Podium 2019-2020 Podium pianodays2020 Klassiek


In het licht van de recente ontwikkelingen omtrent de verspreiding van het COVID-19-virus wordt deze vertoning geannuleerd. Tickethouders worden gecontacteerd.


Deze voorstelling vindt plaats in het kader van het pianofestival PianoDays2020 (van 01/03 t.e.m. 29/03). 

Programma:  

  • Jules Massenet - Elégie Amours benis / Oh! ne finis jamais Rêvons, c'est l'heure Nuit d'Espagne
  • Charles Gounod - Viens mon coeur / Ou voulez-vous aller?
  • Joseph Canteloube - selectie uit ‘Chants d’Auvergne’
  • Frans Chanson - selectie uit Barbara, Piaf en Brel
  • (Instrumentaal) César Franck - Le sylphe / Prelude, Fugue et Variation
  • Françis Poulenc - sonate in Bes Fp 184
  • Erik Satie - Je te Veux
  • Camille Saint-Saëns - (uit 6 Duos op. 8) Cavatina
  • Gabriël Fauré - Apres un Rève 


Dit programma wordt gebracht in een bijzondere combinatie van zang, piano en harmonium.

Schijnbaar muzikale tegenstellingen tussen Massenet, Gounod, Canteloube en het Franse Chanson worden in dit programma moeiteloos verenigd.

Jules Massenet beschouwde zichzelf als een bourgeois-kunstenaar. Hij was absoluut de productiefste én commercieel succesrijkste Franse operacomponist tussen 1870 en de Eerste Wereldoorlog. De figuur van Charles Gounod wordt gekenmerkt door alle karakteristieke kunstenaars allures. Zijn gemoedstoestanden wisselen tussen ambitie en moedeloosheid, beminnelijkheid en twistziek gedrag. 

Dit overontwikkeld intellectualisme wordt geplaatste tegenover de ‘pure, eenvoudige kunst’ met parels uit het Franse Chanson en de liederen van Joseph Canteloube. Hij was van mening dat liederen van het boerenland het hoogste niveau van zuivere kunst kunnen bereiken. Het zijn nu net deze schijnbare onverenigbare muzikale tegenstellingen die Griet De Geyter, Nicolas Callot en Bart Rodyns samenbrengen in ‘Mélodies en élégies’.