Matinee Pop / Rock Podium Seizoen 2017-2018

De comeback van André Brasseur is een van de mooiste muziekverhalen van de jongste jaren. De koning van het Hammondorgel keert na 40 jaar in de vergetelheid terug met een jonge en straffe begeleidingsgroep. Hij pakt Pukkelpop in en stapelt de uitverkochte zalen en de onderscheidingen op elkaar. En het beste moet nog komen voor de 77 jaar oude virtuoos. Brasseur brengt anderhalf uur stomend spelplezier waar geen mens stil kan blijven bij zitten.


Belpopkenner Jan Delvaux
vertelt vooraf zijn fascinerende levensverhaal
.

André Brasseur is een absolute topper. De hammondvirtuoos heeft een wereldhit op zijn naam staan. Hij is de chouchou van James Brown en Claude François. En hij speelt mee op de grootste successen van Vaya Con Dios.

Toch is hij een cultheld gebleven. Deels door zijn eigen toedoen. Brasseur investeerde het geld van zijn million seller ‘Early Bird’ (1965) in twee danstenten. Die draaiden zo goed en eisten zoveel aandacht op dat ze zijn carrière in sluimerstand zetten. 

Zijn straffe instrumentale nummers trekken in zijn plaats Europa rond. Brasseur wordt de koning van de begintunes en de keizer van de dansvloer. Halfweg de jaren ‘80 ziet hij zijn vergissing in en keert hij voltijds terug naar de muziek. Een grote carrière zit er op dat moment helaas niet meer in.

Het oeuvre van Brasseur heeft na een halve eeuw nauwelijks aan kracht ingeboet. Dat was ook de reden waarom Jan Delvaux en Jimmy Dewit (a.k.a. DJ Bobby Ewing), bekend van Belpop Bonanza, hem in het voorjaar van 2015 benaderden met de vraag of hij al die classics nog eens zou willen spelen met een straffe begeleidingsgroep.

In maart 2016 werd de nieuwe Brasseur voorgesteld tijdens Leuven Jazz. Aan zijn zijde: Dirk Jans (drums), Ben Van Camp (gitaar) en Ben Brunin (bas), Jo Hermans (trompet) en Wietse Meys (sax). Jans is de drummer van De Mens, de Bennen zaten ook bij Isolde et Les Bens en de blazers hoor je overal waar kwaliteit wordt verwacht.

“Het spelplezier is puur. De jonge muzikanten geven een scherp, zelfs opzwepend kantje aan de muziek”, schrijft Het Nieuwsblad. En verder: “Beleeft deze krasse zeventiger de mooiste tijd van zijn leven?”. Brasseur beantwoordt de vraag op Pukkelpop. Op het middaguur zet hij de grote Marquee op zijn kop. Hij speelt een van de beste concerten van het festival en mag als enige artiest een bisnummer spelen.

In september 2016 vraagt Studio Brussel of Brasseur een nummer wil coveren. Het is de #1 van The Greatest Switch, de jaarlijkse lijst met de beste dansplaten. André zet ‘Universal Nation’ van de Belg Push helemaal naar zijn hand. De nieuwe versie belandt in high rotation op Studio Brussel en Radio 1 en wordt een knaller in de live set.

De machine komt nu pas echt onder stoom. Brasseur begint aan een druk bijgewoonde theatertournee en laat alle hippe rockclubs vollopen. Ook in Wallonië. Hij wordt genomineerd in de categorie Beste Live Concert tijdens de D6Bels Awards, de Waalse MIA’s, en krijgt - onverwacht - een Prix d’Honneur. Tijdens de Red Bull Elektropedia Awards, de Oscars van het nachtleven, wordt André onderscheiden met een Lifetime Achievement Award. Het wonderjaar 2016 wordt afgesloten in een uitverkochte Roma in Antwerpen.

Moet natuurlijk vervolgd worden. Brasseur zet 2017 in met een goed gevulde speelkalender en met grote plannen. Het grootste is een album met zijn nieuwe band. Het is het eerste in bijna 20 jaar.

***

André Brasseur signeert na afloop aan de verkoopstand waar ook de recente compilatie ‘Lost Gems from the 70’s’ (2016/sdBan Records/N.E.W.S.) te koop is. Ze geeft een volledig carrièreoverzicht van de man op cd en vinyl. Oude platen meebrengen mag. 

 

"Zelden zo’n grote verscheidenheid aan mensen zó blij gezien als in dit concert, maar het mooist was de kamerbrede glimlach van Brasseur zelf, die ons bedankte met ‘je vous aime!” - De Standaard ★★★★★

 "André Brasseur genoot zichtbaar van iedere seconde dat hij op het podium stond. “Je suis sûr qu’on se reverra”, riep hij tot afscheid. “En tout cas, je vous aime”. That’s the spirit, André. De liefde en het respect waren overigens wederzijds.” - Focus Knack ★★★★

 

Met: Jan Delvaux (introductie), André Brasseur (Hammond), Ben Van Camp (gitaar), Ben Brunin (basgitaar), Dirk Jans (drums), Jo Hermans (trompet), Wietse Meys (saxofoon)

I.s.m. 30CC/Leuven Jazz