socrates navigeert Van Brabandt ook hier met de moderne bril tussen biografie, synthese en betoog. De veelkleurige tekst is een ongeziene speeltuin voor Johan Heldenbergh. (…) Deze Marx is geen marxist maar een humanist, geen papier maar vlees en bloed. Het maakt de spiegel die hij ons voorhoudt confronterend, en zijn leuze om in te kaderen: ‘Woede tegen onrecht is de hoogste vorm van liefde'."  - **** © Gilles Michiels, De Standaard

"De staande ovatie waarmee het publiek tekst en speler eren, maakt duidelijk dat Marx meer dan enkel soixante-huitards beroert. Van Brabandt bewijst nog maar eens dat een straffe tekstpartituur het mooiste vertrekpunt is voor een getalenteerd acteur om mee aan de slag te gaan. Heldenbergh maakt het in alle opzichten waar.” - **** © Jan De Smet, De Morgen

"Naast een laagdrempelige schets van zijn ideeën schildert schrijver Stefaan Van Brabandt ook een interessant menselijk portret van Karl Marx. (…) De empathie die deze openhartigheid over zijn persoonlijk leven opwekt, blijft tot in de ijzersterke finale - een vurig pamflet van Marx tegen het hedendaagse kapitalisme - nazinderen.” - © Thomas Peeters, De Tijd

"Marx komt het voor eens en voor altijd uitleggen: hoe hij dacht, wat hem bezighield én - misschien nog het meest doordachte van allemaal - hoe hij dat alles nu ziet in het licht van onze tijd. Heldenbergh was een tijdje niet op de planken te zien, maar dat zijn hart er nog steeds ligt, voel je meteen. (…) Anderhalf uur lang hang je aan de lippen van de denker.” - © Magali Degrande, Het Nieuwsblad

"Net de menselijkheid van Marx, de inkijk in de fragiele natuur achter het oeuvre, nodigt uit om het ideeëngoed vanuit een humanisme te benaderen, voorbij de stereotiepe vooroordelen. De vertaalslag van het papier naar de bühne is dankzij Johan Heldenbergh overigens een triomf. (...) Heldenbergh excelleert: de hevigheid waarmee hij het ideologische spoor opzoekt, het vakmanschap waarmee hij een perfecte cadans weet aan te houden, de vanzelfsprekendheid waarmee hij tussen verschillende registers laveert. Genoeg redenen dus om deze opvoering niet links te laten liggen." - **** © Jan-Jakob Delanoye, Cutting Edge

“Wat Johan Heldenbergh in woorden van Stefaan Van Brabandt neerzet, is van bijzonder hoog allooi. Heldenbergh - kolenschoppen van handen, scherp gesneden maatpak - komt op en blaast de hele zaal meteen weg: geen polaire vortex, maar een straalstroom van emoties en ideeën. (…) De tekst van Van Brabandt swingt en zingt als het sextet van Miles Davis ten tijde van Kind of Blue, de boodschap bijt. De navrante vertelling over het tragische persoonlijke leven van de oude Marx mondt uit in een prachtige pamflettaire oproep tot opstand en verzet. (…) Geheel opgedraaid en in tranen verlieten wij de zaal.” - © Mark Coenen, ZENO, De Morgen


Tekst en regie: Stefaan Van Brabandt
Spel: Johan Heldenbergh
Dramaturgie: Wannes Gyselinck
Productie: De Verwondering en Het Zuidelijk Toneel
Coproductie: Arenbergschouwburg Antwerpen 
Met de steun van het Vlaams Fonds der Letteren

Gerelateerde events

Cosy Brass Quartet

Moon River & Puppet Walz

| Oyenbrugmolen
Podium 2019-2020 Podium Klassiek
2019 wordt een feestelijk jaar voor de Oyenbrugmolen en zijn omgeving. Hierbij verbindt het water van de Maalbeek heden, verleden en toekomst. Het Cosy Brass Quartet zet de elementen water en feest alvast om in bruisende muziek!
Tickets

Zomerafsluiter: Iedereen held(in)! (3+)

i.s.m. Gemeentebestuur Grimbergen, OCMW Grimbergen

| Vandernootpark
zomervakantie Educatie 2019-2020 Podium 2019-2020 Podium Familie Kinderen
Altijd al gedroomd van ‘held(in) voor één dag’? Vandaag zorgen wij ervoor dat je kan glimmen van trots! Via tal van activiteiten beleef je een namiddag vol ‘divaplezier en heldengeweld’ samen met (o)ma of (o)pa. Spelen, zich amuseren en vooral buiten zijn staan op het zomers menu!